banner
ארכיון תמ"א 38 // צילום: מגדילים
ארכיון תמ"א 38 // צילום: מגדילים

ראשי רשויות תומכים בהחלטה לגנוז את תמ"א 38: "החלטה נבונה"

ראשי הערים מברכים על החלטת גורמי הממשל והתכנון לגנוז את תמ"א 38 בתוך 3 שנים ולהעבירה למתכונת ועדות מקומיות, לרבות קביעת היטלי השבחה לרשויות המקומיות, ומסבירים מדוע נכשלה התמ"א במתכונתה הנוכחית

האם גניזת תמ"א 38 היא מהלך נכון?

בעקבות ההחלטה שהתקבלה לאחרונה להאריך את תוקפה של תמ"א 38 החל ממאי 2020 בשלוש שנים נוספות, שלאחריהן היא תיגנז, מברכים ראשי הרשויות על ההחלטה, ומסבירים מדוע תמ"א 38 נועדה לכישלון. יחד עם זאת הם מבהירים כי ימשיכו לקדם התחדשות עירונית. מקבלי ההחלטות מצדם, שוקלים להעביר את הסמכות לחיזוק מבנים לוועדות המקומיות, לצד קידום חקיקה שתאפשר לרשויות המקומיות לגבות היטלי השבחה על פרויקטים כאמור. בתוך כך, נראה כי כולם שותפים לרצון לקדם התחדשות עירונית באמצעות מתחמי פינוי בינוי

לגנוז את תמ"א 38? חיים ביבס יור השלטון המקומי בכנס ישראל מתחדשת של אתר החדשות מגדילים צילום דרור סיתהכל
חיים ביבס יור השלטון המקומי בכנס ישראל מתחדשת של אתר החדשות מגדילים צילום דרור סיתהכל

עם קבלת ההחלטה, אמר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין 

"אני מברך על החלטת הגורמים הממשלתיים לסיים את תמא 38, המעידה על כך שהם קשובים לשטח. במקביל לסיום התכנית, אני מציע לממשלה לקדם תכנית מקיפה שתיתן מענה אמיתי למרכזי ערים ובייחוד תקדם את ההתחדשות העירונית ביישובי הפריפריה".

רחובות: החלטה נבונה

ראש עיריית רחובות, רחמים מלול, המקדם את התכנית הגדולה ביותר בארץ להתחדשות עירונית בשכונת קריית משה, אומר כי "מדובר בהחלטה נבונה". הסיבות לכך, אומר מלול, נעוצות במספר גורמים:  

  • היזמים יישמו את התכנית אך ורק באזורים בהם מחירי הדירות גבוהים מאוד (ת"א, ר"ג ואזורי ביקוש)- ואילו ביתר הערים ובעיקר בפריפריה, כמעט ולא הוצאו היתרים. 
  • העמסה על התשתיות הקיימות, בניית מוסדות חינוך וציבור חדשים, פתרונות תחבורה, שטחים ירוקים, פתרונות חנייה ועוד. 
  • פטור מהיטל השבחה שגורם לרשויות חוסר גדול בהכנסות קל וחומר כאשר התמ"א מחייבת את ההקמה והשדרוג של כל האמור לעניין התשתיות ומבני הציבור. 
  • ההקלות הרבות שניתנו בתמ"א 38, כמו בניית ממ"דים בקו האפס, פטור מחניות, ועוד- גורמות במקרים רבים מראה צפוף ומכוער של בניינים באותו רחוב או שכונה.
רחמים מלול // צילום אלירן אביטל
רחמים מלול // צילום אלירן אביטל

ירושלים: נדרש לחזק מבנים מפני רעידות אדמה

 

בעיריית ירושלים מסתכלים על הצורך בחיזוק מבנים, ומאמינים בתכניות מקומיות שמקדמת העירייה מול רשויות התכנון. בשלב זה לא זכתה העירייה להתייחסות לתכנית המוצעת על ידה. 

בעיריית ירושלים מסבירים כי: "העירייה יזמה תכנית מקומית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, תכנית 10038. טרם התקבלו הנחיות והחלטות פורמליות של מנהל התכנון הארצי בנדון".

יחד עם זאת, מבטיחים בעירייה להמשיך לקדם את הנושא, ללא קשר לסיומה של תמ"א 38: "עיריית ירושלים פועלת בהתאם לכללים ולמדיניות התכנון לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. יש להפריד בין סיומה של תמ"א 38 לבין הצורך לחזק את המבנים מפני רעידות אדמה, שהוא הדבר הנדרש".

האם לגנוז את תמ"א 38? ראש עיריית ירושלים משה לאון בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
ראש עיריית ירושלים משה לאון בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

גבעתיים:  התמ"א לא מתאימה לערים צפופות

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, שהיה מראשוני המתנגדים לתמ"א 38 אומר כי: "כמו דברים רבים שנעשים במדינה, גם הפעם לצערי, קודם עשו ורק לאחר מכן חשבו".
קוניק מסביר כי:  "המחשבה לקדם מיגון מפני רעידות אדמה וטילים מבורכת מאד, אך הביצוע היה כושל, בלשון המעטה. אמרתי במהלך השנים האחרונות מעל כל במה אפשרית, שהתמ"א איננה מתאימה לערים צפופות כמו גבעתיים וודאי שאיננה יכולה להצליח כשהעיר מוסיפה תושבים ולא מקבלת כסף להכשרת תשתיות מתאימות".

קוניק אופטימי לגבי העתיד: "כולי תקווה כי מעתה ואילך נראה מהלכי התחדשות עירונית של פינוי בינוי אזורי, המתוקצבים על ידי המדינה ונכנסים למסלולי אישור מהירים ויעילים, לצד מקומות מסוימים, כולל בגבעתיים, בהם תמ״א שפויה יכולה להמשיך ולהתבצע". 

רמלה: בתמ"א 38 אין תכנון ארוך טווח

ראש עיריית רמלה, מיכאל וידל, סבור כי: "ככלל, תמ"א 38 לא תהיה תכנית עירונית, כיוון שהתוכנית העירונית מחייבת תשתיות חדשות בתי ספר וגנים".
הסיבות לתמיכתו בהחלטה נובעות ממספר שיקולים: "בתמ"א 38 אין תכנון ארוך טווח, מדובר בחיזוק מבנים ובתוספת ממ"דים, דברים חשובים לאין ערוך. אך כתכנון לרמלה, אני מאמין בהתחדשות העירונית במתכונת בינוי ופינוי עם תכנון ארוך טווח, שיכלול את כל הפסיליטיז והתשתיות הדרושות, קרי: גנים, בתי ספר, מתנ"סים, שטחי ציבור, שטחים ירוקים ועוד".

וידל ואביטן // באדיבות דוברות העיריה
וידל ואביטן // באדיבות דוברות העיריה

עוד אומר וידל כי הוא מקדם תוכנית התחדשות התואמת לצורכי העיר: "אני מאמין בתכנית המתאר העירונית להתחדשות העירונית אותה אנו מקדמים בימים אלה בשיתוף הרשות להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון. 

בעיר מקודמות כיום שש תכניות גדולות ע"י יזמים שונים ושתי תכניות מקודמות במסלול רשויות. מדובר על אלפי יח"ד שיעשו מהפכה של ממש בעיר. רמלה הולכת לשנות את פניה, בתי התושבים והמרחבים הציבוריים הסמוכים להם ישודרגו, יעלו את ערך הדירות שיזכו למיגון דירתי ותוספות שיתרמו תרומה חשובה לשדרוג איכות החיים בעיר".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות