banner
אילוסטרציה // מגדילים
אילוסטרציה // מגדילים

עלייתה ונפילתה של תמ"א 38: הממשלה גונזת את התוכנית

התוכנית, שנולדה להוביל את ההתחדשות העירונית בישראל ו"החטיאה את המטרה", תעלם בתוך 3 שנים ובמקומה יוצע מתווה הכולל היטלי השבחה חלקיים לרשויות, הקמת קרן לחיזוק מבנים ותוכניות בניין עיר. יו"ר מרכז השלטון המקומי בירך על ההחלטה

בפגישה שנערכה במהלך שעות אחר הצהריים בעתידה של תמ"א 38 ושאלת הארכת תוקפה לאחר סיומה במאי 2020, הוחלט להאריך את תוקפה של התמ"א ב-3 שנים בלבד, שלאחריהן היא תגיע לסיומה. 

בכך תם עידן תמ"א 38 שתחילתו לפני כ-15 שנה, במהלכן נחקקו והוסדרו תיקונים רבים לתמא, בניסיונות להצילה מהמהמורות הרבות שבהן נתקלה במשך השנים. בפועל, התמ"א שנולדה לחזק מבנים בישראל מפני רעידות אדמה, כשלה במקומות שבהם היו זקוקים לה יותר מכל- ערי הפריפריה והשבר הסורי אפריקאי, בעיקר בשל העדר כדאיות כלכלית. מעבר לכך, התמ"א יידעה אין ספור חסמים ומכשולים בדרך ליישומה, ביניהם העדר תכנון כולל ותקציבים לחידוש התשתיות בשכונות הוותיקות בעיר ומשכך, התנגדות ראשי הערים לקידומה. 

הפגישה על גורלה של התמא התקיימה בלשכת שרת השיכון והבינוי, יפעת שאשא-ביטון, במסגרתה, כאמור, הגיעו להסכמה כלל הגורמים הממשלתיים הנוגעים לתחום התכנון והבנייה בישראל, לפיה תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38) תסתיים סופית באוקטובר 2022, הסכמה אשר דורשת את אישור המועצה הארצית. בדיון נכחו בכירי מינהל התכנון, משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, מטה הדיור, משרד המשפטים והרשות להתחדשות עירונית. 

"החטיאה את המטרה"
על פי הדיווח, ההסכמה לסיום תמ"א 38 במתכונתה הנוכחית, התקבלה עפה אחד "לאור העובדה כי התמ"א לא השיגה את המטרה המרכזית שלשמה היא הוקמה- היעדר טיפול באזורי הסיכון בפריפריה. גם בהיבט הדאגה לתושב התמ"א החטיאה את המטרה, קידום פרוייקטים עבור הבניין הבודד פגעה במרקם העירוני, ולא ניתן מענה מספק לתשתיות החשובות לרווחת התושב – גני ילדים, טיפות חלב, הרחבת מדרכות, פארקים ועוד. לכן, יש לעבור לראייה תכנונית כוללת", כך נמסר במשותף מכלל המשתתפים בפגישה. 

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין, התייחס הערב להחלטה, ואמר כי: "אני מברך על החלטת הגורמים הממשלתיים לסיים את תמ"א 38 , המעידה על כך שהם קשובים לשטח. במקביל לסיום התכנית,  אני לממשלה לקדם תכנית מקיפה שתיתן מענה אמיתי למרכזי ערים ובייחוד תקדם את ההתחדשות העירונית ביישובי הפריפריה". 

חיים ביבס יור השלטון המקומי בכנס ישראל מתחדשת של אתר החדשות מגדילים צילום דרור סיתהכל
חיים ביבס יור השלטון המקומי בכנס ישראל מתחדשת של אתר החדשות מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

המתווה החדש: היטל השבחה חלקי לרשויות
עוד במהלך הפגישה, סוכם על מתווה שיחליף את תמ"א 38. בין היתר, במסגרת המתווה החדש ייבחן תיקון חקיקה שיאפשר מתן היטל השבחה חלקי לרשויות, זאת בניגוד למצב כיום בו יזם המקדם תמ"א 38 מקבל פטור אוטומטי. "ההיגיון בתיקון זה כדי לאפשר לרשות המקומית לקבל היטל השבחה חלקי גם ממימוש תמ"א 38 נקודתית ו/או מתחמית ולא רק בתוכניות פינוי בינוי", מסבירים במשרד הבינוי והשיכון

בנוסף, סוכם בפגישה כי יקודם תיקון חקיקה בנוגע להקמת קרן ייעודית למימון חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה בפריפריה. המימון לקרן יגיע בין השאר גם דרך פרויקטים להתחדשות עירונית שיבוצעו במרכז הארץ ובהתאם לאמות מידה שיוגדרו מראש במסגרת החקיקה. כמו כן, ייבחן מעבר מתוכנית מתאר ארצית (תמ"א) לתוכנית בניין עיר (תב"ע). "מעבר שכזה יגדיל את הוודאות התכנונית תוך טיפול בתשתיות ומענה בצרכי ציבור", אומרים במשרד הבינוי והשיכון. 

חיים אביטן ראש הרשות להתחדשות עירונית כנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
חיים אביטן ראש הרשות להתחדשות עירונית כנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

"הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הובילה את דחיית התמ"א לפרק זמן של 3-5 שנים, מתוך רצון שלא לפגוע בשוק הנדל"ן, בדיירים המצפים למיגון בתיהם וביזמים שהתחילו בתהליכי תמ"א 38", אומר חיים אביטן, יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, "בראייה כלל-ארצית, אנו רואים את התמ"א כאחד מן הכלים החשובים להתחדשות עירונית לצורך מיגון מפני טילים ורעידות אדמה, ואנו פועלים בכדי לבחון מתווים נוספים להתחדשות עירונית". 

מה יעלה בגורלם של פרויקטים המקודמים כיום?
"פרוייקטים של תמ"א המקודמים כיום במוסדות התכנון לא ייפגעו ובהמשך יקבעו הוראות מעבר שיגדירו את פרק הזמן להגשת בקשות חדשות", כך התחייבו הערב מקבלי ההחלטה. בשבועות הקרובים ועדת המשנה של המועצה הארצית (הולנת"ע) צפויה להתכנס ולדון בפרטי המתווה וכן לשמוע את כל הצדדים הרלוונטיים בנושא.

שרת השיכון והבינוי, יפעת שאשא-ביטון, מסרה כי: "תמ"א 38 לא הגשימה את ייעודה במקומות שלשמם נועדה, לא מומשה בערים בהן קיים סיכון גבוה לרעידות אדמה ובחלק מהערים שבהן מומשה הפכה למפגע תכנוני. לכן הוחלט על הפסקתה תוך 3 שנים מהיום, ובמהלכן תאושר תכנית חדשה ורלוונטית יותר שתעוגן בחקיקה ותעסוק בהיבטים של תכנון, תקינה, מענה לצרכי ציבור, תקציב למימושה באזורי הפריפריה שאין בהם כדאיות כלכלית והקלה בתהליכים הבירוקרטיים. אני מודה לשר האוצר כחלון על הובלת הנושא. לתפיסתי, תהליכי ההתחדשות העירונית צריכים להיות מוגדרים כיעד לאומי בתחום הדיור, הם חיוניים לצמצום הפערים בין השכונות החדשות לשכונות הוותיקות של העיר וכן מהווים כלי נוסף להגדלת היצע הדיור". 

דלית זילבר // צילום: ניב קנטור
דלית זילבר // צילום: ניב קנטור

 מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, מסרה כי: "נושא ההתחדשות העירונית הוא המשימה המרכזית של מינהל התכנון וכך גם בתוכנית האסטרטגית של מדינת ישראל שנים הבאות. תמ"א 38 לא עולה בקנה אחד עם מטרה זו ואף מטרפדת אותה. צריך לחזור לתכנון ראוי שלוקח בחשבון את האינטרס הציבורי הכולל, תוך חידוש המרקם העירוני וחידוש המרחב הציבורי והתשתיות – לא רק בראייה נקודתית וצרה. התמ"א החטיאה את המטרה בכך שאלפי תושבים נותרו ללא מיגון מפני רעידות אדמה דווקא באזורים הרגישים כמו טבריה ובית שאן".

ראש מטה הדיור הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, זאב בילסקי, מסר כי: "אני מברך על ההסכמה שהושגה להארכת תמ"א 38 לתקופת מעבר של שלוש שנים. עלינו לזכור כי זו תכנית מצילת חיים ובכוונתי להביא את ההסכמות שהושגו להכרעת המועצה הארצית לתכנון ובניה בישיבה הקרובה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות