הממשלה זרקה תפוח אדמה לוהט לרשויות המקומיות
העובדה שחלק נכבד מהעיריות והרשויות המקומיות אינן תומכות, בלשון המעטה, בהתחדשות עירונית, ובראש וראשונה תמ"א 38, איננה גזירה משמיים
העובדה שחלק נכבד מהעיריות והרשויות המקומיות אינן תומכות, בלשון המעטה, בהתחדשות עירונית, ובראש וראשונה תמ"א 38, איננה גזירה משמיים
תמונה: יהודה הרציג // יחצ
מאת: יהודה הרציג, הרציג נדל"ן
העובדה שחלק נכבד מהעיריות והרשויות המקומיות אינן תומכות, בלשון המעטה, בהתחדשות עירונית, ובראש וראשונה תמ"א 38, איננה גזירה משמיים ואינני סבור שצריך להטיל את האשמה על סף דלתן. לטעמי אין זה גם מקרה, כשבעצם ימים אלה, כשמערכת הבחירות ברשויות המקומיות מתחממת והיצרים מתלהטים, אנחנו שומעים בהצהרות תקיפות מפי חלק נכבד מהמועמדים כנגד בנייה חדשה, ובמיוחד התחדשות עירונית.
ראשי הרשויות לא ידעו מה לעשות עם תמ"א 38
מה שקרה בפועל, ב-2005, כשממשלת ישראל הכריזה על תמ"א 38 כתכנית לאומית לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה, היא השליכה את תפוח האדמה הלוהט לעבר ראשי הרשויות שלא ידעו כל כך מה לעשות עם היצור החדש הזה. גם העדכונים הרבים שעברה התמ"א מאז, ובמיוחד תמ"א 38/2, שהינה בפועל פינוי בינוי בזעיר אנפין, העמידו את השלטון המוניצפאלי בבעייה. מחד גיסא יש כאן אכן הזדמנות פז לשדרג שכונות ותיקות, להוסיף אלפי דירות וליצור חזות עירונית עדכנית ורעננה, ומצד שני מנין יבוא הכסף, אם בכלל, לכל התשתיות הנלוות הכרוכות במשימה נכבדה זו?
ההחלטה של שרי האוצר והשיכון, לא מכבר, להעניק לרשויות המקומיות מענקים נכבדים להשלמת התשתיות, טעונה את מבחן ההוכחה. עד כה היתה הכרזה אחת ספוראדית, מול ראש עירית רמת גן, שהינה כידוע "בירת התמ"א של מדינת ישראל", אולם עד כה לא ברור מתי ואם בכלל יועברו הכספים, ומה שעוד יותר מטריד, מה יקרה עם עוד עשרות עיריות ורשויות מקומיות, שבהן מתנהלת פעילות ענפה ביותר של התחדשות עירונית, והן פשוט כורעות, תרתי משמע, תחת סכנת קריסת תשתיות.
ההשלכות על מערכות התחבורה העירוניות
וכשאנחנו מדברים על תשתיות, הכוונה הינה הן למערכות תחבורה, כניסות ויציאות משכונות, מקומות חנייה, וראש ראשונה מוסדות ציבור שלהן תזדקקנה אותן עיריות, החל מגני ילדים ובתי ספר, וכלה בקופות חולים, סניפי בנקים, מרכזי קניות, תעסוקה זמינה קרובה והיריעה עוד ארוכה.הערים רמת גן ובת ים, למשל, שתי ערים מרכזיות בגוש דן, מהוות דוגמא מצוינת לבעיה זו. מחד גיסא שתיהן עוברות מגמה ברוכה לכל הדעות של התחדשות עירונית כמעט בכל פינה אפשרית, מה שיפר את חזותן, ירענן שכונות ותיקות ויזרים אוכלוסיה חדשה וחזקה, אולם מאידך גיסא יהיה בהחלט צורך, ובמקביל, בשדרוג תשתיות בהתאם. חשוב לזכור שמדובר לא רק באינטרס עליון של הרשויות המקומיות, אלא גם, ובעיקר, אינטרס ברור של המדינה. עיקר הכוח הכלכלי והאנושי של ישראל ימשיך להיות גם בעשורים הבאים מרוכז לבית המדינה, ובראש וראשונה "מדינת תל אביב" הקורסת כבר היום בפקקים שכמותם לא תראו גם בערים בעולם הגדולות ממנה פי כמה וכמה, שלא לדבר אם מצוקת העדר מקומות חנייה, קל וחומר מוסדות ציבור ומקומות תעסוקה משלימים, שבלעדיהם, לצערי, ההתחדשות העירונית תהפוך ביום מן הימים לחרב פיפיות, מי ישורנה.
רבות גם נכתב על התעדוף הלקוי של הממשלה, ובעיקר שרי האוצר והשיכון, את מחיר למשתכן על פני התחדשות עירונית.
הנני מקווה זו איננה הסיבה האמיתית לכך שהתקציבים לתשתיות משלימות מבוששים משום מה להגיע, זאת למרות שחלפו י"ג שנים מאז ההכרזה ההיסטורית על תמ"א 38.
חומר למחשבה למקבלי ההחלטות!
בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל
קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן