banner
שכונת נווה זמר רעננה // צילום: מגדילים
שכונת נווה זמר רעננה // צילום: מגדילים

חוששים מהעלאת מס הרכישה למשקיעים ומתריעים: הבעיה היא היצע הדיור

בכירים בעולן הנדל"ן מתייחסים לנתוני משרד האוצר בדאגה, לאחר שהמשקיעים ממשיכים להוביל את שוק הדיור ומתוך חשש להעלאת מס הרכישה

"לא כל כך ברור לי הדו"ח האחרון של האוצר. האם לדעתם הבעיה העיקרית בשוק הדיור הינם המשקיעים?", תוהה דליה עסיס, שמאית מקרקעין, מתכננת ערים ומרצה לנדל"ן באוניברסיטת בר אילן לאור פרסום סקירת ענף המגורים לרבעון הראשון של השנה שפרסם משרד האוצר, "האם העובדה שאחוז גבוה יחסית, 37 אחוזים, הם מהמגזר הציבורי, מטרידה יותר מהעובדה שאין כלל היצע דיור בשוק והדירות שנמכרות בקצב מסחרר ייגמרו תוך חודשים מעטים והמחירים ימשיכו לזנק?". לדבריה, "זו צריכה להיות הבעיה שצריכה להדיר שינה מעיניהם של פקידי האוצר ולא פילוח משקיעים".

צילום דליה עסיס // אלן צ'פלסקי
צילום דליה עסיס // אלן צ'פלסקי

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו, התייחס לנתונים ואמר כי הוא רואה לחיוב את הצטרפות המגזר הציבורי וחושש מהעלאת מס הרכישה: "חזל אמרו: הפוסל במומו פוסל. האוצר החליט לפני שנה, לדעתי בצדק רב, להוריד את מס הרכישה מ-8-10 אחוזים ל-5 אחוזים, מה שהגדיל משמעותית את אחוז המשקיעים בשוק. העובדה שמלבד אליטת ההייטק המונה כ-8 אחוזים מהמשק, הצטרפו לרוכשים רבים מהמגזר הציבורי היא בעיני חיובית ואינה קשורה כלל לכך שצריך לטפל בבעיות אחרות הקשורות לשוק הדיור ולפערים בין מרכז לפריפריה. החשש שלי שהדוח הזה מהווה "פרומו" המכין את הקרקע להעלאת מס הרכישה למשקיעים ואם אכן זה יקרה, מדובר לדעתי בטעות קשה ביותר".

רוני מזרחי // צילום: רז רוגובסקי
רוני מזרחי // צילום: רז רוגובסקי

"נתוני האוצר מבשרים לצערי על שבר חברתי דווקא בעיצומם של מגיפת קורונה ומשבר כלכלי חסר תקדים ועל יצירת שני מעמדות, עשירים מהמרכז ועניים מהפריפריה, שהמרחק ביניהם גדל והולך", אומר ישראל אברמוב, יו"ר קבוצת פרקש יזמות ונדל"ן, שמציין כי: "איני בטוח שהפתרון הנכון הינו הגדלה מחודשת של מס הרכישה על מנת להרחיק משקיעים מהשוק, אלא יצירת מנגנונים שיאזנו את השוק ובמיוחד יביאו לקידום מחודש הן של דיור מוזל והן התחדשות עירונית. זוהי הבעיה העיקרית ובה לטעמי צריך להתמקד". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות