banner
שמחה גריידינגר // צילום: אוראל כהן
שמחה גריידינגר // צילום: אוראל כהן

"לנו הקבלנים ישנה אחריות להמשך קיומו של הענף"

דווקא בתקופה קשה של משבר בכל הארץ, אנחנו חייבים להוכיח שיש על מי לסמוך, שיש "אבא ואמא" לכל אלו ששמו בנו את מבטחם // דעה

שמחה גרידינגר // צילום: אוראל כהן

מאת: שמחה גרידנגר, מנכ"ל ובעלי חברת נתיב פיתוח

ענף הנדל"ן הישראלי היה ועדיין הקטר של המשק הישראלי. הענף הוגדר בתחילת משבר הקורונה כענף חיוני לכלכלת ישראל וככזה הוא הוחרג מהתקנות לשעת חירום הכוללות הגבלות רבות על העבודה, על ההתנהלות במרחב הציבורי ועל ההתקהלות בין אנשים. 

אני מבקש לברך על החלטת הממשלה, שהיוותה אמירה ברורה – ענף הנדל"ן חשוב מאין כמוהו למשק, לכלכלה, ולציבור. המדינה איפשרה שבוע אחר שבוע את המשך פעילות הענף בעוד שענפים מובילים אחרים הודממו בחסות הקורונה. מקבלי ההחלטות אמרו במפורש כי אין ברצונם לפגוע בתנופת הבנייה בישראל וכי "שוק הנדל"ן מהווה מנוע כלכלי מרכזי במשק". אנחנו – הקבלנים והיזמים – עושים ונעשה הכל כדי להצדיק את המהלך ולהוכיח את עוצמתו של הענף, איתנותו ויכולת השרידות הגבוהה שלו.

ההחלטה לאפשר לנו לעבוד במתכונת מלאה גם בתקופת חירום זו היה בה כדי למנוע קטסטרופה נדל"נית ביום שאחרי המשבר. באם הענף היה נעצר, עבודה של שנים רבות היתה יורדת לטמיון, מיליוני שקלים היו מתאדים וההשלכות היו קשות מאוד על רוכשי הדירות. גם אם התפוקה של הענף כיום אינה מושלמת, הבנייה עדיין נמשכת, תהליכי התכנון והרישוי עדיין מתנהלים וגלגלי הקטר ממשיכים לנוע. 

ואולם, לפני כמה ימים קיבלנו הודעה ממשרד האוצר שעלולה לפגוע קשות בענף הנדל"ן – עיכובים בבנייה ובמסירת דירות שנובעים מהשפעות משבר הקורונה לא יוכרו ככאלה שנגרמו מכוח עליון. המשמעות היא הרסנית לקבלנים וליזמים – ההחלטה חושפת אותנו לנזקים כספיים בהיקפי ענק – על לא עוול בכפינו. 

העיכובים שייווצרו ברובם לא תלויים בנו, הם קשורים לחוסר בכוח אדם במוסדות התכנון והרישוי ברשויות המקומיות, למחסור בפועלי בניין באתרי הבנייה, למחסור העצום בחומרי גלם עקב המשבר העולמי וכיוצ"ב. אם זה היה תלוי רק בנו הקבלנים – לא היו עיכובים ואיחורים. אני קורא לממשלה לשנות את ההחלטה ולקיים דיון מעמיק בהשלכותיה המשפטיות והכלכליות עלינו ועל כלל השוק.

ואחרי שזאת נאמר, אני מכיר ומקבל שגם לנו הקבלנים ישנה אחריות כבדה להמשך קיומו של הענף. דווקא בתקופה קשה של משבר בכל הארץ, אנחנו חייבים להוכיח שיש על מי לסמוך, שיש "אבא ואמא" לכל אלו ששמו בנו את מבטחם וכי הם יכולים להיות בטוחים שאנחנו נעשה הכל בשבילם. אם זה מתבטא בהגברת המאמצים לסיים בנייה ולמסור דירות במועד, או בהקלות לרוכשי הדירות שנוכל לתת. 

אנחנו גם מזהים בתקופה זו התעניינות גוברת מצד רוכשים שקיבלו את ההחלטה לרכוש דירה ומכאלה שעדיין מתלבטים – הם מבינים שככל הנראה מחירי הדירות יעלו בתום המשבר, כפי שניסיון העבר של ישראל מלמד, ורבים מהם מעדיפים לשריין לעצמם דירה ומחיר כבר עכשיו. ישנם גם כאלה שנכוו מהנפילות האחרונות בבורסה לניירות ערך ומעדיפים להשקיע את הכסף שלהם בנדל"ן. 

בנוסף, כמעסיקים שאחראים על פרנסתם של עשרות אלפי עובדים בישראל, עלינו לשמור גם על העובדים שלנו בתקופת חירום זו ככל האפשר. הם אלה שיסייעו לנו להבטיח את העתיד שלנו, את קיומנו, בלעדיהם לא נוכל לפעול, ואצלם הקשיים הם גדולים אף יותר מאצלנו, במיוחד ערב חג הפסח. 

לסיכום, דווקא בזמני משבר וקושי אנחנו נמדדים. דווקא בזמנים אלו נבחנת העוצמה של הענף והיכולת שלו לשרוד תקופות קשות בהצלחה. עלינו לעשות הכל כדי שזה יקרה, בעזרת המדינה כמובן שחייבת להיכנס אף היא מתחת לאלונקה ולתת כתף. אנחנו נעשה את המיטב לשמור על ראש מעל המים ולהוכיח פעם נוספת שאנחנו כאן כדי להישאר. 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות