banner
הריסה בקרית האמנים של חברת אחים דוניץ בראשלצ // צילום Bee Productions
הריסה בקרית האמנים של חברת אחים דוניץ בראשלצ // צילום Bee Productions

מפוצלים: ההתחדשות העירונית בצפון בירידה – הדרום בעלייה

ניתוח נתוני הלמ"ס מעלים תמונת מצב עגומה, לפיה חלה ירידה בהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית במחוז מרכז וצפונה, בעוד מחוז תל אביב ודרומה רושמים עלייה. האם מדובר ב"גדרה-חדרה" גרסת ההתחדשות העירונית?

ארכיון: פינוי בינוי האחים דונית בראשלצ // צילום Bee Productions

עלייה בהתחלות בנייה בהתחדשות העירונית, האומנם? תלוי איך מסתכלים על זה. אכן, מנתוני הלמ"ס שפורסמו לאחרונה עלה כי סך התחלות הבניה בהתחדשות עירונית בפרויקטים של הריסה ובניה, בתקופה  שבין אוקטובר 2017 ועד ספטמבר 2018 , הסתכמו ב-6,147 דירות, זאת לעומת 5,642 דירות שהחלו להיבנות שנה קודם לכן, ולעומת 5,564 דירות בתקופה המקבילה ב-2016. אולם כאשר מנתחים את אחוזי הבנייה לפי מחוזות, עולה תמונת מצב עגומה, לפיה במחוזות המרכז, הצפון וחיפה חלה ירידה בהתחלות הבנייה, בעוד שבמחוזות תל אביב, ירושלים והדרום חלה עלייה.

איילת רוסק מנכלית מכלול // יחצ
איילת רוסק מנכלית מכלול // יחצ

כאשר בוחנים את שיעור התחלות הבנייה בכל מחוז ביחס לנתון הכללי ניתן לראות שתל אביב מובילה עם 54% מהתחלות הבנייה, מחוז המרכז עם 19%, מחוז חיפה עם 13%, מחוז דרום עם 9%, מחוז ירושלים עם 3% בלבד ומחוז צפון עם 2%. לדברי איילת רוסק, מנכ"לית חברת מכלול: "נתוני התחלות הבניה מצביעים על העובדה שהתחדשות עירונית עדיין נמצאת ברובה במקומות בהם מחירי הקרקע גבוהים ומעלים את הכדאיות הכלכלית לפרויקטי התחדשות, וחבל. התחדשות בפריפריה צריכה להיות אינטרס לאומי של המדינה, והדרך היחידה לעשות זאת היא העלאה של הכדאיות הכלכלית עבור היזמים, בין אם ע"י סובסידיות ממשיות, קרקעות משלימות ועוד".

ירידה במחוז מרכז

כאמור, במחוז תל אביב החלה בנייתן של 54% מהתחלות הבנייה בארץ בשנה האחרונה וסה"כ מדובר על 3308 דירות לעומת 2917 בתקופה המקבילה ב- 2017 . במחוז מרכז לעומת זאת, החלה בנייתן של 1,166 דירות בהתחדשות עירונית של הריסה ובניה מחדש, ירידה לעומת 1,302 דירות שהחלו להיבנות שנה קודם לכן, ולעומת התחלות של 1,097 דירות בתקופה המקבילה ב-2016. לדברי אייל צבס, מנכ"ל אזור מרכז בשותפות חב' אשלי, ש.מיכלסון ולי-רן שמקימה פרויקטי התחדשות עירונית ברעננה: "אני מאמין שהרבה מאוד פרויקטים שקידומם החל לפני 5-7 שנים יבואו לידי מימוש בתקופה הבאה, כך שבקרוב מאוד נראה הרבה מאוד יחידות דיור חדשות שיוצאות לשוק.  מעבר לכך, צוותי התכנון בעיריות התחלפו חוזקו והתרעננו, זאת לצד ראשי ערים חדשים הרתומים לעשיה וריבוי הליכים של שיתוף הציבור. כל אלו מביאים לכך שהרבה מאוד תכניות עתידות להיות מאושרות בפרק זמן קצר משמעותית. ועדיין, בהשוואה למדינות אחרות, יש לנו עוד לאן לשאוף ויש עוד הרבה מקום לשיפור בזירוז ההליכים התכנוניים".

אייל צבס מנכל אזור מרכז של שותפות אשלי-מיכלסון-לירן // יחצ
אייל צבס מנכל אזור מרכז של שותפות אשלי-מיכלסון-לירן // יחצ

ביחס לתל אביב צבס מציין, כי בשנים האחרונות העיר מתפתחת דרומה ומזרחה וניתן לראות הרבה מאוד התחלות בנייה של התחדשות עירונית כמו גם בשכונות לב העיר והצפון הישן.

עליה חדה בדרום – ירידה בצפון

במחוז הדרום החלה בנייתן של 567 דירות בהתחדשות עירונית של הריסה ובניה מחדש, עליה חדה לעומת 98 דירות שהחלו להיבנות שנה קודם לכן, ולעומת התחלות של 152 דירות בתקופה המקבילה ב-2016.

במחוז הצפון החלה בנייתן של 140 דירות בלבד בהתחדשות עירונית של הריסה ובניה מחדש, ירידה לעומת 189 דירות שהחלו להיבנות שנה קודם לכן, ולעומת התחלות של 219 דירות בתקופה המקבילה ב-2016.

במחוז חיפה החלה בנייתן של 764 דירות בהתחדשות עירונית של הריסה ובניה מחדש, ירידה לעומת 936 דירות שהחלו להיבנות שנה קודם לכן, ולעומת התחלות של 860 דירות בתקופה המקבילה ב-2016.

רוני צברי - הבעלים של חברת צברים // צילום שירן כרמל
רוני צברי – הבעלים של חברת צברים // צילום שירן כרמל

בדומה לדרום, גם במחוז ירושלים חלה עלייה והתחלות הבנייה עמדו השנה על 202 לעומת 190 אשתקד.  רוני צברי הבעלים של חברת צברים, הבונה פרויקט התחדשות עירונית בירושלים מציין כי: "הנתונים מעידים על עלייה במספר הפרויקטים מסוג התחדשות עירונית באזור ירושלים, אולם המספרים של התחלות בניה בפועל עדיין נמוכים. אני מעריך כי בשנים הבאות תהייה עלייה שכן תב"ע 10038 שקודמה על ידי העירייה, פתחה צוהר חדש בפני היזמים ושיפרה את הכדאיות הכלכלית של פרויקטים בתחום זה. העירייה הביאה לקיצור תהליכים מול רשויות התכנון, חברת מוריה והמנהלת להתחדשות עירונית בניהולו של עמית פוני יוצרים פלטפורמה שעוזרת ליזמים ובעלי הדירות לקדם פרוייקטים. אני שמח שירושלים נפתחה לפרויקטים מסוג זה, כפי שעשו ערים נוספות עד כה, שכן להתחדשות עירונית יש השפעות חיוביות לעיר ולתושביה הן מבחינה כלכלית והן מבחינה חברתית".

התחלות בניה בהתחדשות עירונית (הריסה ובניה) לפי מחוזות:

לקבת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות