banner
יגאל צודנר מנכל חברת נתיבי הקמה // צילום: אילן ספירא
יגאל צודנר מנכל חברת נתיבי הקמה // צילום: אילן ספירא

5 החלטות שצריכות להתקבל בשנה הקרובה בתחום רישוי הבנייה והסטטוטוריקה

יגאל צ'ודנר, מנכ"ל חברת נתיבי הקמה, המתמחה בניהול הליכי רישוי וסטטוטוריקה, מציע מספר מהלכים בתחום רישוי הבנייה והסטטוטוריקה שיהפכו את שנת תשפ"ב לטובה יותר עבור שוק הנדל"ן הישראלי

1. לבצע קוסטומיזציה להיתרי הבנייה – רישוי מותאם מהות, לא מותאם הליך. צריך להבין את התהליכים שנדרשים לקבלת היתרי בנייה וליצור מסלולים שונים לסוגי היתרי שונים וכך לקצר ולייעל את הליכי הרישוי. יש ליצור מסלול מיוחד להיתרי בנייה שמייצרים דירות חדשות, מסלול להיתרים שלא תואמי תב"ע עם הקלות ושימושים חורגים, מסלול להיתרים עם שינויים קלים, מסלול להיתרים קטנים כמו הוספת חלון או מחסן, ומסלול נפרד לשימושי תעשייה, מסחר ותשתיות. רק כך ניתן לשנות את המציאות בשוק הנדל"ן.

2. להגדיל את מגוון עבודות הבנייה הפטורות מבקשת היתר, ולפשט את ההוראות והמטלות שהיזמים צריכים לעמוד בהן על מנת לקבל היתר. עבודות כמו הזזת חלון, הוספת פרגולה וכדומה צריכות להיות פטורות מהיתר וכך יצומצם משמעותית העומס מוועדות התכנון.

3.לבטל מתן הקלות ושימושים חורגים בתוכניות לתקופה קצובה על מנת לזרז את מתן ההיתרים ולקצר את משך זמן הליכי הרישוי. לנסות את המהלך במשך מספר שנים שיאפשרו לבחון את יעילותו. משך הזמן הנדרש להנפקת היתר בנייה לתוכניות עם הקלות ושימושים חורגים ארוך פי 3 מבקשות המוגשות ללא ההקלות. אם יזמים ומתכננים יידעו שאף אחד לא יקבל אישורים להקלות – אז גם אף אחד לא יבקש, יזמים יתחילו לבנות מהר יותר ולקדם יותר פרויקטים ולייצר יותר יחידות דיור לשוק.

4. להגביר את האכיפה על עבריינות נדל"ן ולהחמיר את הסנקציות נגד עברייני הבנייה. יזם או מתכנן שבונה ללא היתר או שמבצע חריגות בנייה חמורות וכדומה, רישיונו יישלל. אם ועדות צריכות להתעסק בעבריינות בנייה העומס עליהן גדל משמעותית והן לא יכולות להנפיק היתרים בקצב מספק. אם הענישה נגד עברייני הנדל"ן תהיה ברורה לכל וידועה, גורמים יחשבו פעמיים לפני שהם יעברו על החוק, זה יחנך את השוק לשמור על הכללים וכך ייעל יותר את הליכי הרישוי ומתן היתרי הבנייה.

5. לעודד התחדשות עירונית בפריפריה – על ידי גיבוש מנגנון לחיזוק הבניינים גם באזורים המתאפיינים בחוסר בביקושים ולפיכך בחוסר בכדאיות כלכלית. המנגנון יתמרץ רשויות מקומיות פריפריאליות לעודד בנייה בתחומן באמצעות תקציבים לתשתיות חדשות, מוסדות ציבור ושטחים ציבוריים, ובנוסף יש לתת בידן את ההחלטה ולא להחיל החלטה ארצית על כלל האזורים. כל ראש עיר יוכל להחליט אילו זכויות בנייה לתת בכל שכונה שהרי הוא מכיר אותן הכי טוב, וכך יזמים יזכו לוודאות תכנונית ויוכלו לחשב ולאמוד את הרווח היזמי שלהם מהפרויקטים.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות