banner
עמית דובקין // צילום: חן ליאופולד
עמית דובקין // צילום: חן ליאופולד

פספוס ענק: משבר הקורונה היה ההזדמנות לחדור למעמקי ה"מוגלה" של שוק הנדל"ן

מול פירורי המענקים שהתקבלו במיליוני משקי בית לא מכבר, הספיקו בקושי רב לתשלום ארנונה, חשבון חשמל ולא כיסו אפילו מקצת מדמי שכירות חודשיים לזוג צעיר, ייאלצו אותם משקי בית לשלם בקרוב מאוד מחיר כפול ומכופל שימנע מהם להגשים את חלום רכישת הדירה // דעה

 

מאת: עמית דובקין

המלך הצרפתי לואי ה- 15, שבתקופתו חצר המלוכה בוורסאי היתה ידועה בבזבזנותה וראוותנותה, נהג לאמר "אחרי המבול"(apres moi, le deluge) והתכוון מטפורית לכך שלאחר כל הבזבוזים האדירים של חצר המלוכה והאצילים, תתמוטט הכלכלה הצרפתית ובעקבותיה גם תהיה מהפיכה של ואכן שנים מעטות אחר כך, בימי יורשו, לואי ה-16, באה המהפכה הצרפתית ושינתה סדרי עולם.

ואכן תחושת "אחרי המבול" מחלחלת יותר ויותר בימים אלה בקרב הציבוריות הישראלית. זה בא לידי ביטוי ב"מטריית הגנה" מלאכותית ועשויה קרעים, קרעים, שדרכה נופלים מ"שומקום לשומקום" עשרות המיליארדים שבוזבזו לריק החל מפרוץ מגיפת הקורונה לפני כחצי שנה, הלכו לצ'ופרים מגוחכים וחסרי משמעות ולא הושקעו, כפי שהיה צריך להיות בכלכלה מתוקנת, במנועי צמיחה אמיתיים למשק הישראלי בכלל ולענף הנדל"ן בפרט. לא בתשתיות. לא בתעסוקה. לא בעידוד הסקטור היצרני, כולל מאות האלפים המועסקים בענף הבנייה.

אדרבה. התחושה הינה שמול פירורי המענקים שהתקבלו במיליוני משקי בית לא מכבר, הספיקו בקושי רב לתשלום ארנונה, חשבון חשמל ולא כיסו אפילו מקצת מדמי שכירות חודשיים לזוג צעיר, ייאלצו אותם משקי בית לשלם בקרוב מאוד מחיר כפול ומכופל שימנע מהם להגשים את חלום רכישת הדירה.

והקבלנים והיזמים, אותם אלה הנושאים בעיקר הנטל? חלקם הגדול חורק שיניים ובקושי רב מחזיק מעמד, האם קיבלו במהלך חצי שנה זו איזשהו תמריץ קל שבקלים לקדם פרויקטים? לסייע להם במימון? במיסוי וההיטלים הבלתי סבירים? בביורוקרטיה הסיזיפית?

נהפוך הוא: מדיניות הזיג זג וההחלטות הספוראדיות שנתקבלו בזו אחר זו, לא רק שלא תמרצו אותם ולא רק שלא הביאו במאום לגידול בהתחלות הבנייה,  אלא גרמו לרבים מהם להניח את נשקם ולחכות לימים טובים יותר, שאחרי המבול.

ההחלטה הלא סבירה בעליל בנושא סיום תמ"א 38, הינה רק דוגמא אחת לכך. נוספה לה, בימים האחרונים, החלטה משונה ומוזרה של בית המשפט העליון לשלול מרוכשים במסגרת התמ"א את האפשרות להערת אזהרה, זאת בעקבות מקרה ספציפי של רוכשים בעיתיים. החלטה זו, מן הסתם, מהווה לא רק גזר דין מוות לתמ"א ולהתחדשות עירונית בכלל, אלא גם תביא להקטנה עוד יותר של התחלות הבנייה בשנה הקרובה ובכלל.

לפרוטוקול: כל ההחלטות שהתקבלו במהלך החודשים האחרונים, הן ההחלטה לסבסד דירות יד שניה בפריפריה, ההחלטה להקטין את מס הרכישה למשקיעים מ-8 ל-5 אחוזים וכיו"ב, כולן עד האחרונה שבהן מסתובבות סביב הניסיון להגדיל את הביקושים בשוק הדיור, אולם אין להן ולא כלום עם ההיצע, שזו, זו, הבעיה הקריטית בשוק הדיור.

גם השמועות המסתובבות על כוונת הממשלה לחתוך בבשר החי, בפנסיות של הציבור הרחב, תשפיע מיידית תודעתית ופרקטית, לא רק עלה אוכלוסייה המבוגרת שחסכה שקל לשקל כל ימי חייה עבור הפנסיה, אלא גם, ובעיקר, דווקא על הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור, שהם הם עיקר מניינו של השוק, ותכווץ אותו עוד יותר.

עובדה זו, כמובן, תשפיע על כל אותם מאות אלפי ישראלים הקשורים, במישרין ובעקיפין, לשוק הדיור, ותהפוך את מה שהיה אמור להיות מנוע הצמיחה שיוציא את כלכלת ישראל מתוך הבוץ בו היא נתונה, למבוי סתום שייקח זמן רב לצאת ממנו אלי חוף מבטחים. 

חבל. כי דווקא ימי משבר הקורונה היוו הזדמנות יוצאת מן הכלל לחדור למעמקי  ה"מוגלה" של השוק, להשקיע בטכנולוגיה, להשקיע בבטיחות, להשקיע בקיצור זמן הבנייה, להשקיע בקיצור הביורוקרטיה, להשקיע בתגמול הקבלנים והיזמים, זאת באמצעות הקטנת מיסוי, היטלי השבחה וכו', לוותר על מס הרכישה על מנת להתניע רבבות זוגות צעירים ומשפרי דיור אל אתרי המכירות, להשקיע בהגדלת הזכויות בתמ"א 38, ובמיוחד תמ"א 38/2, להשקיע בהגדלת זכויות הקבלנים בכל פרויקט ופרויקט ולהפוך את הענף לקטר המוביל את המשק הישראלי קדימה.
אנא תתאפסו. אחרת המבול בוא יבוא !

*כותב המאמר עמית דובקין הינו אסטרטג נדל"ן ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות