banner
רוני מזרחי // עזרא לוי
רוני מזרחי // עזרא לוי

מתי רכבת האקספרס הנדל"נית תעצור סוף, סוף בתחנה?

מדינת ישראל בוערת. האבטלה והמשבר הכלכלי מהעמוקים ביותר שידענו ובהמשך מבצע שומר החומות ובינתיים מחירי דיור ממריאים בקצב מסחרר לשחקים, שוברים שיא אחר שיא. מי יצליח לעצור את הרכבת הדוהרת? // דעה

רוני מזרחי 31.05.2021

יצור מן החלל החיצון, נניח מכוכב מאדים, לא היה מגיע לביקור אצלנו, היה בטוח מן הסתם שיש לאשפז את החברה הישראלית בשל תסמינים סכיזופרנים מובהקים ביותר.

מחד גיסא, מדינת ישראל בוערת, תרתי משמע, תחילה במגפת הקורונה, האבטלה והמשבר הכלכלי מהעמוקים ביותר שידענו ובהמשך מבצע שומר החומות שלווה בקרוב ל-5000 מטחי טילים ללב ליבן של ערי ישראל, ואידך גיסא מחירי דיור ממריאים בקצב מסחרר לשחקים, שוברים שיא אחר שיא ומתחרים בהצלחה מרובה ברמות המחירים של הערים היקרות ביותר בעולם, מטוקיו מוסקבה ועד פריז, ניו יורק וסן פרנציסקו.

מחד גיסא משבר פוליטי ללא תקדים, לאחר ארבע מערכות בחירות שהסתיימו ללא תוצאה ברורה וחמישית בדרך, ומאידך גיסא תראו לי, לדוגמא, מפלגה אחת, רק אחת, שחרטה על דגלה את פתרון משבר הדיור כנושא מרכזי, אם בכלל. תראו לי, לדוגמא, אי מי שמתייחס לבעיית יוקר המחיה ולתרחיש שאו טו טו מתקרב ובא אלינו, של אינפלציה מתפרצת. תראו לי, לדוגמא, מוהיקני אחד לרפואה מבין הפוליטיקאים שמטפל ביצירת מאות אלפי מקומות עבודה חדשים כמנוע צמיחה מחודש למשק הישראלי, ובמיוחד לאחר עידן הקורונה. 

ובתווך? בתווך נמצאים קרוב לתשעה מיליון וחצי אזרחי מדינת ישראל, נלחצים יותר ויותר שמא יפספסו את רכבת האקספרס הנדל"נית, שמא רמות המחירים של יום המחר יהיו גבוהות בהרבה מרמות המחירים הגבוהות בלאו הכי, של היום, ומסתכלים בעיניים כלות כיצד מלאי הדירות מתדלדל מיום ליום.

ומה שמדהימה יותר מכל, הינה העובדה שאנחנו הקבלנים ממש, ממש איננו מאושרים מהנתונים של מחצית השנה האחרונה של שיא במכירת דירות, המלווה בעליית מחירים גורפת שאותה  לא ידענו זה שנים ארוכות.

איננו מאושרים מכך, כי שוק דיור בלתי יציב אינו טוב לא רק לרוכשי הדירות, אלא בראש וראשונה לנו, זאת משום שהתקורות ההולכות וגואות, מסכנות בראש וראשונה אותנו, בין אם מדובר בתקורות דוגמת מחירי קרקע, מלט, ברזל, ובין אם מדובר במיסוי המוטל על ידי המדינה.

השילוב הקטלני של ספסור במחירי הקרקע, ובמיוחד על ידי רמ"י, מונופול על חומרי בנייה, בין אם מדובר במלט מקומי או חומרים מיובאים, מחסור בעובדים בענף וכלה במיסוי, הוא, הוא, שגורם לעליית  מחירי הדיור שאיננה כלל ועיקר בידי שמיים.

אכן אותם פוליטיקאים, משמאל ומימין, שרבים ביניהם עד זוב דם על השלל, שכחו אותנו, היזמים והקבלנים ואתכם, דור העתיד של מדינת ישראל והאחריות לאותה רכבת אקספרס נדל"נית הינה בידיהם ורק בידיהם.

ולא רק בפוליטיקאים גרידא מדובר. תראו לי, לדוגמא, בנק ממלכתי דוגמת בנק ישראל שבחוסר אחריות מוחלט מתדלק במו ידיו עוד יותר את מחירי הדיור, בכך שהוא מייצר , כביכול, רפורמה לטובת האזרח המאפשרת נטילת שני שלישים מהמשכנתא בריבית פריים, מה שהרתיח את שוק המשכנתאות לשיאים של ייאמנו, 8 מיליארד שקלים לחודש אחד? שהם 100 מיליארד לשנה !

ותראו לי אלפי פקידים בוועדות שונות ומשונות, מקומיות, מחוזיות וארציות, שבמשך שנה ויותר של מגיפה קטלנית, לא הזיזו, סליחה על הביטוי, את ישבנם ותרמו תרומה מכרעת להעדר התחלות בנייה דווקא בעת הזאת?

אין ספק. רכבת האקספרס הנדל"נית הזאת עוברת את כולנו בשאטה, זאת שעה שכל מקבלי ההחלטות ממשיכים להתקוטט ביניהם בפריים טיים הטלוויזיוני ובטוקבקים של כל אתרי הניו מדיה מחכה, לשווא לגואלה, אותו איש אמיץ שיצליח סוף סוף לעצור אותה בתחנה. 

כולנו ממתינים לו!

*כותב המאמר רוני מזרחי הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות