banner
אבישי בן חיים מנכל רוטשטיין חברה לבניה // עודד קרני
אבישי בן חיים מנכל רוטשטיין חברה לבניה // עודד קרני

דעה: "אנחנו לא קוסמים – אנו זקוקים לוודאות ולאמצעי ייצור כדי לבנות דירות"

ענף הנדל"ן משווע לוודאות וממתין לממשלה שתמלא את תפקידה בנושא. עם זאת, רצף עזיבות מדאיג שארע לאחרונה והעובדה שחומר הגלם החשוב ביותר לענף הבניה – הקרקע – אינו בנמצא בהיקפים הדרושים מוביל את הקבלנים לחשוש מההמשך. "איך הם רוצים שנבנה כשאין קרקעות לשיווק, כשאין מדיניות ברורה לטיפול במשבר הדיור, כשאין קברניט לספינה?" // דעה

מאת: אבישי בן חיים 

אם יש נושא אחד שאני שומע שוב ושוב מקולגות בענף, אלו המילים: "אנו רוצים ודאות". אין ספק שבימים אלו, כל אזרח במדינת ישראל, כל בעל עסק, מחפש וודאות. בעודנו עושים את צעדנו בערפל הכבד של הקורונה, נדמה שהממשלה היושבת בהרי ירושלים, משייטת בעננים מעל. חשוב להבהיר כי אי הוודאות בענף הבניה היא מצב נתון עוד הרבה לפני שהקורונה הכתה בישראל, וזו רק העצימה את הבעיה. בנוסף, בעוד אנו מצויים בעין הסערה והשיתוק שאחז בקברניטים, לאחרונה התפטר עדיאל שומרון, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, זאת לאחר שמנכלי"ת משרד האוצר, החשב הכללי והממונה על התקציבים באוצר הודיעו על סיום כהונתם והרשימה הזו, נראה שאינה מתקצרת. אלו הם אנשי מפתח כשהאחרון שבהם הוא הגורם הישיר לקידום שיווקי הקרקע המקרטעים ממילא מזה תקופה ארוכה. 

אנו כיזמים מאתרים קרקעות "מהגורן ומהיקב" על מנת שהפעילות של החברה תימשך כסידרה וניתן יהיה להמשיך לבנות דירות בארץ, אך ללא יד מכוונת מלמעלה שאחראית על המשאב העיקרי שהוא קרקע כאמור, כאשר רוב המקרקעין בישראל הוא בבעלות המדינה, בלתי אפשרי לקיים תהליך סדור ורציף של בנייה למגורים.

איננו קוסמים, אנו זקוקים לאמצעי ייצור על מנת לבנות דירות. המשאב המשמעותי ביותר הוא הקרקע, ובאין קרקע תהליך הייצור לא מתחיל. לפי הצפי יסתיימו השנה בנייתן של כ- 45 אלף יח"ד בעוד שהצורך שנקבע ע"י הגורמים המקצועיים במשרדי הממשלה עומד על כ-60 אלף יח"ד בשנה, כלומר נוצר פער של כ-15 אלף יח"ד בשנה. הפער רק מעצים את הבעיה החריפה שקיימת גם כך, שכן קיים מחסור מובנה של מעל 100 אלף יח"ד ופער זה לא הולך להיסגר בשנים הקרובות, אלא אם מי מקברניטי הממשלה יתעשת ויאחוז את השור בקרניו. 

תבנו הם אומרים, תבנו הרבה ומהר בבחינת "תבן אין ניתן לעבדיך ולבנים אמרים לנו עשו…". איך הם רוצים שנבנה כשאין קרקעות לשיווק, כשאין מדיניות ברורה לטיפול במשבר הדיור, כשאין קברניט לספינה? בכל בוקר אנו קמים עם החלטה חדשה ועם יותר סימני שאלה.

נכון, החריגו את ענף הבניה ואפשרו למשרדי המכירות להמשיך בעבודתם ולפועלים לעבוד באתרי הבניה. אבל באותו הזמן מטה הדיור פורק, תכנית מחיר למשתכן בוטלה, תכנית תמ"א 38 מתחסלת, ומי יודע מה עוד צפוי בעתיד. עם נתונים כאלו איך אפשר לצפות מיזמים ומקבלנים, שכל אשר הם רוצים זה למכור ולבנות – להמשיך ולהתקדם עם תוכניותיהם, כשהמציאות משתנה חדשות לבקרים? 

אם יש מוצר אחד שאנשים תמיד יצטרכו זו דירה. זה לא מוצר נוחות, זה לא 'מתחשק לי', אלו 4 קירות וגג. סגר – עושים בדירה, והיה טוב אם הדירה הייתה בבעלותנו. כשהודיעו על ביטול תכנית מחיר למשתכן, רבים הבינו כי חלום הדירה ממשיך להתרחק מהישג ידם, על אחת כמה וכמה בעת משבר כלכלי. עם זאת, רוכשים פוטנציאליים שכן החליטו להתקדם עם רעיון רכישת דירה, פונים אל העוסקים בתחום הנדל"ן ומקווים כי אלו יוכלו להבטיח להם יציבות וביטחון, בימים של אי ודאות. 

אם הממשלה לא תעניק את הביטחון הנפשי הזה, אז הנטל הוא עלינו, היזמים ואנשי המכירות המסתכלים בעיניהם של החולמים לשבת במרפסת ולספור ציפורים נודדות והמשקיעים שרוצים למנף את כספם. הנטל הוא על הקבלנים והיזמים המעסיקים אלפי משפחות בישראל, ויום יום פועלים כדי לדאוג שבתים בישראל יבנו, כבישים יסללו ומוסדות יוקמו. אז כולנו אחים ו'יהיה בסדר', אנחנו מתגמשים היכן שאנחנו יכולים בתנאי התשלום ומציעים הנחות והטבות, אבל דבר לא יחליף הוראות ברורות שחור על גבי לבן. דרוש שר שיוביל את קטר הנדל"ן קדימה ויקדם תוכניות אשר יושבות יותר מדי זמן על המדף. 

אל תהיו מופתעים ואל תיתממו, כאשר הכותרות בעיתונים שוב צועקות שקצב התחלות הבנייה יורד, היצע הדירות הפנויות בשוק מצטמצם, ובהתאם, המחירים יעלו. זוהי התוצאה של אי ודאות, של אי נקיטת פעולה. מי שישלם את המחיר הכבד ביותר הוא הדור שמפגין היום בכיכרות. הדור שלי – כבר עשה את שלו.

*הכותב הינו אבישי בן-חיים, מנכ"ל חברת רוטשטיין נדל"ן.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות