banner
עמית דובקין // צילום: ליאת מנדל
עמית דובקין // צילום: ליאת מנדל

הפחתת מס הרכישה כחרב פיפיות

לאחר שלפני 5 שנים הוכפל מס הרכישה למשקיעים מ-4 ל-8-10 אחוזים, עצם ההורדה מ-8 ל-5 אחוזים הינה מינורית ביותר וכמעט ולא תשפיע על חזרת משקיעים // דעה

 

מאת: עמית דובקין

במהלך הימים האחרונים שפשתי את עיניי בתדהמה למשמע צהלולי השמחה בעקבות החלטת ועדת הכספים של הכנסת להוריד את מס הרכישה למשקיעים מ-8 ל-5 אחוזים.
מה לא נכתב על כך ? שמדובר בדרמה של ממש בשוק הדיור, שפעולה זו תקדם כ-15 אלף להשכרה ותחזיר באיפכה אחת אלפי משקיעים מישראל ומחו"ל, ושסוף סוף יתעורר שוק הדיור מתרדמת הדובים הארוכה שלו.

צר לי לאכזב את כל הצוהלים, אולם לא רק שמדובר בהחלטה חסרת משמעות, היא אף עשויה מאד להזיק לשוק הדיור. 

ראשית דבר, לאחר שלפני 5 שנים הוכפל מס הרכישה למשקיעים מ-4 ל-8-10 אחוזים, עצם ההורדה מ-8 ל-5 אחוזים הינה מינורית ביותר ולהערכתי כמעט ולא תשפיע על חזרת משקיעים.

שנית, אם כבר רוצים להחזיר את המשקיעים, מוטב היה לגבש תכנית מקיפה שתכלול הטבות משלימות, דוגמת הנחות במיסוי וארנונות ולא להסתפק בפעולה נקודתית זו.

שלישית, העובדה שפעולה זו לא לוותה בהורדה גורפת של מס הרכישה לציבור הרחב של רוכשי הדירות הינה בעייתית לכשעצמה ומשדרת מסרים שליליים לציבור הרחב.

רביעית, אדרבא, המסר התודעתי בהורדת מס הרכישה דווקא לציבור המשקיעים האמיד, תומך באופן פרדוכסלי (!) בתדלוק מחודש של רמות המחירים בשוק הדיור, זאת דווקא בלב ליבו של עידן הקורונה ולאחרונה הורגשה דווקא התמתנות מחירים.

חמישית, בכלל, כל הפעולות האחרונות של משרד הבינוי והשיכון, דוגמת ההחלטה לסבסד דירות יד שנייה בפריפריה, תכנית 6 הנקודות של ליצמן וכעת הורדת מס הרכישה, אינן משדרות בעליל מישנה סדורה שתפתור את בעיית הבעיות של שוק הדיור- העדר היצע מספק. 

על כן, ובמקום החלטות נקודתיות וספוראדיות המלצתי למקבלי ההחלטות לכוון את עיקר המאמץ בפתרון סוגיה קריטית זו. עד כה, למרבה הצער, לא הוצעה שום תכנית אלטרנטיבית למחיר למשתכן. נכון, מחיר למשתכן נכשלה כשלון חרוץ, אולם הבעיה של מאות אלפי ישראלים, ובמיוחד זוגות צעירים, שאינם מסוגלים להגיע לדירה, נותרה בעינה. כמו כן, דומה שכל נושא ההתחדשות העירונית הונח לחלוטין בצד. במקום להגדיל את הזכויות לקבלנים ולעודד הן תמ"א 38/2 והן פינוי-בינוי, מכריז מינהל התכנון על הפסקה לאלתר של תמ"א 38.

נשאלת השאלה – האם מקבלי ההחלטות בממשלה אינם מודעים לבעייתיות החלטה זו ? 

על כן, לסיכום, הייתי נזהר מלפני בקבוקי שמפניה ולצהול משמחה בעקבות הורדת טכנית של 3 אחוזים וגם רק לנגזרת מאד מסוימת של רוכשי הדירות ומתחיל לתכלל את התמונה כולה ולייצר פתרון אמיתי, אסטרטגי ולטווח ארוך לשוק הדיור החולה.

*כותב המאמר, עמית דובקין, הינו אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות