חוק המטרו: "הפגיעה בבעלי הנכסים בתוואי כבר החלה"
הפגיעה בבעלי הקרקע כבר נוצרה, אך הפתרונות עדיין לא אושרו, ולעומת זאת השעון ממשיך לפעול // פרשנות
הפגיעה בבעלי הקרקע כבר נוצרה, אך הפתרונות עדיין לא אושרו, ולעומת זאת השעון ממשיך לפעול // פרשנות
בעקבות המחלוקות בהצבעה על חוק המטרו, שעמד במרכז סערת ההצבעה טרם פיזור הכנסת:
מדובר במצב סבוך ביותר שכן חלק מהתוכניות הרלבנטיות כבר אושרו, כשהמשמעות היא שהפגיעה בבעלי הנכסים בתוואי כבר החלה. לצד זאת, לא אושר החלק שמאפשר לבעלי הזכויות לקבל פיצוי על הפגיעה. חלק מהתוכניות הנוגעות למטרו כבר אושרו על ידי הממשלה ובקרוב ייכנסו לתוקף (תת"ל 101א ותת"ל 103), מה שאומר, שהפגיעה בבעלי הקרקעות כבר החלה. תכניות המטרו משנות את ייעודי הקרקע בין היתר לייעוד של הריסה/דרך, אשר מרוקנים את הקרקע משוויה ומסחירותה. למשל, בנייני מגורים בתוואי שמיועדים להריסה. הדבר רלבנטי למאות או אלפי אנשים שכיום בעלי דירה אשר אינם יכולים למכור אותה בשל ירידת הערך, וגם אין להם הצדקה לשפץ או לחזק אותה כי היא עתידה להיהרס. ואולם התוכניות אשר היו אמורות למזער את הפגיעה בבעלי הנכסים ולקבוע את המנגנונים לפיצוי, עדיין לא אושרו.
כך למשל, תמ"א 60 נועדה להגן על בעלי הזכויות בתוואי המטרו ולשמר את זכויות הבנייה במגרשים בבעלותם, גם במקרה של לקיחת חלק מהשטח עבור המטרו, למשל גינה או חניות, וכן במקרה של בנייה או סלילת מנהרה מתחת לפני השטח. התוכנית משמרת את מירב זכויות הבנייה המגיעות למגרש, גם אם שטח המגרש יצטמצם באופן שהיה אמור להפחית את זכויות הבנייה. ישנם אלפי ואולי אף עשרות אלפים בעלי זכויות בתוואי שתמ"א 60 רלוונטית עבורם, שכן הפגיעה האופיינית בבעלי קרקע בתוואי היא באמצעות לקיחת חלק מהמגרש. כרגע נמצאת בשלבי השגות, ודיון שהיה אמור להתקיים בתחילת החודש, נדחה.דוגמה נוספת לתוכנית שתקועה בנבכי הבירוקרטיה היא תמ"א 70, שמטרתה ציפוף והעצמת זכויות בנייה משמעותית תוך הוספת שטחים סחירים בשטח ומסביב למתחמי התחנות של המטרו, ובעתיד אף מעל הדיפו (מרכזי התפעול). תוכנית זו מהותית למימון הפרויקט, שכן היטלי ההשבחה שייגבו בגינה יהיו קריטיים להמשך הדרך.חוק המטרו ימשיך לחכות זמן רב, עד שממשלה חדשה תתפקד לדון בחוק. אמנם חלק מחוק המטרו עבר דרך חוק ההסדרים שכבר אושר, שם נקבע שתוקם ועדה למתן פיצויים, שאליה יגישו תביעות לפיצויים במקום סעיף 197 לחוק התכנון והבניה. אך לשם זאת יש לפעול כדי למנות את הרכב הוועדה בשיתוף פעולה עם שר הפנים, שר המשפטים, שר האוצר ועוד, וכרגע, לא הוקמה ועדה, וכנראה שגם לא תוקם בקרוב.
ומה עם בעלי הזכויות שכרגע כבר נפגעו עם אישור התכניות?
בדרך כלל כשתכנית פוגעת מתאשרת בקרקע ניתן להגיש תביעה לפיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה בתוך 3 שנים, כאשר בפרויקט המטרו כאמור לא ניתן להגיש תביעה מכוח סעיף 197, אלא לפי ועדה מיוחדת שתקום כאמור לעיל, שעדיין לא הוקמה וגם לא קרובה לכך. המשמעות היא שהפגיעה בבעלי הקרקע כבר נוצרה, אך הפתרונות עדיין לא אושרו, ולעומת זאת השעון ממשיך לפעול. ישנם כיום אלפי אנשים אשר יכולתם למכור את הדירה, לשפצה, או לקדם בבניין פרויקט התחדשת עירונית, מוגבלת עד לא קיימת. נראה כי כל אלה יישארו בערפל עד שתקום ממשלה חדשה שתחליט איך בכוונתה לקדם את חוק המטרו וכל הנספחים הקשורים אליו.
בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל
קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן