banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

הממונה על חוק המכר קורא לאפשר תשלום מרחוק בגין דירה חדשה

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר מפרסם נייר עמדה, שבו הוא קורא לאפשר תשלומים באמצעים דיגיטליים למוכר דירה בגין רכישת דירה חדשה

אילוסטרציה // Depositphotos

כידוע, הוראות חוק המכר קובעות מצבים בהם נדרש רוכש דירה לבצע תשלום בגין דירה אשר רכש באמצעות "פנקס שוברים". על פי הנהוג, הבנק המלווה של הפרויקט מספק פנקס שוברים פיזי למוכר הדירה והרוכש נדרש להגיע לבנק לצורך ביצוע התשלום. אולם עקב משבר הקורונה במשק, מציג הממונה את עמדתו על ביצוע התשלום בצורה דיגיטלית: "רוכש דירה יוכל לבצע תשלום למוכר הדירה ללא הגעה פיזית לסניף הבנק בו נלקחה המשכנתא",  כותב גריידי בנייר עמדה שהוא מפרסם בימים אלו, ובתנאי שהרוכש מחזיק בפנקס שוברים אשר נמסר לו על ידי מוכר הדירה, ימלא את שובר התשלום, ויעביר עותק של השובר לפקיד הבנק בו נלקחה המשכנתא באמצעות מדיה דיגיטלית. בנוסף, על הרוכש להעביר הוראה מפורטת בדבר ביצוע התשלום. מנגד, העברת עותק השובר והוראת הרוכש תיעשה בכל דרך שתידרש על ידי פקיד הבנק, כשהיא תלווה בצירוף של תעודת זהות או אמצעי זיהוי. 

 עוד על פי ההנחיות, לאחר השלמת הליך אימות הזהות ובדיקת הבקשה על ידי הבנק בהתאם לכללי בנקאות בתקשורת הנהוגים בכל בנק, הכספים יועברו מהבנק בו נלקחה המשכנתא ישירות לחשבון הליווי ועם סיום התהליך, על הרוכש לכתוב על השובר את המילה "שולם" על מנת למנוע תשלום כפול של אותו שובר. עוד מובהר בהנחיות כי כאשר התשלום מבוצע באמצעות הון עצמי, על רוכש הדירה לבצע את התהליך מול הבנק בו מתנהל חשבונו ולשלוח עותק של השובר לדוא"ל שמעמיד גריידי לטובת הציבור. 

"נייר עמדה זה אינו הוראת ביצוע ונועד להקל על התנהלות ביצוע התשלומים בזמן משבר הקורונה", מציין הממונה, "הגורמים השונים אינם מחויבים לפעול בהתאם לעמדה זו". יחד עם זאת הוא מבהיר כי: "בשעה זו בה המשק פועל במתכונת חירום, האינטרס הציבורי הוא לאפשר ככל הניתן התנהלות מרחוק של הדברים. על כן, אף תחת חובות חוק המכר, יש לבצע התאמות לסיטואציה בה אנו נמצאים תוך שימור ההגנה על כספם של רוכשי הדירות". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות