יוליה לוי: "בניהול סיכונים, תמיד עדיף להיות היוזם ולא המגיב"
היועצת הפיננסית יוליה לוי ממליצה ליזמים: "אל תרוצו לגייס כסף לפני שזיהיתם את הבור – בנדל"ן, פלסטר הוא לא תוכנית עבודה"
היועצת הפיננסית יוליה לוי ממליצה ליזמים: "אל תרוצו לגייס כסף לפני שזיהיתם את הבור – בנדל"ן, פלסטר הוא לא תוכנית עבודה"
באולפן "מגדילים" התארחה יוליה לוי, רואת חשבון ויועצת פיננסית אסטרטגית, לשיחה נוקבת על השחיקה הדרמטית ברווחיות היזמים, על הדיסוננס שבין עולם הרגולציה לשטח, ועל ה"צונאמי" המיסויי שמתקרב לבעלי הנכסים בחסות הבינה המלאכותית.
יוליה, את טוענת שיש פער עצום בין מה שרואים בבורסה לבין מה שקורה ליזם בשטח. איפה הכאב המרכזי?
"כשיוצאים מתל אביב ומסתכלים על העסקים הריאליים, רואים פגיעה עמוקה ללא פיצויים באופק. בנדל"ן, הבעיה המבנית מעמיקה מדי שנה ללא פתרונות אמיתיים. הכאב הכי גדול כרגע הוא המימון: יוקר האשראי והרווחיות שנשחקת בגלל עיכובים לוגיסטיים, התייקרות חומרי גלם ומחסור בכוח אדם. נוצרה הצטברות של בעיות שמתורגמות לסיכונים משמעותיים, מה שמוביל חברות למיזוגים או למכירה מתוך חוסר ברירה".
מה התפקיד של ייעוץ אסטרטגי בתוך הכאוס הזה?
"התפקיד שלנו הוא להרים את ה'אמברקס' בזמן. יזמים יודעים לבנות, אבל לעיתים חסר להם הליווי שמאיר בנס את הסיכונים לפני שהם מתממשים. הרבה פעמים יזם מזהה שחסר לו כסף ורץ לגייס עוד אשראי, אבל אני שואלת: האם בדקת למה אתה בבור מלכתחילה? אם לא פתרת את סיבת השורש, אתה רק נכנס לבור עמוק יותר עם הלוואה יקרה יותר".
את באה מעולם היזמות בעצמך. איך זה משפיע על הגישה שלך?
"חייתי את זה על בשרי בפרויקט גדול שבניתי בחו"ל; תכננתי שלוש שנים ומצאתי את עצמי בתוך קורונה ושינויי רגולציה. קל לי לבוא ליזם ממקום מבין ולא מתנשא. אחת הבעיות היא שהרגולטורים לרוב לא חוו מה זה לקחת סיכון יזמי; הם רואים רק את הרווחיות היפה בדוחות, ולא את הדרך המייסרת והאתגרים שביניהם".
מה קורה כשהרווחיות שנצפתה בתחילת הפרויקט נשחקת לגמרי?
"אנחנו רואים היום פרויקטים שתכננו על 20% רווח והופכים לגירעוניים. כשהבנק רואה את זה, הוא סוגר את הברז, והיזם נאלץ לחפש אשראי יקר מאוד במקומות אחרים. במקרים כאלו, אנחנו בוחנים חלופות: האם היזם יכול להביא הון ממקור אחר, או שמא עדיף למכור את הפרויקט או החברה לפני שהכל יתפוצץ. יש גם פתרונות כמו חוק עידוד השקעות הון למגורים להשכרה, אבל בלי פתרון תזרימי מהרגולטור, זה נשאר פתרון חצי אפוי".
מעבר ליזמות, את מתריעה על 'בומרנג' שמגיע מרשות המסים לבעלי דירות. למה הכוונה?
"מערכת המיסוי נמצאת במשבר בגלל הגירעון מהמלחמה, וכאן נכנס ה-AI. רשות המסים משתמשת היום בבינה מלאכותית ודאטה כדי להצליב נתוני טאבו, בעלויות ומשכנתאות, ולזהות בעלי נכסים שלא דיווחו על הכנסות משכירות במשך שנים. לפי הסטטיסטיקה, כ-65% מהאנשים לא מדווחים, והמדינה לא תוותר על הכסף הזה עכשיו".
מה הטיפ שלך למי שחושש מהמכתב מרשות המסים?
"אל תחכו להנחתה מלמעלה. רשות המסים פתחה מסלול של 'גילוי מרצון' במהלך 2026, המאפשר להגיש דוחות על שנים אחורה מיוזמתכם. זה מאפשר לכם לבחור מסלול מס מיטבי (פטור, 10% או מס שולי) ולהסביר נסיבות מיוחדות, במקום לחטוף שומה שרירותית וסנקציות פליליות. בניהול סיכונים, תמיד עדיף להיות היוזם ולא המגיב".
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן
מכירים מישהו שצריך לקרוא את הפוסט? שתפו אותו. ?