banner
ניר גולדנשטיין // יחצ
ניר גולדנשטיין // יחצ

הבשורה של החודש: מדיניות הצפיפות החדשה טובה להתחדשות העירונית

"החברה לפיתוח והתחדשות עירונית" מסכמת לנו את חודש יוני עם האירוע המשמעותי ביותר – יוזמת מינהל התכנון לשינוי תמ"א 35 או במילים אחרות- הגדרה מחדש של מדיניות הציפוף התכנונית בישראל: "יוזמת הגדלת הצפיפות יכולה להוות תמריץ ליזמים לקידום תוכניות פינוי בינוי"

תמונה: ניר גולדנשטיין // יחצ

מאת ניר גולדנשטיין: סמנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית

החודש נחשפה יזמה של מנהל התכנון המבקשת לשנות את כללי המשחק בכל הקשור לתכנון האורבני בישראל. מנהל התכנון מבקש לשנות את נוהלי וכללי הצפיפות ביישובים, שיהיו דומים ברמת הצפיפות שלהם לערים באירופה וארה"ב. 

הכוונה היא לשנות תכנית המתאר הארצית, הנקרא תמ"א 35 מיסודה. תמ"א 35 נועדה בעצם להגדיר את מדיניות ופריסת היישובים בישראל וכן את פיזור האוכלוסייה הנכון [תכנית משלימה לה היא תמ"א 31]. תכניות שהחלו להתגלגל במוסדות התכנון הישראליים בעקבות העלייה הגדולה מברית המועצות בשנות ה-90 שהוסיפה באחת לישראל אוכלוסייה של כמיליון איש ועל כן היה צורך בשינוי תפיסתי. התוכנית, שנקראת גם "תוכנית המתאר הארצית המשולבת לבניה, לפיתוח ולשימור", פורסמה בנובמבר 2000, ואושרה על ידי הממשלה בסוף שנת 2005. המטרות המוצהרות של התוכנית הן "לתת מענה לצורכי הבנייה והפיתוח של המדינה תוך שמירה על השטחים הפתוחים ועל עתודות הקרקע לדורות הבאים".. אם זאת יש לציין שעד כה נכשלה התמ"א הזו כישלון חרוץ שכן המדינה לא הצליחה לגרום לתושביה להגיע לפריפריה – לצפון ולדרום ורוב התושבים מתרכזים במרכז הארץ. עיקרי התוכנית הן חיזוק הערים והמטרופולינים הקיימים, הימנעות מפרבור, צעדים של עירוניות מתחדשת כמו עירוב שימושי קרקע ובאופן כללי יותר חידוש עירוני, חיזוק התחבורה הציבורית, בנייה מרקמית, ועוד.

כעת שואף כאמור מנהל התכנון לפעול לציפוף גדול יותר אבל גם נכון יותר של הערים הגדולות, בפרט בגוש דן ועל כן הכריז כי הוא מתכוון לשנות את מושגי הצפיפות בבנייה. על פי התיקון המוצע בערים המרכזיות בארץ – בהן מספר התושבים עולה על חצי מיליון איש תגדל הצפיפות לדונם ל כ 8-30 יח"ד כאשר היום הצפיפות המותרת היא 8-16 יח"ד. בערים בהן מספר התושבים הוא 200 אלף איש ומעלה, תגדל הצפיפות מ 5-14 יח"ד לדונם ל 6-20 יח"ד [כלומר לא פחות מ 6 ולא יותר מ 20].

יש לציין כי אנו כבר חיים בערים צפופות אבל במנהל התכנון טוענים כי הערים המרכזיות באירופה צפופות הרבה יותר וגם בצורה יעילה יותר. כך למשל, צפיפות המגורים הממוצעת בברצלונה, עיר שאינה רוויה במגדלים ושנעים להסתובב בה, גבוהה מהצפיפות בתל אביב פי ארבעה.

הרציונל לציפוף עתה הוא כפול – להוסיף יחידות דיור (יח"ד) על שטח נתון, וגם ליצור סביבה עירונית טובה יותר שמציעה יותר שירותים קרובים ומתבססת על תחבורה ציבורית יעילה יותר.

בדיוק כל מה שאמורה לבצע מדיניות אינטנסיבית של התחדשות עירונית והגדלתם של מתחמים המיועדים לפינוי בינוי.

לסיכום, אנו מברכים על כל יוזמה מטעם מדינת ישראל וגורמי מנהל התכנון, שמטרתם לקדם את הליכי התכנון ובפרט בהתחדשות עירונית. יוזמת הגדלת הצפיפות יכולה להוות תמריץ ליזמים לקידום תכניות פינוי בינוי במקומות בהם עד היום לא הייתה קיימת כדאיות כלכלית כלל.  שינוי תפיסה זו יכול להוות סנונית ראשונה שתביא למימוש פרויקטים רבים שעד כה לא צלחו את שלב הבחינה הראשונית.

זו בשורה מבורכת לתושבי מדינת ישראל וכולי תקווה שנוכל בעתיד הקרוב לשמוע על תמריצים נוספים בתחום זה.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות