banner
טליה שפירא // צילום: רז רוגובסקי | Depositphotos
טליה שפירא // צילום: רז רוגובסקי | Depositphotos

מהם הצעדים שמנהלי חברות נדל"ן יהיו חייבים לעשות על מנת להצליח בשנת 2023?

תוכניות עבודה לשנים הקרובות כבר לא יספיקו ליזמי נדל"ן, הן החברות המבוססות  והן אלו המתבגרות – יידרשו לבצע היערכות ארגונית ושיווקית מותאמת לתנאים החדשים בשוק. "חברות שלא יבואו מוכנות ימצאו את עצמן מדשדשות רחוק מאחורי המתחרים", מסבירה טליה שפירא, יועצת עסקית בכירה, מומחית בשיווק, פיתוח עסקי ובתהליכים ארגוניים לחברות בענף הנדל"ן

טליה שפירא 27.12.2022

חוסר היציבות ואי הוודאות העסקית ילוו אותנו גם בשנה הקרובה, ואלו משפיעים על כל ארגון שפועל בענף הנדל"ן ומקשים על תכנון ארוך טווח. לצד זאת, אחת המגמות שבהחלט מתרחשות היא התבגרות הענף, במיוחד בתחום ההתחדשות העירונית, שצועד לעבר מתחמים גדולים יותר של פינוי בינוי. המשמעות היא שעל היזמים להתמודד עם פרויקטים גדולים יותר, מורכבים יותר, להוביל מספר פרויקטים במקביל, כאשר כל פרויקט נמצא בשלב שונה בתהליך, ולגייס יותר הון למימונם. במקביל, על היזם להתמודד עם תחרות אגרסיבית על פרויקטים, ולדעת להוביל את הפרויקט במשך שנים, לאורך כל הדרך עד למימושו בהצלחה. שנת 2023 בפתח ואומנם כל הנהלת חברה מבצעת ההיערכות בסיסית אבל בשום אופן אסור להזניח את ההערכות הקריטית ביותר, שאליה יידרשו מנהלי חברות יזמיות כדי להצליח להתמודד עם אתגרי השוק החדשים ולהמשיך לצמוח – והיא נוגעת לשני היבטים מרכזיים, האחד הוא צמיחה ארגונית, והשני הוא שיווק החברה ומיצובה. 

היערכות ארגונית לצמיחה של חברה יזמית בהתבגרות 

חברות יזמיות בצמיחה חוות את שלב ההתבגרות במלוא עוצמתו: לחברה מספר פרויקטים בביצוע, עוד פרויקטים בתהליכי רישוי ועוד כמה פרויקטים בשלבי ייזום. אלא שלרוב, הנהלת החברה נשארת עם צוות מצומצם, אשר מתנהל אינטואיטיבית ללא תשתית ניהולית ושיטה מסודרת. חברות מתבגרות שרוצות לצמוח צריכות לנקוט במספר צעדים הכרחיים: 

תכנון מבנה ארגוני, הגדרות תפקידים וחלוקת תפקידים: מנהלים של חברות בצמיחה שפעילותן גדלה כבר לא יכולים להמשיך לנהל את כל הצוות שלהם באופן ישיר, אלא הם נדרשים לבנות צוותי עבודה ברורים ולהגדיר שכבת מנהלי ביניים אשר ניתן יהיה להאציל אליהם סמכויות. תכנון שנת 2023 הוא נקודת זמן מצויינת לבחון איזה עובדים חסר בחברה ולתכנן גיוס עובדים בהתאם לצורך, כל אלו כדי להיערך לקראת עומסי העבודה ההולכים וגדלים ולשמור על המשך צמיחת החברה. 

לצד זה, כדי שהנהלת החברה תוכל לשלוט בקלות בנעשה, להתעדכן ביעילות, לקבל החלטות נכונות ולהעביר הנחיות והכוונה אפקטיבית לצוות ולשטח, חברות אלו חייבות לבנות נהלי עבודה מרכזיים, להגדיר יעדים ברורים לכל אחד, מדדים, בקרות ושיטות דיווח. ככל שהחברה גדולה יותר, כך יהיה יותר רלוונטי לבחון הטמעת מערכות ממוחשבות לניהול תהליכים ומשאבים כדי לאפשר ניהול צוות גדול יותר בקלות ובדרך אפקטיבית ויעילה.

היערכות שיווקית לתחרות 

זה לא סוד שעל כל פרויקט מתחרים יזמים רבים ובפרויקטים האטרקטיביים – התחרות היא אגרסיבית,  בהשתתפות חברות יזמיות גדולות ומוכרות בעלות חוסן כלכלי ומוכרות שוק. גם בצד הלקוחות, השוק מאופיין בבגרות של בעלי הדירות, אשר מודעים לתחרות בין היזמים ולמגוון האפשרויות העומדות בפניהם, מתייעצים עם אנשי מקצוע מנוסים, ממקסמים את זכויותיהם, עורכים מכרז יזמים ומנהלים איתם מו"מ קשוח. 

ככל שהחברה בוגרת יותר, מוכרת יותר, ומתמקדת בפרויקטים גדולים ומורכבים יותר, כך היא צריכה לחזק את פעילותה השיווקית שלה כדי לבנות מותג מוכר ולשמר את המיצוב שלה בשוק תחרותי. כל חברה יזמית חייבת לבנות את הבידול המובהק שלה ולבנות את המיתוג שלה על מנת להתמודד בהצלחה עם התחרות האגרסיבית הזו ולבסס סט של כלים שיווקיים, הכולל תשתית חזקה של שיווק דיגיטלי, מצגות מדויקות ופרזנטציה מנצחת. לצד אלו, חברות חייבות לפתח את מערך הקשרים שלהן בענף כדי לשמר את מעמדן ולהמשיך לצמוח. 

הכנת תוכנית שיווקית שנתית דורשת מומחיות: למידה וניתוח שוק, הגדרת קהל מטרה ממוקד וניתוח של מאפייני קהלי המטרה, צורכיהם וציפיותיהם. בהתאם לאלו חברות יזמיות חייבות למקד את תחומי הפעילות של החברה, גודל הפרויקטים, אזורים גאוגרפיים בהם לחברה יש יתרון תחרותי, ועוד. יהיו חברות שיבחרו לגוון את תחומי הפעילות שלהן ולהתפרס לאזורים גאוגרפיים חדשים או דווקא לצמצם את הפריסה הגאוגרפית שלהן, לגוון יזמות למגורים בתחומים נוספים כמו נכסים מניבים, ועוד.

על תוכנית השיווק השנתית לכלול יעדים וכמובן תוכנית פעילות מפורטת לשיווק ולפיתוח העסקי, בהתחשב בשלבי הפרויקטים השונים, ולהצמיד לכך תכנון של תקציב השיווק, על מנת לאפשר לחברה לעמוד ביעדי החברה הכמותיים והכספיים. 

לסיכום, שנת 2023 מעמידה בפני הנהלת חברות יזמיות אתגרים רבים, במיוחד חברות אשר הגיעו לשלב ההתבגרות שלהן והן חייבות להמשיך לצמוח. חברות אשר ייערכו נכון לקראת השנה החדשה יעמדו באתגרים אלו בהצלחה וימשיכו את צמיחתן.  

*כותבת המאמר היא טליה שפירא, יועצת עסקית בכירה, מומחית בליווי חברות בענף הנדל"ן, התכנון והבניה.*

 

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות