banner
עדי גרינבאום על רקע הבניין // צילום רונן דמארי
עדי גרינבאום על רקע הבניין // צילום רונן דמארי

"גורלנו בידינו": תושבי שכונת קריית משה לא סומכים על אף אחד

"אנחנו מאוד מאוד מלוכדים ומאוחדים ומונעים ניסיונות של עסקנים להסתובב ולהחתים אנשים, כי ככה נתקעים פרויקטים", התחדשות עירונית מנקודת מבטה של הפעילה עדי גרינבאום, אחת מתוך אלפי דיירי שכונת קריית משה ברחובות, שממתינים להתחדשות עירונית

תמונה: עדי גרינבאום // צילום: רונן דמארי

פרויקט הפינוי בינוי בשכונת קריית משה ברחובות הוא אחד הפרויקטים המורכבים ביותר שידעה המדינה בתחום ההתחדשות העירונית. אלפי תושבים ממתינים בכיליון עיניים להתממשותו במשך שנים ארוכות כאשר כל העת הם נאלצים להדוף גורמים המבקשים להתעשר על חשבונם ולתקוע מקלות בגלגלי התהליך המסורבל ממילא. "מגדילים" מביא לכם את סיפורו של בניין 154 במתחם הורביץ בשכונה המונה 4 כניסות ו -32 דירות דרך עיניהם של בעלי הדירות.

"חברה יזמית החתימה חלק מבעלי הדירות ורשמה להם הערות אזהרה"
עדי גרינבאום החליטה לקחת את גורלה בידיה ויחד עם נציגות הבניין פועלת במלוא המרץ על מנת לקדם את המטרה שכולם מחכים לה. הדירה שייכת להוריה שרכשו אותה כאשר בניית הבניין אך הושלמה בסוף שנות השבעים. לפני חמש שנים היא שבה לשכונה ונכנסה לנציגות הבניין בשל המעורבות שגילתה, הידע המוקדם שלה והאכפתיות שלה באשר לגורלם של כלל בעלי הדירות. גרינבאום מספרת: "אני מאוד מעורה במה שקורה אצל השכנים ומסייעת אנחנו מדברים כל הזמן, יש לנו קבוצת וואטס אפ, מאוד סומכים עליי כי אני עוזרת בכל מה שצריך. צריך הרבה סבלנות וכוח כדי שמישהו ירצה לעזור. אחרי ששמעתי מה עשתה חברה יזמית שהחתימה חלק מבעלי הדירות ורשמה להם הערות אזהרה, לא הייתי מוכנה שיעבדו עליהם שוב פעם, לקחתי את זה על עצמי. לא אתן לאף אחד מהם להיפגע".

איך מתנהלת התקשורת השוטפת מול בעלי הדירות?
"יש כאן דוברי רוסית, דוברי אמהרית וצברים. יש כאלו שלא מבינים עברית ואולי תמימים במידה מסוימת אז אני מסייעת להם. הם יודעים בדיוק מה קורה, הם מבינים הכל אבל יש אנשים שלא מבינים את השפה, בייחוד מבוגרים וקשה להם לבטוח באנשים אחרים. הם שואלים אותי על התפתחויות, ראיתי שהם בוטחים בי ומאמינים בי וסומכים עליי והסברתי להם שאף אחד לא יעבוד עליהם. הם נפגעו בעבר וקשה להם להאמין שמישהו באמת יכול לעשות שינוי".

עדי גרינבאום על רקע הבניין // צילום רונן דמארי
עדי גרינבאום בכניסה לבניין // צילום רונן דמארי

איך את מתארת את המצב של הבניין?
"הצנרת והביוב מרוסקים בכל פעם יש לנו מוקד אחר שמתפוצץ ואנחנו אוספים כסף ומביאים אינסטלטור לתקן. יש כאן דירות שעשו תוספות בנייה וקיבלנו מכתבים שנשקפת סכנה לביטחון הציבור כי יש סדקים לבניין. המצב רעוע, הבניין כבר בן 50 הכל פה קורס. הפרויקט הוא מהלך שמתבקש וצריך לקרות כמה שיותר מהר. לעשות תיקונים קטנים זה כמו פלסטר, צריך משהו משמעותי".

מה הקשר שלכם עם המינהלת?
"המינהלת הגיעה ועשתה סדר. היא הסבירה לדיירים את החשיבות של לא לחתום לאנשים שהם לא מוכרים, על כך שצריך לפעול לפי נהלים. חילקו לנו חוברות, ישבו איתנו בפגישות. אמרו לנו שצריך לבחור נציגות למתחם בהסכמה של הדיירים ובחתימה שלהם. יש כאן נציגים שדוברים רוסית ואמהרית כדי לתת מענה לכלל מענה הדירות. נכון להיום אנחנו נמצאים בהליכים לבחירת עורך דין וכבר ערכנו חוזה, שאנחנו רוצים שהעורך דין יעבוד לפיו כדי לשמור על הזכויות של בעלי הדירות. החברה שהייתה כאן עשתה הערות אזהרה לחלק מהדירות והמינהלת פועלת בנושא הזה. היא הביאה תנופה ומניעה את התהליך קדימה. בעוד כמה שנים יהיה פינוי בינוי אבל בינתיים דברים מתפרקים פה אז במינהלת מסייעים בפתרון ליקויים ותיקונים בשטח הבניין".

מה האתגרים העיקריים שניצבים בפנייך?
"חלק מבעלי הדירות לא בוטחים באף אחד ורוצים לדעת מה מגיע להם, הם רוצים שהדברים יזוזו ושהפרויקט יתקדם. כבר שנים מדברים על פינוי בינוי אבל עכשיו כשהמינהלת נכנסה נראה שזה זז לכיוון חיובי, אבל הבעיה העיקרית היא ייאוש מסוים מצדם ואני נלחמת יחד עם הנציגויות האחרות כדי לגרום להם להבין שזה אפשרי ושזה תלוי גם בנו בהתקדמות שלנו בתהליכים. מה שחשוב לדיירים יוצאי אתיופיה זה שהמינהלת תביא מישהו נייטרלי דובר אמהרית כי כך יהיה להם יותר נוח זו דרישה שחוזרת על עצמה כל הזמן".

איזה מסר היית רוצה להעביר לכלל תושבי השכונה?
"גורלנו בידינו. אנחנו צריכים לסמוך רק על עצמנו וכמובן על עזרת המינהלת שתתן לנו גב. אנחנו הולכים לפי ההדרכה וסומכים על עצמנו. אנחנו מאוד מאוד מלוכדים ומאוחדים ומונעים ניסיונות של עסקנים להסתובב ולהחתים אנשים כי ככה נתקעים פרויקטים. אנחנו כל הזמן שומרים על קשר ושומרים אחד על השני. חשוב להיות מלוכדים ומאוחדים. זה הכלל מספר 1 כדי שהתהליך יושלם וכולם יוכלו לקבל את הדירות החדשות".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות