banner
עו"ד אלדן דנינו // צילום: יח"צ
עו"ד אלדן דנינו // צילום: יח"צ

האם התיקון לתקנות הבטיחות בעבודה יחולל שינוי ?

בעקבות תזכיר החוק לתיקוני חקיקה בתחום הבטיחות באתרי הבניה: "לפי תזכיר זה, המתיימר לספק פריצת דרך מרחיקת לכת, שלא לומר מהפכה רבתי – באחריות לתאונות באתרי הבניה, יישאו עוד בעלי תפקידים באתרי הבניה. התיקון המוצע הינו חלקי ושאיר "שטחים אפורים" ואי בהירות" // פרשנות

מאת: עו"ד אלדן דנינו

נושא הבטיחות באתרי הבנייה הפך במהלך השנים האחרונות, לנושא ראשון במעלה המקבל את קדמת הבמה, תוך שהוא תופס מקום של כבוד בענף הנדל"ן בכלל. בשנים האחרונות במיוחד, עקב תנופת הבנייה המואצת ברחבי המדינה, ובמיוחד באתרים מסובסדים על ידי המדינה דוגמת אלה של מחיר למשתכן, בהתחדשות עירונית ובכלל, הננו שומעים כמעט בכל יום על הרוג, פצוע קשה ולעיתים קרובות על כמה וכמה נפגעים ביממה.

הסיבות לכך רבות ושונות. ענף הבנייה בישראל, אין זה סוד, הינו מיושן ואנכרוניסטי, המפגר בעשרות שנים לעומת המדינות המפותחות בעולם הרחב. הוא נעדר כל טכנולוגיה מתקדמת, מבוסס רובו ככולו על ידיים עובדות, ואתרי הבנייה נראים לעיתים קרובות כמו מתוך סרט רטרו הוליוודי בשחור לבן מימי הקולנוע האילם. 

לא פחות בעייתית מכך, הינו נושא החקיקה שלא השתנה ולא הותאם למצב העכשווי, מאז הוחלו על ידי משרד עבודה תקנות ופקודת הבטיחות בראשית שנות ה-70 של המאה הקודמת, כלומר לפני 50 שנה בקירוב. כיום, מבחינה חוקית, מי שנושא באחריות הישירה בענייני הבטיחות באתרי הבניה ואף נענש בסופו של יום, הינם מספר מצומצם של מעורבים, כדוגמת: מבצעי הבניה, מנהלי העבודה ומזמיני העבודה. האחריות, לכאורה יכול שתוטל גם על היזם, אולם בפועל תאוריית ה"ש"ג", היא המנצחת בסופו של יום.

בימים אלה אנו מתבשרים, לאחר אינספור לחצים ותאונות קטלניות, על פריצת דרך של ממש, בדמות תזכיר החוק שפורסם להערות הציבור על – ידי מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, העוסק בתיקוני חקיקה בתחום הבטיחות באתרי הבניה. לפי תזכיר זה, המתיימר כאמור, לספק פריצת דרך מרחיקת לכת, שלא לאמר מהפכה רבתי, באחריות לתאונות באתרי הבניה, יישאו עוד בעלי תפקידים באתרי הבניה, שכיום החוק כלל לא מכיר בהם, כדוגמת: מנהל הפרויקט. 

לדעתנו, ספק באם המדובר על פריצת דרך, שהרי התיקון המוצע הינו חלקי בלבד המשאיר אותנו עדיין עם המון "שטחים אפורים" ואי בהירויות. למשל, מוטב היה במסגרת התיקון המוצע, להטיל אחריות אישית על כל פועל או עובד באתרי הבניה השונים, תוך קביעת סנקציה עונשית בצידה, דבר אשר לא קיבל כל ביטוי בתזכיר החוק שפורסם והעומד בניגוד לכל הגיון ושכל ישר. עוד דוגמא נעוצה בכך, כי במסגרת תזכיר החוק, אין הגדרה ברורה ומלאה, באשר ל – "שרשרת הפיקוד" המגדירה את בעלי התפקידים השונים באתר הבניה, בדבר האחריות של בעלי התפקידים הללו, החל מהיזם וכלה בקבלני המשנה בכל הקשור לנושאי הבטיחות.

ובמילים אחרות: ישנו כאן ניסיון מצדו של המחוקק, לבצע מהפכה בתחום החקיקה בכל הקשור לבטיחות באתרי הבניה, אך כל עוד, לא תוטל, בין היתר, אחריות אישית על כלל העובדים באתרי הבניה בנושאי הבטיחות, וכל עוד המחוקק, לא ייצר היררכיה מסודרת וברורה של בעלי התפקידים השונים, אשר זאת תגדיר בצורה מפורשת את האחריות של כל אחד מבעלי התפקידים הללו, הרי שיצא שכרו בהפסדו ובמקום להתקדם קדימה, נמצאו עצמנו נותרים עם אותן התקנות רק בשינוי אדרת.

מניסיוני, כמי שמייצג חברות קבלניות ויזמיות, מול מערכות השלטון בענייני הבטיחות באתרי הבניה, ברגע שתוטל אחריות אישית על כל אדם הנכנס בשער אתר הבניה, בין אם נמנה על מצבת הפועלים, ובין אם נמנה על "שרשרת הפיקוד", הרי שהוא יידע את מקומו ואחריותו, ויוכל לפשפש במעשיו יום, יום ושעה ,שעה, זאת מתוך הבנה של הנדרש והמצופה ממנו בעניין זה, ותוך שהוא מבין מדעת, ואז ממילא יוכל לנקוט בפעולות שימנעו את התרחשותן של עבירות בטיחות בכלל, ובפרט תאונות באתרי הבניה שברשותו, שהרי אחרת התוצאה תהיה קשה ביותר, החל מסגירת אתר הבנייה לאלתר, דרך שליפת "כרטיס אדום" לבנקים המלווים למתן או לעצור מלהעניק הלוואות לאותו קבלן או יזם וכלה, כן כן, באפשרות להיכנס לתוך סוגר ובריח וכו'.

לסיכומו של עניין, רק השילוב של התקנת תקנות ברורות ונהירות, כפי שהוצע לעיל, יחד עם אכיפה מידתית, עשויה בהחלט לגרום לכך שכבר בשנה הקרובה מספר הנפגעים בתאונות עבודה באתרי הבנייה יילך ויצנח באופן דרמטי. אמן ואמן ! 

הננו ממליצים מראש לכל הנוגעים בדבר, ועוד בטרם החל הפרויקט, להתייעץ עם המומחים בענייני הבטיחות, בין אם מדובר במשפטנים, מהנדסים, שמאים וכיוצ"ב, זאת על מנת להימנע מסיטואציות לא נעימות כלל ועיקר.

 *כותב המאמר הינו, אלדן דנינו, עורך דין המתמחה בדיני בטיחות בעבודה ואחריות תאגידית בענף הבניה. 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות