banner
עופר מרום// צילום: באדיבות המועצה לצרכנות
עופר מרום// צילום: באדיבות המועצה לצרכנות

אשליית ההלוואות והמשכנתאות

יש לשמור לא רק על הבנקים, אלא על הצרכנים הלווים, ולקבוע קריטריונים (צ'ק ליסט) שיאפשרו לזהות לווים בעייתיים שעלולים להתדרדר למצב גרוע בשל דחיית פירעון הלוואות ומשכנתאות // דעה

 

מאת: עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות. 

עם פרוץ הקורנה ויציאה לחל"ת של עשרות אלפי עובדים במשק שביקשו לצמצם הוצאות שוטפות, פנו צרכנים לבנקים להקפאת המשכנתא, ונדהמו לגלות כי  דחיית התשלום מוסיפה כ30% מהקרן. 

אולם- אליה וקוץ בה. "הקלה"  בדחיית תשלומי המשכנתא מבורכת בתקופה זו, אולם, בטופס הבקשה המקוון חסר  גילוי נאות כי הדחייה אינה מביאה לדחייה בפירעון המשכנתא, וכי הסכומים הנדחים מועמסים על יתרת החוב, המגדילים את ההחזר בסכום ההחזר החודשי. זאת ועוד- גובה הריבית מתגלה לצרכן  רק אחרי הבקשה עצמה ואין לו בשלב זה כל יכולת חרטה או חזרה, ובכל מקרה מדובר בפתרון זמני בלבד בשעה שבמשקי בית רבים,  העדר הכנסה קבועה לתקופה בשל חל"ת / אבטלה / פיטורין- נמשכים , ועולה הספק אם יצליחו לעמוד בהחזר משכנתא מוגדל בעתיד.

לעמדת המועצה לצרכנות גם אם לא ייגבו עמלות על הדחייה, התשלומים יישאו ריבית על תקופה זו, והדחייה משמעותה כנטילת הלוואה חדשה בגובה הסכום הנדחה. 

בפנייה למפקח על הבנקים הציגה המועצה לצרכנות את דרישתה כי על הבנקים לגלות גילוי נאות  של כל ההשלכות של דחיית החזר המשכנתא, שהרי אין בידי הלקוח את הכלים לקבלת החלטה מושכלת ולבדוק טרם ההחלטה על דחיית תשלומים, את ההשלכות על הדחייה, לרבות המחיר הכלכלי של הדחייה (מבחינת עלות הריבית, וסכום חיוב חודשי לחיוב לאחר הדחייה). הדבר עלול ליצור אשליה שאם יוקפאו תשלומי ההלוואה, בטווח הקצר מבחינה תזרמית הדבר יקל עליהם,  כאשר בסופו של יום  סה"כ התשלומים קרן וריבית שישלמו יהיה גבוה יותר לאורך השנים, ובוודאי שאין זה בגדר המלצה גורפת לכולם. 

הפסקת החזר המשכנתא החודשי, כתוצאה מהקפאת ההלוואה עלולה להביא צרכנים לחשיבה מוטעית כי הוצאה זו אינה קיימת וכספים אלה (בגובה הסכום שהוקפא) ישמשו לצריכה מוגברת שאינה מחויבת המציאות – מה  שיחמיר את מצבם עוד יותר, ויוביל משפחות לבצע מהלכים שיפגעו בעתידן הכלכלי כמו פריעת קרנות השתלמות  ולקיחת הלוואות בריבית דו ספרתית, לעיתים מגורמים לא מפוקחים.

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות