banner
קריית ים | ראש עיריית קריית ים // צילום: פאול אורלייב
ראש עיריית קריית ים // צילום: פאול אורלייב

המהפך של דוד: כך מצליח ראש עיריית קריית ים להפוך את העיר הפריפריאלית לאימפריה מבוקשת למגורים

"באמצעות שורה של מיזמי נדל"ן קריית ים עומדת להפוך בשנים הקרובות לריוויירה של ישראל", כך מצהיר ראש עיריית קריית ים, דוד אבן צור. בראיון ל"מגדילים", מספר אחד מראשי הרשויות הבולטים ביותר כיום במדינה, על אלפי יח"ד בתכניות להתחדשות עירונית, פיתוח אזורי המסחר וההגירה החיובית לעיר, שעדיין נהנית ממחירי דיור שפויים

תמונה: ראש עיריית קריית ים // צילום: פאול אורלייב

קריית ים על המפה

דוד אבן צור, ראש העיר של קריית ים, הצליח בתוך קדנציה אחת בלבד להתמקם כאחד מראשי הערים הבולטים ביותר במדינה. עם תחילת הקדנציה השנייה, הוא מספר בראיון ל"מגדילים" על מדיניות הפיתוח, התמיכה הגורפת של בכירים בממשלה, התכניות שנמצאות על השולחן וגם מבטיח שינוי תדמיתי: "קריית ים עומדת להפוך בשנים הקרובות לריוויירה של ישראל, ויהיה אפשר להגיד עליה הכל, חוץ מזה שהיא אפרורית".

"מי שיגיע לפה בעוד חמש שנים לא יאמין בכלל שזו קריית ים"
אבן צור נדבק ב"חיידק הציבורי" בגיל צעיר מאוד. כבר בימי בית הספר ימין אורד הוא התגלה כפעיל חברתי מוביל, נבחר לתפקיד יושב ראש מועצת התלמידים ומשם הדרך לסניף הליכוד בקריית ים ולפעילות הפוליטית היתה קצרה. במשך השנים הוא כיהן בתפקיד סמנכ"ל חברת המשקם, מנכ"ל החברה הכלכלית של קריית אתא ועד לבחירתו לראש העיר. אם תשאלו אותו על החיידק, אבן צור יאמר לכם בלב שלם: "אני רואה את עצמי לחלוטין כמשרת של הציבור  וכמלצר של התושבים". עם אהבה אי אפשר להתווכח.

קריית ים | הדמיית מתחם הקראוונים // באדיבות עיריית קריית ים
הדמיית מתחם הקראוונים // באדיבות עיריית קריית ים

עם בחירתו לראשות העיר בקדנציה הראשונה, הוא החל לקדם ולהשלים תוכניות עתידיות, "שבמשך שנים לא הוקדש להם מספיק זמן משאבים ומחשבה", לדבריו. היום הוא מתחיל לקטוף את הפירות: "אנחנו מוציאים את התוכניות לדרך בקדנציה הנוכחית, אם זה בתוכניות פינוי בינוי, פיתוח כלל יישובי, הקמה של שכונות חדשות, הקמה של אצטדיון חדש, היכל תרבות חדש, בניין חדש לעירייה, טיילת חדשה בצפון העיר והכי חשוב השלמה ואישור תוכנית מתאר עירונית שמשמעותה הבטחת עתידה של העיר בעשרות השנים הקרובות", אומר אבן צור, "מי שהיה בקריית ים לפני חמש שנים ומגיע היום לעיר פשוט לא מכיר אותה  ומי שיגיע לפה בעוד חמש שנים לא יאמין בכלל שזו קריית ים".

בין היתר נקשר שמו של ראש העיר בקידום משמעותי של תכניות להתחדשות עירונית כאמצעי לפיתוח השכונות הוותיקות ושינוי חברתי. "התחדשות עירונית היא אחד המנופים החשובים ביותר לפיתוח העיר לשיפור איכות החיים והסביבה של התושבים ולמינוף הכלכלה העירונית", אומר אבן צור, "התחדשות עירונית פרושה עוד תושבים, עוד השקעה, עוד מסחר, עוד תעשיה ועוד עסקים. קריית ים נמצאת עכשיו בעמדת הזינוק הטובה ביותר בתולדותיה בנושאים האלה והיא עומדת לפרוץ ובגדול".

התשובה לכל השאלות: "תכנון תכנון ותכנון"


להבדיל מראשי רשויות רבים, אבן צור לא מפחד לצאת לדרך. הוא מצליח לרתום בצורה בלתי רגילה את משרדי הממשלה לטובת תכניות הפיתוח שקידם בשנים האחרונות ורואה בכל בעיה כאתגר שניתן להתמודד עמו. כך למשל, במקום לעצור התחדשות עירונית בשל בעיית עומסי התשתיות שמדאיגה רבים- אבן צור בוחר לתקוף את הבעיה: "זה אחד האתגרים המרכזיים שעליהם אני שם דגש בכל תוכנית שמוצגת בפניי. בניגוד למה שהיה פעם, שקודם בנו  ורק אחר כך שאלו איפה יהיו מקומות חניה, איפה יהיו בתי הספר וגינות המשחק- אני דואג שבכל תכנון ובכל תוכנית יהיו קודם כל התשתיות האלה ובדיוק לפי זה ייבנו. בדיוק כך זה מתנהל בשכונות החדשות שמוקמות בימים אלה וכך זה גם בכל הפרויקטים של ההתחדשות העירונית. אני מקפיד להסתכל כל הזמן כמה צעדים קדימה ולא רק מה שנכון לעכשיו. אני מאמין שמאחורי כל הצלחה עומדים שלושה דברים – תכנון , תכנון, תכנון!"

קריית ים | הדמיית הרציף החדש בקריית ים // באדיבות עירייה
הדמיית הרציף החדש בקריית ים // באדיבות עירייה

האם אתה זוכה לשיתוף פעולה מהרשות להתחדשות עירונית ומשרדי הממשלה?


"אני מקושר בצורה בלתי רגילה עם כל מערכת הממשל וכמעט עם כל המפלגות. מאז נכנסתי לתפקידי לא היה כמעט שבוע שלא אירחנו פה שרים או חברי כנסת בעלי מעמד והשפעה והתוצאות באות לידי ביטוי בשטח. בדיוק בדרך זו הצלחתי לגייס את שרי התחבורה, השיכון האוצר, הפנים רשות מקרקעי ישראל ולשכת ראש הממשלה לעזרתנו.

באתי אליהם עם תוכניות מגובשות הצגתי להם את צרכיה הדחופים של  העיר וכשהיה צורך הגעתי למשרדים שלהם ולא וויתרתי ובסופו של דבר קריית ים זכתה וקיבלה את כל מה שנמנע ממנה במשך עשרות שנים והעובדות והמנופים והפיגומים שרואים בכל מקום בעיר הם ההוכחה לכך".

לקריית ים יש פוטנציאל אדיר ועדיין היא נתפסת בעיני הציבור כעוד עיר פריפריאלית אפרורית, איך אתה מסביר את זה?


"הבעיה הזו לצערי מאפיינת כל ישוב שנמצא צפונה לחדרה ואפילו חיפה נתפסת בתל אביב כפריפריה אפורה ומשעממת. אני יכול רק להבטיח שקריית ים באמצעות שורה של מיזמי נדל"ן   ובשורה של פרויקטים מתוכננים בהם בין השאר פארק "ארץ ים", שהוא פארק חוויתי לכל המשפחה, בית מלון , כפר גולשים וטיילת מהארוכות בצפון – עומדת להפוך בשנים הקרובות לריוויירה של ישראל, ויהיה אפשר להגיד עליה הכל, חוץ מזה שהיא אפרורית".

המחירים שפויים, החינוך בצמיחה והצעירים חוזרים הביתה


על פי נתוני העיריה בשנים האחרונות חלה הגירה חיובית מובהקת לעיר. יעידו על כך נתוני הרישום לבתי הספר שנמצאים בעלייה מתמדת אבל לא רק עוד ועוד מוסדות חינוך חדשים נדרשים לעיר בשל הביקוש מצד זוגות צעירים. "אנחנו בעיצומו של גל בניה של אלפי יחידות דיור חדשות ברחבי העיר לצד עוד ועוד מיזמים של תמ"א 38 המביאים אף הם עוד ועוד תושבים חדשים", אומר אבן צור.

קריית ים | הפרויקטים העתידיים של קריית ים // באדיבות העירייה
הפרויקטים העתידיים של קריית ים // באדיבות העירייה

כך למשל, בשכונה החדשה שהולכת ומוקמת בימים אלה על שטח האצטדיון הישן, שכונת "גלי ים", פעל ראש העיר לתת עדיפות לזוגות צעירים ילידי קריית ים, זאת לצד דירות רבות שנמכרו במחיר למשתכן. כל אלה ביחד משנים כבר עכשיו את מאזן ההגירה לעיר ובשנים הקרובות המגמה הזו רק תלך ותתגבר, כך מעריכים בעירייה.

אם היית רוצה להסביר לזוג צעיר למה הוא צריך לבנות את ביתו בקריית ים, מה היית אומר לו?


"דבר ראשון כבר היום אני פוגש יותר ויותר זוגות צעירים ומשפחות שהבינו שהם יכולים לרכוש בקריית ים דירה במחיר נמוך ב 10-15 אחוז מדירה זהה  שנמכרת במוצקין לדוגמה. במקביל הם הבינו שמערכת החינוך שלנו היא מערכת מובילה אשר מועמדת השנה לקבלת פרס החינוך של מדינת ישראל. השירותים לתושב הם ללא תחרות, שירותי התרבות והפנאי שמוצעים באמצעות רשת המתנסים ומרכז הצעירים שלנו הם מעולים ומעל לכל היחס לתושב הוא מהמשובחים באזור אנחנו פתוחים לציבור בכל ערוץ ומתקשרים עם כל תושב כי בעיננו כל תושב שותף".

"במשמרת שלי תצא לפועל תוכנית פינוי בינוי בשכונת אג"ש"


לצד הבינוי המואץ למגורים והחזרת הצעירים הביתה, מתמודד אבן צור עם הצורך באיזון מהכנסות ממסחר וכאן צריך להדגיש כי קריית ים סבלה במשך שנים מאחוז קטן מאוד של שטחי מסחר ותעשייה, שהביאו את הקופה הציבורית למצב כמעט בלתי אפשרי: "זו אחת הסיבות המרכזיות שהעיר התקשתה לשמור על איזון תקציבי", מסביר אבן צור ופורט את התכניות שיביאו לשינוי המיוחל במאזן המגורים-מסחר של העיר:

"בתחום הזה יש לי שתי בשרות, קודם כל החלטת וועדת הגבולות של משרד הפנים שהודיעה באחרונה על החלטתה לספח את כל שטח רפאל לתחום המוניציפלי של קריית ים. כתוצאה מכך יתחיל הגוף הזה לשלם לעירייה ארנונה של עשרות מיליוני שקלים בשנה. במקביל, לראשונה מזה עשרות שנים עומד לקום בצפון הקריה מרכז מסחרי פתוח בהיקף של אלפי מטרים רבועים אשר ישמש למסחר, משרדים ותעשיה. שני המהלכים האלה עומדים לשנות בצורה דרמטית את המאזן העירוני שלנו בין מגורים לבין מסחר ותעשיה ואני בטוח שזו עומדת להיות נקודת מפנה משמעותית ביותר".

קריית ים | ראש עיריית קריית ים // צילום: פאול אורלייב
ראש עיריית קריית ים // צילום: פאול אורלייב

מה היעדים המרכזיים שלך לחמש השנים הקרובות?
"קודם כל המשך פיתוח רצועת החוף על פי תכנית המתאר החדשה והשלמת פארק "ארץ ים" בשיתוף עם הקרן הקיימת לישראל, בראשות דני עטר. בנוסף, השלמת מרכז אומנויות הבמה לצד השלמת השכונות החדשות "גלי ים" ו"נווה חוף" ובמרכז העשייה הוצאתה לפועל של תוכנית פינוי בינוי בשכונת אג"ש הוותיקה, שנים מדברים על זה אני מבטיח שבקדנציה ובמשמרת שלי זה גם יתחיל לקרות".

אחד על אחד עם ראש העיר

עלית לארץ בגיל 12, לעומת אותם הימים, יש עדיין גזענות כלפי יוצאי מרוקו?
"גם אם היתה פעם אני מעולם לא חשתי את זה וכל דיבור על זה היום הוא פשוט חסר כל שחר או ביסוס במציאות".

האם יש רגעים של ייאוש, שאתה אומר לעצמך שזהו, שמספיק לך להיות משרת ציבור?
"ממש לא, אני לא מתייאש אני אוהב אתגרים".

אתה מצטער שלא נכנסת ברשימה הליכוד לכנסת בשנים עברו?
"היום אני יודע שזה הדבר הטוב ביותר שקרה לי, שאם לא כן כנראה שלא הייתי היום איפה שאני נמצא מה שמוכיח שוב שהכל זה מלמעלה".

כמה  ילדים ונכדים יש לך ואיך מוצאים זמן למשפחה?
"יש לי שני ילדים, בן ובת, שאני מאוד גאה בהם, נכדים עוד אין לי אבל לא בוער, אני עוד צעיר".

מהם הרגעים הכי משמחים שיש בתפקיד ראש העיר?
"בכל פעם שאני מארח את ילדי העיר אצלי בלשכה או פוגש אותם בבתי הספר ובגנים- אלה הרגעים הכי יפים והכי מרגשים שלי, כי ילדים הם לא צבועים, הם אומרים תמיד רק את האמת וזה מה שכל כך יפה במפגשים איתם".

כל המספרים, התכניות והמדיניות להתחדשות עירונית

מהו פוטנציאל יח"ד בהתחדשות עירונית בעיר?
תכנית המתאר הכוללנית החדשה של העיר (שאמורה להיכנס לתוקף בחודשיים הקרובים) מתוכננת לקיבולת של 85,000 תושבים (כ-30,000 יח"ד), קרי כמעט הכפלה של מספר התושבים ויחידות הדיור בעיר.

כמה היתרים/פרויקטים יצאו לפועל עד היום?
קיימים היום כ-7 בניינים בהליכי בנייה של תמ"א 38 חיזוק, ועוד כ-10 בהליכי רישוי שונים. יש עוד מספר בניינים מכוח תמ"א 38 הריסה ובניה (לפני תיקון 3א).

כמה נמצאים בתכנון?
תמ"א 38 עיבוי: כ-10 בניינים נוספים – כ-200 יח"ד.

עיבוי-בינוי (תב"ע לחיזוק ותוספת קומות "מעבר" לתמ"א 38): 3 מתחמים בתב"עות מאושרות או בתהליכי אישור, סה"כ כ-180 יח"ד.

פינוי-בינוי: תכנית אחת בשלב ההפקדה: מתחם אג"ש (מסלול רשויות מקומיות) – 1580 יח"ד במקום 280 קיימות.

 האם יש מתחמי פינוי בינוי חדשים על הפרק או/ו קיימים שמקודמים?
מתחם צה"ל (מסלול רשויות מקומיות של משרד השיכון) – כ-1900 יח"ד במקום 385 קיימות.

מתחם יוספטל (במימון רמ"י) – כ-2000 יח"ד במקום כ-490 קיימות

שיכון צבא קבע (יזם פרטי) – כ-1200 יח"ד במקום כ-220 קיימות

קיים עוד שני מתחמים של יזמים פרטיים (בשד' ירושלים ובשכונת שפירא) שמקודמים במסלול מיסוי של משרד השיכון.

כמה יח"ד נבנו במסגרת תמ"א 38 וכמה בפינוי בינוי?
תמ"א 38 עיבוי הושלמו ונבנים כיום כ-90 יח"ד ועוד כ-50 נבנו בתמ"א 38 הריסה ובנייה.

מהי מדיניות מנהל ההנדסה כלפי היזמים וקידום התכניות?
מנהל ההנדסה והמינהלת להתחדשות עירונית מקדמים בברכה כל יוזמה להתחדשות עירונית, בוחנים אותה באופן ענייני ומנסים בכל דרך לעזור לפרויקטים לצאת לפועל, כל זה מתוך הבנה שעתיד העיר הוא רק בהתחדשות עירונית ובחידוש המרקם הותיק (מאחר ואין קרקעות פנויות לפיתוח ומגורים בעיר).

לאחרונה אישרה מועצת העיר נוהל מוסדר בנושא עבודה על מיזמי התחדשות עירונית חדשים, כמו גם מדיניות תכנונית להתחדשות עירונית, אותה מוביל מהנדס העיר.

מלבד התמיכה במיזמי התחדשות עירונית, העירייה תומכת רבות בתושבים המבקשים לקדם מיזמים – וזאת בעזרת פעילות המינהלת להתחדשות עירונית.

היות וברור לצוות מהנדס העיר שקריית ים נמצאת על סף הכדאיות הכלכלית, יש צורך לעודד ולתמוך ככל הניתן בפרויקטים להתחדשות עירונית. זו הסיבה שהעירייה מקדמת תכניות אב ותכניות אסטרטגיות רבות שמטרתן לייצר וודאות תכנונית ולעזור בממשיות הפרויקטים. בין השאר הוכנו לאחרונה תכנית אסטרטגית לרצועת חוף הים, תכנית שלד להתחדשות מרכז העיר, תכנית אב לצרכי ציבור כלל עירוניים ועוד.

מהו שטח הקרקעות שנשאר לבנייה חדשה למגורים?
קיימת חטיבת קרקע קטנה פרטית עליה מתוכננות כ-250 יח"ד. אך ככלל לקריית ים לא נותרו קרקעות ריקות לתכנון. העיר בונה את כעת את שכונות המגורים האחרונות על קרקעות ריקות: 1,250 יח"ד בשכונת גלי ים שווקו בהצלחה ונמצאות בהליכי בניה, כשבחודשים האחרונים אושרו התכניות ל-400 יחידות הדיור האחרונות על קרקע פנויה בעיר, והפיתוח העתידי של העיר הינו אך ורק בהתחדשות המרקם הותיק של העיר.

האם רוב האדמות הן פרטיות או בבעלות המדינה – רמ"י?
הקרקעות להתחדשות עירונית הן ברובן פרטיות ומשויכות לדיירים. הקרקעות המתוכננות שעוד לא שווקו ברובן בבעלות רמ"י.

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות