banner
ועדת ערר קיבלה את התנגדות השכנים לתמ"א 38 בחלקה המשותפת // depositphotos
ועדת ערר קיבלה את התנגדות השכנים לתמ"א 38 בחלקה המשותפת // depositphotos

העליון ביטל פס"ד של המחוזי – תכנית תל השומר דרום יוצאת לדרך

מינהל התכנון: "לביטול החלטה זו השלכות רוחב להתנגדויות ועתירות נוספות הנוגדות את עקרון הותמ"ל לבחינת הצרכים הציבוריים בראיה רחבה ולא בהסתכלות נקודתית"

במסגרת דיון שהתקיים בערעור שהגישה המדינה על החלטת בית המשפט המחוזי לביטול תכנית תל השומר דרום (תמל 1023), קיבלו שופטי בית המשפט העליון סולברג, אלרון וקרא את הערעור וביטלו את פסק הדין של בית המשפט המחוזי, זאת לאחר שהצדדים הגיעו להסכמות.

תכנית המגורים ברמת גן-תל השומר דרום, אושרה בותמ"ל בדצמבר 2017. באוגוסט 2018, בעקבות עתירה של האגודה החקלאית כפר אז"ר ועיריית רמת גן – התקבל פסק דין של בית המשפט המחוזי לביטול התכנית והחזרתה לדיון בוועדה. כעת, לאור ביטול פסק הדין על נימוקיו השונים, נערכים הגופים השונים להמשך מימושה של התכנית אשר תהווה מנוף בפיתוחה של העיר רמת גן.

בפסק הדין של בית המשפט המחוזי, נקבע הין היתר כי: "הותמ"ל פעלה בחוסר סמכות בכל הנוגע להיקף שטחי הציבור, התעסוקה והמסחר הכלולים בתכנית, ובין היתר יש להחזיר את התכנית לדיון בותמ"ל במטרה לצמצם את השטחים הללו, כדי שאלה יענו על "צרכי יחידות הדיור הנכללות בתכנית ובסביבתה, ובאלה בלבד". שופט בית המשפט המחוזי חגי ברנר טען שהותמ"ל חרגה בסמכותה בכך שפירשה את המונח 'התכנית וסביבתה' וקבעה יעודים נוספים מעבר לשטחי הציבור המינימליים אשר נדרשו ליחידות הדיור בתכנית, וכי אין זה תפקידו של הותמ"ל לבחון צרכים עירוניים ולתכלל אותם במסגרת התהליך התכנוני.

בערעור שהוגש על ידי המדינה, טענה הפרקליטות כי פסק הדין של בית המשפט בחר בפרשנות מצמצמת למונח 'סביבת התכנית', אשר אינה עומדת בקנה אחד עם תכלית חוק הותמ"ל ועם עקרונות תכנון מיטבי. כך נטען ש'קביעת בית המשפט משמעה למעשה שעל המדינה לתכנן יחידות דיור כאשר על עיני מוסדות התכנון כיסוי עיניים, השומר שמוסדות התכנון לא ירחיבו מבטם מעבר למתחם הספציפי וסביבתו הצמודה'. כאמור שופטי בית המשפט העליון קבלו את הערעור, בהסכמת הצדדים וביטלו את פסק הדין.

"לביטול החלטה זו השלכות רוחב להתנגדויות ועתירות נוספות אשר התבססו על פסק דין זה, הסותרות עקרון חשוב בפעילות הותמ"ל הקובע כי במסגרת תהליך קידום שכונות המגורים נבחנים הצרכים הציבוריים בראיה רחבה ולא בהסתכלות נקודתית", כך אומרים במינהל התכנון.

תכנית תל השומר דרום כוללת תוספת של 3,050 יח"ד ברמת גן, מתוכן 550 יח"ד קטנות. עוד כוללת התכנית  300 יחידות דיור מוגן, 360,000 מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר, וכן שטחים ציבוריים. בתכנית ניתן דגש לעידוד הליכה ושימוש באופניים, זאת באמצעות רשת צפופה של רחובות ושבילים, וכן נשענת התכנית על הנתיב העתידי של הרכבת הקלה המטרופולינית – ואלו תורמים יחד ליצירת מערכת המהווה חלופה ראויה לתנועה ברכבים פרטיים.

התכנית קודמה והוגשה על ידי רשות מקרקעי ישראל, ותוכננה ע"י אדריכל עופר קולקר בניהול אדריכל משה כהן ממשרד קשת.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות