banner
חיים פייגלין // כפיר סיון
חיים פייגלין // כפיר סיון

רישוי עצמי בידי אדריכלים מסוגל לחלץ את ענף הבניה מה'פקק'

בשנים האחרונות הפך נושא הוצאת היתר בניה ברשויות המקומיות לסיוט מתמשך ומתארך על פני שנתיים ויותר. רישוי עצמי בידי אדריכלים מקצועיים, הוא הכלי היחידי והקריטי המסוגל לחלץ את ענף הבניה מ'פקק' היתרי הבניה לטובת ייעול ענף הבניה // דעה

חיים פייגלין // צילום: כפיר סיון

מאת: חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ

רגע לפני החלטתה סופית של שר האוצר על אישור חוק שיקצר ביותר משנה את הליך הבנייה של בניינים חדשים, מנסה השלטון המקומי לטרוף את החוק, בו תומכים כל משרדי הממשלה הרלוונטיים, האדריכלים, המהנדסים וענף הבנייה כולו. החוק נועד לאפשר לאדריכל בעל ניסיון מתאים לאשר בעצמו את היתר הבנייה ואת תעודת גמר הבניה לאחר השלמתו של בניין שהוא תכנן – בפרויקטים שבהם לא דורש היזם הקלות שמאפשרות לו להוסיף שטח מעבר לתוכנית של העירייה. על פי החוק המוצע, האדריכל ייקח על עצמו את האחריות לכך שהבניין יעמוד בדרישות של תוכנית בניין העיר (תב"ע) שקבעה הרשות המקומית.

בכך ניתן יהיה לוותר על תהליך שאורכו הממוצע כשנתיים וחצי – עד אישור הוועדה המקומית את היתר הבניה והליך אישור איכלוס הבניין בסיום הבניה. מדובר בהתאמת המצב בישראל למקובל כמעט בכל העולם המערבי. תהליך זה יאפשר לאדריכלים לקחת אחריות ישירה על התוכנית שלהם, ובמקביל, למנוע סחבת והפעלת לחצים של וועדות מקומיות על יזמים, וניצול השליטה בהיתרים לצרכים פוליטיים של ראשי ערים.

בשנת 2018 הקימה הממשלה צוות בינמשרדי במטרה לבחון את הרעיון של החקיקה הזו. הצוות כלל את מטה הדיור, אגף תקציבים, החשב הכללי, מנהל התכנון, משרד הפנים, משרד השיכון, רשות מקרקעי ישראל והרשות להתחדשות עירונית. בחודש יולי 2019 פורסם הדוח של הוועדה הקובע כי יש לאשר את חוק רישוי עצמי. הדוח מעלה הערכה של נציגי הממשלה כי רישוי עצמי יפחית באופן משמעותי את העומס על וועדות המקומיות בעקבות הגידול בהיקפי התכנון והשיווק, יפתור בעיות טכניות ברישוי זמין, יפסיק את המצב שבו מתקיים תהליך שונה בכל רשות מקומית לרישוי בניינים, יפחית דרמטית את מספר הגורמים שמעורבים בתהליך זה, יטפל במחסור בכוח אדם מקצועי בוועדות ובעיריות ומעל הכל – יקצר את זמן הבניה.

חשוב לומר שעל פי הצעת החוק, יתואם הליך תחילת הבניה עם הרשות המקומית, הרשות תבצע פיקוח ובקרה, בסמכותה יהיה לבטל היתר אם נמצא שהאדריכל לא ביצע את האישור כדין ולהטיל סנקציות על הפרת ההוראות.

בשנים האחרונות הפך נושא הוצאת היתר בניה ברשויות המקומיות לסיוט מתמשך ומתארך על פני שנתיים ויותר. במקום הליך טכני קצר שיאפשר לפרויקט בניה לצאת לדרך מוקדם ככל האפשר לטובת הקלה במשבר הדיור, הפך נושא הנפקת היתרי הבניה לכלי לעיכוב מימוש בניה (בעיקר למגורים) ברבות מערי ישראל. על כן, רישוי עצמי בידי אדריכלים מקצועיים, הוא הכלי היחידי והקריטי המסוגל לחלץ את ענף הבניה מ'פקק' היתרי הבניה לטובת ייעול ענף הבניה, קיצור משך הבניה הכולל, הגדלת היצע הדירות והקלה במצוקת הדיור בישראל . רישוי עצמי הוא כלי קריטי לייצוב מחירי הדירות בישראל. אין מדובר בכלי מחייב, אלא בתיקון לחוק שיאפשר מסלול של הנפקת היתר בנייה והיתר אכלוס בידי אדריכל מורשה. עדיין יזמים ואדריכלים שיחפצו בכך, יוכלו לפעול במסלול הרישוי הרגיל הקיים כיום ברשויות המקומיות – אך העומס על הועדות יקטן ויאפשר קיצור משך הוצאת היתר בנייה גם במסלול הרגיל.

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות