banner
עו"ד גילעד ושדי // צילום : יח"צ
עו"ד גילעד ושדי // צילום : יח"צ

סוגרים שנת קורונה: מה עבר על ההשקעות בנדל"ן?

מרץ 2020 ייזכר כתחילתה של שנת הקורונה והכניסה לסגרים. כעת, בחלוף שנה לפרוץ המגפה, עצרנו לסיכום קצר על ההשפעה שהביאה איתה הקורונה על ענף המגורים והמסחר // דעה

מאת: עו"ד ומגשר גילעד ושדי, מומחה בתחום המקרקעין*

שנת 2020 שתכונה בפי רבים "שנת הקורונה" הייתה רבת השפעה על שוק הנדל"ן על מאפייניו השונים. למרות המצג הכללי שהראה שבאתרי הבנייה עובדים כרגיל גם בסגרים, בחלק מתקופות השנה נרשמה האטה ברכישות, בהוצאות היתרים ואף נרשמו עיכובים בעבודות בשטח.

מגורים
בפועל, שוק הנדל"ן האט צעדיו, מחלקות תכנון ואנשי מקצוע נכנסו לבידודים, ועדות נדחו והתכנסו באופן מצומצם ובתדירות מועטה, עובדי מחלקות התכנון עברו לעבוד מהבית והקשר הבין אישי בין מתכנני הפרויקטים לבין העיריות הפך למסורבל ואיטי. 

כמו כן, קרקעות המדינה שווקו בחסר ואינם מספקים אף לא 50% מהצורך האמיתי בשטח . כ- 130,000 יחידות דיור חדשות בשנה. 

בתקופות משבר ואי וודאות כפי שקורה כעת בתקופת הקורונה, רבים מהישראלים מעדיפים לא לבצע צעדים מרחיקי לכת משום אי הודאות האופפת את שוק התעסוקה ומצב התחלואה המשתנה. בנוסף לכך גם אי ודאות כללי לגבי הכלכלה המקומית והגלובלית. קשה מאוד לבצע תכנונים לטווח ארוך ורבים מעדיפים לשבת על הגדר.

דבר אחד ודאי לא ישתנה בטווח הזמנים הקרוב והנראה לעין – רמות הביקוש לדירות לא עתידה לרדת, אנשים עדיין מתחתנים והילודה לא פוחתת ולכן משפרי הדיור עתידים לבצע מהלכים עתידיים.

אוכלוסיות אלו ישובו לבצע עסקאות בהמוניהם בסיום משבר הקורונה המקומי. וחוק הכלכלה מס' 1 – היצע וביקוש שוב עתיד להראות כי מחירי הנדל"ן ישובו לעלות בעקבות הביקוש הגובר והמחסור בהיצע הדירות הכללי.

כבר בחודש דצמבר 2020 הורגשה עלייה ניכרת ברכישת דירות ע"י משפרי דיור ורוכשי דירות חדשות . רבים החלו לראות את האור בקצה המנהרה והדבר מדבר בעד עצמו.

משרדים
בשנה האחרונה, לאור הסגרים שנכפו על האוכלוסיות משרדים רבים נותרו ריקים מאדם. יושביהם החלו לעבוד מהבית ולנהל את סדר יומם באמצעות המחשב והטלפון, ישיבות רבות משתתפים שהיה נהוג לעשותם בחדר הישיבות עברו ל-zoom . העסק המשיך להתקיים ולהרוויח וחברות ההייטק המשיכו לבצע עסקאות מעבר לים גם בלי לטוס לביצוע פרזנטציות. 

בחברות מסוימות שחוזי השכירות שלהם פקעו בתחילת משבר הקורונה ו/או בוטל הסכם השכירות עמם, הצליחו לחסוך הון עתק בתשלומים הקבועים הגבוהים של אחזקת המשרדים. רבים אף חסכו בכל נושא הרכב והנסיעות, הארוחות הוצאות המשרד. נראה שרבים ינסו לאמץ את המודל הזה ובכך להגדיל את התייעלות החברה. בשלב זה ההיקף של התופעה אינו ידוע ויתברר רק בהמשך השנה. 

יתכנו גם הפתעות בתחום, גורמי הממשלה הבינו שנחתה מכשלה עתידית רצינית בכל הקשור למשרדים וגופים מוסדיים רבים המושקעים בשוק זה עתידים לפגוע בהשקעות האוכלוסייה כולה בפנסיה ובקרנות. על כן, הועלתה הצעה להפיכת משרדים באזורים מסוימים למגורים, להסב תוכניות בנייה קיימות ועתידיות למגורים או שילוב מגורים ומשרדים כפי שמקובל לתכנן בשנים האחרונות. הדבר עתיד להועיל ליצור איזון בין הביקוש בשוק העתידי של המשרדים לאור שינוי החשיבה כיום. בשנים האחרונות רואים פריחה בהשכרת משרדים לפי שעות או ימים דבר שעתיד להתאים לגופים ואנשים רבים. שיעברו לעבוד מהבית גם בעתיד.

השקעה בשוק המשרדים כיום לא מניב וודאות לטווח הקצר והארוך ולכן יש להמתין להתפתחויות בתחום זה.

מסחר
תחום המסחר המסורתי, חנויות הרחוב והקניונים נפגעו בשנה החולפת בתקופת הסגרים הארוכים והמגבלות על המחסר. חלק מהעסקים שמחזיקים גם מסחר און ליין הצליחו לשמור את הראש מעל המים. רבים וטובים שלא הייתה להם רשת ביטחון או שנכנסו לתקופת הקורונה חלשים גם כך סגרו את שעריהם.  בתקופה זו  הלך הרוח מצביע על צמצום הוצאות דבר שפגע אנושות בתחומי מסחר שונים. בענף האופנה נתקעו עם סטוקים של עונות שלמות שיצטרכו לגלגל הלאה בצורה זו או אחרת.

הישראלי הממוצע מכיר את שוק האון ליין והתסגל לרכישה מרחוק של מוצרים רבים, רכישות האון ליין לא החלו בשנה האחרונה אלא מלוות אותנו בשנים האחרונות. בשנה האחרונה הדבר התרחב בייחוד ברכישה מקוונת של מוצרים מקומיים, שוק הרכישות באתרי האופנה הגלובליים ומוצרים שונים מאתרים סיניים בעיקר נותר חזק ואף רשם גידול מה ברכישות.

חנויות וקניונים עדיין מעניקים חווית קנייה שאין לה תחליף בתקופת הזמן הנראה לעין. צפוי כי התאוששות בתחום תגיע לאחר סיום המשבר וחוסר הוודאות . חנויות ריקות רבות עתידות לשוב להתאכלס ויש לבחון עסקאות מוזלות לבעלי אורך הרוח. 

*כותב מאמר זה – עו"ד ומגשר גילעד ושדי מעניק שירותי ייעוץ בתחום הנדל"ן, מלווה בעלי דירות בפרויקטים של התחדשות עירונית , חוזי מכר ושכירות.

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות