banner
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

מדיניות דיור חברתית? הירידה התלולה בדירות בבעלות מראה אחרת

"ללא מחיר למשתכן והסכמי גג ועם הטבות דיפרנציאליות, כפי שהיה נהוג עד 2003, המצב כיום היה טוב לאין שיעור" // דעה

תמונה: ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

מאת: ארז כהן, שמאי ומשפטן

נתוני הלמ"ס שהתפרסמו לאחרונה, מצביעים על ירידה תלולה בבעלות על דירות בישראל ב-15 השנים האחרונות: 3.5 מיליון ישראלים הינם כיום ללא דירה בבעלות, לעומת רק 2 מיליון בשנת 2003  שהיו ללא דירה. מדובר בהתרסקות מדיניות הדיור של כחלון ובבעיה כלכלית וחברתית חמורה מאין כמותה. אני קורא לביטול מיידי של מחיר למשתכן והחזרת הלוואות ומענקי המקום כפי שהיה עד שנת 2003!!

נתוני הלמ"ס שפורסמו לאחרונה הינם מהחמורים שהיו אי פעם
העובדה שבשנת 2003, כשבישראל התגוררו כ-.6.5 מיליון תושבים, כ-70 אחוזים היו בעלי דירה, כלומר כ-2 מיליון היו ללא דירה בבעלות, ואילו כיום רק כ-61 אחוזים הינם בעלי דירה, כלומר כ-3.5 מיליון בקירוב הינם ללא דירה בבעלות, מיליון וחצי ישראלים יותר(!!), ממחישה עד כמה מדיניות הדיור של ממשלת ישראל בכלל ושר העל לנושא הדיור כחלון, התרסקה לחלוטין. העובדה שבד בבד אחוז הישראלים שבבעלותם דירה שנייה לפחות ניתר מכ-2.3 אחוזים בלבד ב-2003 ולכ-10 אחוזים כיום, כלומר פי 4 יותר(!!) ממחישה עד כמה הקיטוב הכלכלי והחברתי במדינת ישראל התחזק בתקופה זו, ובא לידי ביטוי מובהק בשוק הדיור, שהוא המוצר היקר ביותר שבישראלי הממוצע רוכש בימי חייו.

מדיניות חברתית, האומנם?
האבסורד הגדול ביותר הינו בכך שדווקא בשנים האחרונות, כשלכאורה היתה מדיניות חברתית בשוק הדיור שבאה לידי ביטוי בתכנית דוגמת מחיר למשתכן, הפער עוד זינק ועלה יותר מאי פעם. אמרתי כבר לפני עשור שנים ואני אומר כיום ביתר שאת: אם היתה מאומצת מדיניות חלופית של שוק שדיור חופשי, ללא מחיר למשתכן והסכמי גג, אולם עם הטבות דיפרנציאליות דוגמת מענקי והטבות מקום, כפי שהיה נהוג עד 2003, המצב כיום היה טוב לאין שיעור. גם העובדה שדחקו את רגלי המשקיעים משוק הדיור, לא רק שלא צמצמה פערים, אלא להיפך, הרחיבה אותם.

אני קורא לראש הממשלה, כמבוגר האחראי, להסיק מסקנות ולכפות את ביטול מחיר למשתכן לאלתר והחזרת הטבות ומענקי המקום כפי שהיה עד 2003!

*ארז כהן הינו שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות