banner
מורן גור // צילום: מיכל קושרוב | Depositphotos
מורן גור // צילום: מיכל קושרוב | Depositphotos

החלטה צודקת: ועדת הערר אישרה בניית מעלית לקשישים למרות חריגת בנייה

"יש עוד מקום לשכל הישר ול'רכיב האנושי' כמשקל נגד לטעמים הטכניים של החוק היבש" – עו"ד מורן גור על החלטת ועדת ערר לאפשר בניית מעלית עבור זוג קשישים, למרות סגירת מרפסת ביתם לפני 30 שנה ללא היתר

מוסדות התכנון בישראל נוהגים להתנות מתן היתרי בנייה ואישורים שונים בביטול חריגות בנייה קודמות, גם כאלה שאינן נוגעות במישרין לאותן בקשות להיתר. בעשותם כן, אותם מוסדות לא עוצרים וחושבים לרגע האם ההתניה שהם מציבים צודקת, הוגנת ומחויבת בדין, ושמא יש מקום, במקרים מסוימים, להציב את הבירוקרטיה התכנונית רק במקום השני.

החלטה אמיצה שניתנה באחרונה על ידי ועדת הערר המחוזית תל אביב סטתה מהמגמה האמורה, ואפשר שהתוותה מדיניות פסיקה חדשה – ואנושית יותר.
באותו עניין החליטה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב לדחות בקשה של זוג קשישים לתוספת מעלית בבית המשותף שבו הם מתגוררים, אשר דרושה להם לצורך הנגשת דירתם הממוקמת בקומה השנייה. הסיבה לדחיית הבקשה היא חריגת בנייה שנמצאה בדירתם של הזוג – מרפסת שנסגרה שלא כדין לפני שלושה עשורים.

את החלטתה נימקה הוועדה המקומית בחשיבות השמירה על שלטון החוק, והוסיפה כי ככל שהזוג מעוניין בבניית המעלית, עליו להשיב את מצב הדירה לקדמותו, כלומר זה שהיה בטרם בוצעה חריגת הבנייה.
הזוג לא אמר נואש והגיש ערר לוועדת הערר המחוזית. לאחר דיון ממושך קבעו חברי ועדת הערר פה אחד כי אף שהגנה על שלטון החוק ואי-עידוד עבירות בנייה הם עקרונות מנחים עבור ועדות התכנון, הרי שעליהן לכלול במנעד השיקולים אינטרסים נוספים, בהם "תפישה סביבתית כוללת של חברה, של כלכלה ושל איכות חיים בעיר ובכפר", לשון ההחלטה.

עוד נכתב בהחלטה כי סגירת מרפסת ללא היתר במשך 30 שנה אינה בעלת משקל תכנוני הגובר על הצורך במימוש כל תוספת בנייה אחרת; וכי כפי שבאחרונה קיבלו ממ"דים משנה חשיבות לאור המתיחות הביטחונית, ומרפסות שמש זכו ל"מעמד מיוחד" בעקבות סגרי הקורונה, כך יש להעניק חשיבות יתרה לבניית מעלית לאדם המוגבל בנגישותו. לראיית הוועדה, נוכח אופיה של העבירה, המועד בו בוצעה והעובדה שהבקשה נשוא הערר מטרתה הנגשה לאדם עם מוגבלות, השיקול הנוגע לשמירה על שלטון החוק – נסוג. על כן הפכה ועדת הערר המחוזית את החלטת הוועדה המקומית ואישרה את הבקשה להיתר הבנייה למעלית.

מדובר בהחלטה צודקת וחשובה. בעידן בו טסלה מכריזה על רובוט אנושי שישווק בשנת 2023 ומערכות ממוחשבות תופסות חלק גדל והולך מחיינו, טוב להיווכח שבוועדות הערר – האינסטנציות התכנוניות העליונות – יש עוד מקום לשכל הישר ול"רכיב האנושי" כמשקל נגד לטעמים הטכניים של החוק היבש.
כמו כן החלטת ועדת הערר מבהירה כי בבחינת בקשה להיתר יש לבחון את המקרה לגופו, ולא להיצמד לאקסיומה שלפיה כל חריגת בנייה היא סיבה לדחיית הבקשה ו/או התנייתה של האחרונה בהסדרת החריגה. זאת, למען עשיית הצדק.

הכותב הוא עו"ד מורן גור, שותף ומייסד במשרד עורכי דין רייסמן גור דויטש אשר ייצג את זוג הדיירים בהליך הערר

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות