banner
ניב רום // יחצ
ניב רום // יחצ

האם יורגש קיפאון במכירות נדל"ן בשבועות הקרובים?

ניב רום מנכל כנען התחדשות עירונית ובעלים קבוצת כנען // יחצ

מאת: ניב רום, מנכ"ל כנען

השבוע הושבעה הממשלה החדשה ומי שימשיך לעשות כותרות ולהיות אחד מבעלי התפקידים המשמעותיים הינו שר הבינוי והשיכון החדש, יעקב ליצמן, שעוזב לאחר שתי קדנציות את מערכת הבריאות, שלאחר משבר הקורונה, זקוקה להחייאה. ליצמן מקבל לידיו תיק חשוב לא פחות ומצופה ממנו להתמודד עם המשבר העמוק בשוק הדיור- עליות מחיר, מחסור בהתחלות בניה, בידיים עובדות ועוד ועוד.  

ליצמן מקבל ענף בו הפערים בין היצע הדירות לביקושים  שלהן גדול מאוד.  ענף בו התחלות הבניה נמוכות מידי אל מול ריבוי האוכלוסייה ומחירי הדירות האמירו על אף תוכניות דגל דוגמת מחיר למשתכן.

הוא מקבל ענף בו ועדות התכנון שתפקידן לאשר תכניות  בניה אינן יעילות ומקדמות תהליכים לאט מידי,  ענף בו אין שיתוף פעולה יציב בין הרשויות המקומיות למדינה וענף בו בכירי משרד האוצר, השיכון והמתכננים בוועדות הארציות לא בהכרח סומכים או מקשיבים לקבלנים – האנשים שבונים את הארץ.

אני באמת מאחל לליצמן הצלחה רבה בתפקיד החדש ומקווה שישכיל להיות שר של כולם ולא שר סקטוריאלי . שיוכיח כבר בהתחלה שהוא לא הגיע לתפקיד שלו כדי לקדם פתרונות מגורים זולים לאוכלוסייה החרדית בלבד.

שתי ההצעות החשובות ביותר שאני יכול להעניק לו הן: ראשית , כבר מתחילת כהונתו צריך ליצמן לשים דגש על קידום מאסיבי של תכניות להתחדשות עירונית ובעיקר קידום מתחמים של פינוי בינוי באזורי הביקוש בפרט ובכל הארץ באופן כללי.  אין לנו יותר מידי שטחים פנויים לבניה והעתיד הוא בתהליכי התחדשות מרכזי הערים המתיישנים והוותיקים. 

כמו כן,  אני מקווה שהשר ישכיל לקיים קשר ומגע יום יומי עם התאחדות הקבלנים ועם קבלנים ויזמים בכלל. הם המנוע של השוק הזה. הם אילו שבונים את הארץ שלנו והעתיד לתרבות ואיכות דיור טובה יותר בכל מקום תלויה בעבודה שלהם וביכולת שלהם לשרוד.

אני מציע לשר ליצמן לא לנתק עמם קשר כמו שעשו רבים מקדמיו שאף הפכו את הקבלנים לאויב מול הציבור. טוב יעשה אף אם ישתף אותם בקבלת החלטות שונות תוך כדי שהוא שומר על האינטרס הציבורי.

משבר הקורונה השפיע עמוקות גם על ענף הבניה ובעתיד הקרוב נראה השפעה על מחירי הדירות.  אני צופה  קיפאון במכירות בשבועות הקרובים מאחר ואנשים נפגעו כלכלית ועדיין לא רואים את עצמם חוזרים לקנות דירות. רבים טרם חזרו לעבוד או לעבוד בצורה שוטפת.  הדבר ישפיע על היזמים וחברות שנתקעו עם מלאי דירות לפני המשבר, בעיקר בפריפריה יאלצו להוריד מחירים. אנו מזהים כבר התעוררות באזורי הביקוש ואין צפי לירידת מחירים . לאחר חצי שנה של התייצבות המחירים הן יחלו לעלות שוב בשל מחסור בהיצע.

הכותב, ניב רום, הינו מנכ"ל כנען התחדשות עירונית ומבעלי קבוצת כנען

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות