banner
סמי מצלוואי בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
סמי מצלוואי בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

המדינה יכולה לקדם עשרות פרויקטי התחדשות עירונית כבר מחר

קבלת היתר לפרויקט פינוי בינוי לא צריך לקחת 5-10 שנים ותשובה מוועדה מקומית לא צריכה לקחת שנה-שנתיים, לפחות. אם מוסדות התכנון יתפקדו כמו שצריך והליכי רישוי יקבלו קדימות – אפשר לחדש עשרות אלפי דירות בישראל בזמן לא רב. זהו צו השעה // דעה

מאת: סמי מצלאוי, יו"ר ובעלים חברת מצלאוי 

מציאות הקורונה ששלחה את הציבור להסתגר בבתים לתקופה של כמעט חודשיים היא נורת אזהרה בוהקת לממשלה בכל הנוגע לשוק הדיור: יש לתת עדיפות עליונה לטיפול בהתחדשות עירונית, הממשלה חייבת לקדם פרויקטי התחדשות, היא חייבת לעשות זאת מיד, ובכמות עצומה – אחרת זה יעלה לה הרבה יותר בעוד כמה שנים וגם הציבור ישלם את המחיר.

התחדשות עירונית היא צו השעה, לא פחות ממשימה לאומית. התפשטות נגיף הקורונה ומגבלות משרד הבריאות רק ממחישים כמה החשיבות שלה גדולה לציבור וגם למדינה. עשרות אלפי אנשים יושבים בימים אלה בבתים מתפוררים שנבנו לפני 70 שנה, לחלקם הגדול אין תשתיות מינימליות כמו מיזוג אוויר, מערכות חשמל ראויות ואינסטלציה תקינה, ולצערי הרב הילדים שגדלים בדירות כאלה צוברים תסכולים עמוקים שעלולים ללוות אותם שנים רבות.

לכל אלה שגרים בדירות ישנות אין שום מרחב מחיה ראוי מעבר לכמה עשרות מטרים רבועים וארבעה קירות. במקרים רבים בדירות הישנות והקטנות האלה גרה משפחה עם מספר רב של נפשות שלא יכולות אפילו להתהלך כמו שצריך בבית, שלא לדבר על לצאת למרפסת לנשום אוויר או לממ"ד במקרה הצורך. הדירות האלה הן לא מתאימות לשהייה ממושכת כמו זו שאנו נדרשים אליה בימי הקורונה, ובוודאי שלא מתאימות במקרה של רעידת אדמה חזקה. וזה רק עניין של זמן שאחת כזו תגיע. 

הממשלה חייבת לתת על כך את הדעת, ומהר! אני קורא למדינה לעודד התחדשות עירונית, לעזור ליזמים ליזום פרויקטי התחדשות עירונית, לסייע במקרה שלפרויקטים חשובים אין כדאיות כלכלית כמו למשל בפריפריה, ולדחוף פרויקטים שנתקעו במסדרונות מסודות התכנון. 

הממשלה צריכה עכשיו להשקיע כספים בהתחדשות עירונית, לטובת הזוגות הצעירים שעושים את תחילת דרכם העצמאית ושראויים לעזרה מהמדינה בדיור, ולטובת כלל הציבור שזקוק לדירות. כלי לדוגמא לסיוע לזוגות הצעירים הוא מחיר מסובסד על דירות התחדשות עירונית הנמוך ב-30% ממחיר השוק, וזאת ללא עלויות למדינה בתקציב נוסף – על-ידי הגדלת זכיות הבנייה בפרויקט ב-10%-20% בתמורה לשילוב הזוגות הצעירים. 

אציין כי המדינה כן עשתה מהלכים לטיפול בתחום ההתחדשות העירונית, אך לא מספיק ולא תמיד נכון. עדיין לא נמצאה הנוסחה לעודד התחדשות עירונית בפריפריה – איפה שאין ליזמים כדאיות כלכלית, עדיין לא נמצאה הנוסחה למנוע גחמות של ראש ערים שמתנגדים להתחדשות עירונית, או לדאוג להם לתקצוב הולם כדי שיוכלו גם לדאוג לערים שלהם וכך ישתפו פעולה. 

המדינה יכולה לקדם עשרות פרויקטי התחדשות עירונית כבר מחר – באמצעות שחרור חסמי בירוקרטיה. קבלת היתר לפרויקט פינוי בינוי לא צריך לקחת 5-10 שנים ותשובה מוועדה מקומית לא צריכה לקחת שנה-שנתיים, לפחות. אם מוסדות התכנון יתפקדו כמו שצריך והליכי רישוי יקבלו קדימות – אפשר לחדש עשרות אלפי דירות בישראל בזמן לא רב. והתועלת למדינה ולערים מהתחדשות עירונית גם כן גבוהה – בעזרת תוכניות של מתחמים שלמים מחדשים גם מוסדות ציבור כמו בתי ספר, גני ילדים, שטחים גינות, תשתיות תחבורה ועוד. מדובר במצב של WIN-WIN לכל הצדדים, אז למה לא לחתור אליו? 

הקורונה מבחינתי היא סימן משמיים. סימן ברור וחד שהגיע הזמן לעשות מעשה. הגיע הזמן לחדש את הדירות בישראל ויפה שעה אחת קודם. הקורונה תחלוף מחיינו אבל כשהמשבר יסתיים הדירות המתפוררות עדיין יהיו, סכנת הקריסה במקרה של רעידת אדמה עדיין תרחף מעלינו, והתסכול של הילדים לא יחלוף כל-כך מהר.

לפרויקט 40 הצעירים המבטיחים בנדל"ן והתחדשות עירונית 2020 >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות