banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

התחלות הבניה בפינוי בינוי בתל אביב עלו ב 34% בשנת 2019

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בתל אביב קפצו מספר התחלות הבניה בפינוי בינוי בלבד  ללא תמ"א 38, מ- 1603 ל- 2195 בשנת 2019, עלייה של 34%

אילוסטרציה // Depositphotos

לאחרונה פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את דוח התחלות הבניה השנתי. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בתל אביב קפצו מספר התחלות הבניה בפינוי בינוי בלבד  ללא תמ"א 38, מ- 1603 ל- 2195 בשנת 2019, עלייה של 34%. מצד שני במרכז הארץ, ללא העיר תל אביב, הסתמנה השנה דווקא ירידה של 24% בהתחלות הבניה במסגרת פינוי בינוי,  מ- 1126 התחלות בניה ל- 840. עוד על פי הנתונים במטרופולין חיפה חלה ירידה ניכרת בהתחלות הבניה בפינוי בינוי מ- 380 התחלות בניה כאלה בשנת 2018 ל- 170 בלבד בשנת 2019. ירידה של קרוב ל 111%.  בירושלים חלה עליה בהתחלות הבניה של דירות במסגרת תהליכי פינוי בינוי מ 163 התחלות בניה ל 202 התחלות עלייה בשיעור של 24%. 

במחוז הדרום בו כמעט ואין תהליכי פינוי בינוי מאחר וערכי הקרקע נמוכים מאוד , השנה חלה ירידה ניכרת בהתחלות הבניה הללו מ- 512 התחלות בניה של דירות בשנת 2018 ל- 45 בלבד בשנת 2019- ירידה של למעלה  90 אחוזים. גם בצפון שם יש מיעוט בהתחלות הבניה, אותה הסיבה הייתה עליה בהתחלות הבניה של דירות במסגרת פינוי בינוי ב 30% מ-114 ל- 151 .

מבחינת תהליכי תמ"א 38 –  בתל אביב וחיפה ירדו מספר התחלות הבניה בתחום זה.  מצד שני בין 2018 ל- 2019 במרכז ובירושלים דוקא עלו מספר התחלות הבניה במסגרת תמ"א 38.  בירושלים מ 12 התחלות בניה של דירות ב 2018 , בניין או שניים, ל- 178 התחלות בניה ב 2019 – עלייה של 1300%. גם באזור המרכז הייתה עלייה בדירות חדשות במסגרת תמ"א 38 של כ- 400% מ- 173 התחלות בניה ל- 710 התחלת בניה של דירות חדשות.

ניר שמול מנכל ובעלים משותף החברה לפיתוח והתחדשות עירונית // יחצ
ניר שמול  // יחצ

ניר שמול, מבעלי החברה לפיתוח והתחדשות עירונית, המקדמת ומארגנת פרויקטים מול דיירי המתחמים, מציין: "ניתן לראות שתהליכי פינוי בינוי הופכים במקומות רבים לפופלאריים יותר. גם דיירים וגם הרשויות מבינים שכדי לחזק קהילה ולשנות שכונה ישנה ומתפוררת מהמסד ועד הטפחות לא כדאי להמתקד בבניין הבודד אלה לפעול לאיחוד כמה שיותר מתחמים ואיחוד כוחות קהילתי בקרב דיירים שייצרו אמון האחד בשני ויהפכו את הבניינים שלהם לפרויקטים בעלי תרבות דיור מודרנית ושפויה. אנו רואים שעדיין אין מספיק התחלות בניה בפינוי בינוי בפרט והתחדשות עירונית בכלל בצפון ובדרום. אילו המקומות בהם הכי חשוב לקדם תהליכים אלה מבחינת מיגון נגד טילים או רעידות אדמה, אך שם לא ניתן לבצע זאת ללא סיוע הרשויות שיעניקו ליזמים סיוע בתמריצים לצורך כדאיות כלכלית לביצוע הפרויקט".

נחמה בוגין // צילום: עמית ישראלי
נחמה בוגין // צילום: עמית ישראלי

שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין אומרת כי: ״דווקא בתקופה זו צריך לשים דגש על המשך פעילות פינוי-בינוי. המדינה והרשויות צריכות לתמוך בתהליכים אלה על מנת להבטיח שימשיכו להתקדם וכי פרויקטים חדשים יוכלו לצאת לדרך. סיכוי גבוה כי התקופה הנוכחית, הכוללת ירידה בכמות הפועלים ועצירה של עבודת חלק מוועדות התכנון, תביא לירידה בהתחלות הבניה. חשוב כי פרויקטים של התחדשות עירונית יקבלו מענה ויוכלו להמשיך להתקדם״.

יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תא והמרכז וסגן נשיא ההתאחדות קרדיט צילום דרור סיתהכל
יהודה כתב // צילום דרור סיתהכל

יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אומר:   "הנתונים לא מפתיעים בכלל הם משקפים הלכה למעשה את העובדה שכל צהריים וערב מדיניות הרשויות המקומיות במיוחד בעניין התחדשות עירונית משתנה. עליית היקף התחלות הבניה בתל אביב הינה פועל יוצא של מדיניות עקבית מוסדרת וודאות תכנונית דוגמא תוכנית הרבעים ותוכנית ת"א 5000. תל אביב ממשיכה להוביל בהתחדשות עירונית כמו גם בשנים קודמות כאשר עיקר הפרויקטים בפינוי בינוי יוצאים לביצוע במזרח ובדרום העיר. בשאר ערי המרכז רואים ירידה בהתחלות הבניה וזאת לאור שינויי המדיניות של ראשי הרשויות. מדובר בערים בהן אין עקביות של מדיניות ברורה וודאית, כל ראש עיר מגיע עם החלטות חדשות ומשנה מדיניות השקם וערב.  כך גם בחיפה, בבחירות האחרונות נבחרה ראשת עיר חדשה אשר שינתה את מדיניות של בעד התחדשות עירונית שהנהיג ראש העיר הקודם ובלמה באופן כמעט מוחלט פרויקטי פינוי בינוי והנהיגה מדיניות קשה בנושא.

כמו כן, נתוני התחלות הבניה הנמוכים בפריפריה משקפים את ערכי הקרקע הנמוכים ואת  גרירת הרגליים של רמ"י אשר לא מיישמת בפועל את החלטות מועצת המנהל להקצאת קרקעות משלימות לטובת קידום פרויקטי פינוי בינוי . גם במקרים בהם ראשי הערים רוצים לקדם פינוי בינוי אינם יכולים לעשות זאת, כמו שאנחנו יודעים שקורה לדוגמא בעכו. המדינה צריכה לעודד מתן שטחי השלמה על מנת ליצור היתכנות כלכלית במקום שאין התכנות כלכלית, שכן אזורים אלו זקוקים להתחדשות ולמיגון מפני רעידות אדמה ואיומים ביטחוניים לא פחות ואף יותר מאזורים אחרים שבהם יש התכנות כלכלית".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות