banner
השר כץ על כביש 531 // צילום: יוסי זינגר
השר כץ על כביש 531 // צילום: יוסי זינגר

מצב חירום בענף הבנייה: מועצת הבנייה הציגה לשר האוצר תוכנית פעולה להבראת הענף

בפגישה עם שר האוצר הציגו בכירי ענף הנדל"ן תוכנית הבראה לענף. בין היתר, מדובר בהעדפת חברות ישראליות, התחייבות מדינה לרכישת מלאי דירות שלא יימכרו, יישום חוק הקרן להתחדשות עירונית והרחבת מצבת כוח האדם. על פי ההערכות הירידה בקצב התחלות הבניה תגרום לאבדן הכנסות של כ-22 מיליארד שקל למדינה

לאור הנתונים המדאיגים בקצב הבנייה והצפי לעליית מחירים שקבע משרד הבינוי והשיכון השבוע, נפגש הבוקר שר האוצר ישראל כ"ץ עם מועצת ענף הבנייה, הכוללת את כל ארגוני וגופי ענף הנדל"ן בישראל. 

המוצה הציגה פעולות שיכולות לטעמה לתת מענה לפערי ההיצע והאצת הבנייה, הגברת הביקוש לדירות בתמיכה ברוכשים והגדלת כוח העבודה בענף. בין יתר הפעולות הוצעו העדפת חברות ישראליות בביצוע עבודות בניה ותשתיות, גם אם הצעתן גבוהה בעד 15% מההצעה הזולה במכרז, מהלך שלטענתה יוסיף למשק כמיליארד ש"ח מידי שנה וכ- 7,600 משרות חדשות. כמו כן, ביקשה המועצה התחייבות מדינה לרכישת מלאי דירות שלא יימכרו תוך 36 חודשים, עד 10,000 דירות. "המהלך יקנה רשת ביטחון לבנקים, ויוסיף לתמ"ג ערך של כ-15 מיליארד שקל ללא הוצאה תקציבית, בהנחת מכירה מלאה עד 36 חודשים", כך טענה המועצה בפני השר.

עוד בהצעה – יישום חוק הקרן להתחדשות עירונית, למטרת עידוד רשויות מקומיות לקידום מיזמי התחדשות עירונית באמצעות הסכמי גג של 50,000 שקל לכל יח"ד תוספתית, בעלות מוערכת של כ- 500 מיליון שקל, מתוך הנחה כי הדבר יביא להאצת בנייה של 10,000 יח"ד וערך לתמ"ג של כ-7.5 מיליארד שקל.

עוד בנושא האצת הביקוש הציעה המועצה לפעול ליצירת מסלול הטבות בריבית משכנתאות לקניית דירה ראשונה המכוון לזוגות צעירים, תוך הקלה על ההון העצמי הנדרש בערך מהוון של 50,000 שקל ל- 5000 זכאים לשנה וכן, הכרה בריבית משכנתאות תוך יצירת מסלול הטבה, אשר תינתן לרוכשי דירה יחידה עד סכום של מחיר דירה ממוצעת, עבור משכנתא שאינה עולה על 75% ממחיר הדירה, בעלות למדינה של עד 100 מיליון ₪. לטענת המועצה המהלך יוסיף ביקוש של 10,000 יח"ד ויביא למשק תועלת של 15 מיליארד שקל. בנוסף הוצעה הרחבת והקצאת מענקי המקום ל-5000 יח"ד בפריפריה וכן, הפחתת מס רכישה לדירה ראשונה במחיר של עד 2.5 מיליון שקל.

בכל הנוגע לכוח האדם, על רקע צניחה של מעל 35% במספר העובדים בענף לאור עצירת כניסת חלק מהעובדים הפלשתינים לישראל בעקבות משבר הקורונה, הציעה המועצה תוספת של 15,000 עובדים פלשתינאים, 17,000 עובדים זרים ו-70,000 עובדים ישראלים. עוד הוצע להקים תכניות הכשרה לכ-70,000 עובדים ישראלים בענף הבנייה ו- 2,500 עובדים במקצועות הליבה. העלות החד פעמית של ההכשרות על פי ההערכת המועצה תעמוד על כ-950 מיליון ש"ח, כאשר הרווח המיידי שיגיע בכל שנה למדינה יהיה כ-700 מיליון שקל, וכן תרומת העובדים לתוצר הלאומי המוערכת בכ-15 מיליארד שקל לשנה, כך לדברי המועצה. 

על פי התאחדות הקבלנים בוני הארץ הירידה בקצב התחלות הבניה תגרום למדינה לאבדן הכנסות של כ-22 מיליארד שקל מירידה בגביית מיסים ועצירת מכירת קרקע. עוד על פי הנתונים, בחודש קורונה ממוצע חסרו לענף כ-82,400 עובדים, מה שגורר הפסד של כ-9.3 מיליון ימי עבודה למשק, לצד ירידה בביקושים שהגיעה לשפל של 8.14 אלף דירות ברבעון השני, המספר הנמוך ביותר מאז שנת 2003, זמן האינתיפאדה השנייה.

"כוח האדם בענף הבנייה נמצא במשבר אף הוא וללא תכנית התערבות ממשלתית ישנו סיכון לאבדן של כ-80,000 משרות מאז 2019. הצמצום בשיווק קרקעות המדינה, המאט את הקבלנים מכניסה לפרויקטים חדשים ומאריך את השלמת הפרויקטים בכ-9 חודשים מקטין את ההשקעות בבנייה ומאבד למדינה הכנסות של כ-8.5 מיליארד שקל. המערכת הבנקאית נמצאת אף היא בסיכון שכן היא חשופה לכ-720 מיליארד שקל אשראי מול ענף הבנייה והנדל"ן", אומרים בהתאחדות. 

שר האוצר ישראל כ"ץ, אמר בפגישה כי: "אני מלא הערכה לכל מי שעוסק בתחום התשתיות והבנייה, השקפת עולמי ברורה והיא לאפשר תחרות בריאה. פעלתי רבות כדי שענף הבנייה יפעל גם תחת סגר מלא, אישרתי תכנית האצה שמתוכה 5 מיליארד שקל לטובת פרוייקטים של בינוי ותשתיות ומתוכם הקצתי סכום לקידום דיור. אני רואה בענף הבנייה קטר מוביל במשק ואמשיך לפעול על מנת לשחרר חסמים ובירוקרטיה".

ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון
ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר כי: "כל האינדיקטורים בענף הבניה והתשתית מצביעים על האטה מדאיגה שיש לה השפעה ישירה הן על הקיטון בתוצר המקומי, הן על פגיעה קשה של כ-20 מיליארד שקל בהכנסות המדינה והן על הגידול באבטלה. שר האוצר חייב להוביל תוכנית שתאים את הצמיחה בענף הבניה והתשתית ובעיקרה: העמדת אשראי משלים ממשלתי לצורך הגדלת פרויקטים לבינוי ולתשתיות, תמיכה ברשויות המקומיות לבנית תשתיות לתוספת יח״ד של ההתחדשות העירונית, תוספת מיידית של עובדים זרים במקצועות הליבה של הענף והפחתות מיסי מקרקעין לעידוד מכירת קרקעות פרטיות. כל זאת, במקביל לרפורמות שמוביל השר במסגרת חוק ההסדרים בתחום הרישוי העצמי, ההתחדשות העירונית והסבת שטחי משרדים למגורים. סבורני שהשר רואה איתנו עין בעין את הדברים ויפעל ליישומם".

במועצה חברות התאחדות הקבלנים בוני הארץ, התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים בישראל, הסתדרות עובדי הבניין והעץ, לשכת שמאי מקרקעין בישראל, לשכת המהנדסים והאדריכלים, התאחדות קבלני השיפוצים וכן נציגי קבלנים מובילים במשק ועוד.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות