banner
אלעד טייגמן קבוצת מימון // עידן מלכה
אלעד טייגמן קבוצת מימון // עידן מלכה

התחדשות עירונית בגבעתיים: 100 דירות בדונם

עיריית גבעתיים מחייבת הקצאה לצרכי ציבור בשיעור של 50% מהשטח. קבוצת מימון: ככה לא עושים התחדשות עירונית. עיריית גבעתיים: הגענו למצב שלא ניתן להוסיף  ולו תושב אחד לעיר ללא פינוי שטחים

רנית נחום-הלוי 22.06.2021

כל תוכנית בניין עיר דורשת הקצאה של חלק מהשטח לצרכי ציבור. בתל אביב לדוגמא, ההקצאה לצרכי ציבור יכולה להגיע לכ-35% מהשטח ואילו ברמת גן, לצורך ההשוואה, ההקצאה מגיעה לכ-30% מהשטח. 

בגבעתיים הלכו צעד אחד קדימה. חברות נדל"ן המבקשות לקדם פרויקטים להתחדשות עירונית נדרשות בחלק ממתחמי התכנון בעיר להקצות שטח בשיעור של כ-50% מהשטח. מדובר בדרישה לא מבוטלת העשויה לייתר את הפרויקט. 

כך דורשת עיריית גבעתיים מקבוצת 'מימון' המקדמת בעיר את פרויקט 'מתחם בזק' בשטח של כ-13 דונם. התוכנית כוללת פינוי של 156 יחידות דיור ברחוב רחל מול קניון גבעתיים ובניה של 450 דירות בשני מגדלים בני 35 קומות ובניה מרקמית של שני בניינים עד 10 קומות. התוכנית כוללת עוד בניה של כ-3,000 מ"ר בנוי בייעוד מסחרי. את תוכנית בניין העיר הגישה הקבוצה באמצעות האדריכל דודי גלאור אליה הצטרפה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. את הבינוי יעשה אדריכל העל פרופ' משה צור באמצעות משרדו צור אדריכלים ומתכנני ערים.

"העירייה מבקשת הקצאה של 50% לצרכי ציבור. זה לא סביר, ככה לא עושים התחדשות עירונית", טוען מנכ"ל שותף בקבוצה, אלעד טייגמן, "הצפיפות בגבעתיים כבר היום נוראית, ולכן הקצאה בשיעור גבוה כל כך תיצור צפיפות לא הגיונית של 75-100 איש לדונם. מדיניות העירייה בעניין זה אינה ישימה כלל". 

בימים האחרונים זכתה קבוצת מימון במכרז יזמים לביצוע פרויקט פינוי-בינוי במקבץ בניינים ברחוב כצנלסון פינת שינקין בעיר. המכרז התנהל על-ידי עו"ד אמיר בלנק, עו"ד מטעם היזמים היא נעמה שיף ממשרד עו"ד שוב ושות. מדובר במתחם בשטח של 4.4 דונם הכולל 116 דירות, שעל-פי מדיניות העירייה תוכל הקבוצה לקדם במקום תוכנית בניין עיר בהיקף של כ-350 דירות בבנייה מגדלית.  

"בפרויקט זה אם אנו נדרש להפריש 50% לצרכי ציבור, ניצור מצב של כ-100 דירות לדונם. רשויות מקומיות צריכות לצעוד יחד עם היזמים בקידום פרויקטים להתחדשות עירונית שחשיבותם ראשונה במעלה. בפועל, זה לא כך. באים יזמים ומשקיעים הון עתק של כספים בקידום תוכניות בניין עיר, ועל הרשויות להתייחס לכך בהתאם ולא לזלזל בהשקעה ולטרטר אותנו בלך ושוב. יש פה מערך שלם הכולל בעלי דירות ויזמים לצד סוללה של אנשי מקצוע, שמאים ועד אדריכלים ששוקדים על התוכניות הללו". 

"ההתנהלות הזו מתרחשת ברשויות רבות. במקום לקבוע פגישה פרטנית עם יזם תוך בחינת התוכניות על הצד הטוב ביותר, אנחנו מוצאים עצמנו נלחמים בוועדות כיוון שהרשויות המקומיות לא משתפות פעולה. אם אני לא יוצא מהמשרד ונוסע אליהם, דופק בדלת ועל השולחן, אני לא אקבל תשובות. לא עושים התחדשות עירונית במיילים או זומים, אלא בפגישה פרונטאלית עם מהנדס העיר, אדריכל העיר, יו"ר הוועדה אנשי מקצוע מתאימים". 

קבוצת מימון מקדמת בגבעתיים שני פרויקטים נוספים. האחד ברחוב הדגנים 19-21-21א שנמצא תחת התב"ע ההתחדשות גבעת רמב"ם וכוללת פינוי של 21 דירות ובניה של 63 יחידות דיור. תוכנית בניין העיר במתחם אושרה להפקדה בוועדה המחוזית ונמצאת לפני דיון בהתנגדויות. מתחם נוסף אותו מקדמת הקבוצה הוא ברחוב סירקין 17-18. הקבוצה זכתה שם במכרז דיירים ומקדמת תוכנית בניין עיר לבנייה של 121 דירות חדשות. 

" במתחם גבעת רמב"ם מדובר בתוכנית בניין עיר שאושרה להפקדה בוועדה המחוזית בספטמבר 2020 ועד היום לא התקיים דיון בהתנגדויות. פשוט הזוי. צריך מה שנקרא לצאת מהקופסא ולא להיות מקובעים ולעכב תוכניות. בשביל לקדם התחדשות עירונית צריך לשלב את כל הכוחות יחד, בעלי זכויות, יזמים, רשויות המקומיות וממשלתיות. זו משימה לאומית. לא מדובר בקרקע בתולה, אלא במתחמים הכוללים בניינים מתפוררים שאנשים גרים שם. חיי אדם אינם הפקר. לאחרונה דווח על רעידת אדמה בדרום, אני לא רוצה לתאר מה יקרה אם תהיה רעידת אדמה במרכז הארץ, נחווה אסון בקנה מידה מטורף. צריך להרים את הכפפה כבר עתה ולקדם הליכים מזורזים לפרויקטים של התחדשות עירונית אחרת נשאר תקועים עם בירוקרטיה וסחבת מיותרת שלא מועילה לאף אחד". 

מעיריית גבעתיים נמסר כי:  "תוכנית המתאר של העיר כוללת בכל מתחמי הבינוי הקצאה לצרכי ציבור בשיעור של 40-50 אחוז מהשטח. גבעתיים היא העיר השנייה בצפיפותה בארץ הסובלת מהעדר קרקעות לייעוד לצרכי ציבור ועל-כן כל תוכנית בנייה תחייב הקצאה בשיעורים אלה. יש המון היגיון בהחלטה כזו בעיר כמו גבעתיים, הגענו למצב שלא ניתן להוסיף ולו תושב אחד לעיר ללא פינוי שטחים לצרכי ציבור. המשמעות מבחינת התכנון העירוני היא בניה לגובה בחלק מהאזורים. זו בין היתר הסיבה שראש העירייה, רן קוניק, היה ראשון המתנגדים לקידום פרויקטים של חיזוק מבנים במסגרת תוכנית תמ"א 38, ברמת הבניין הבודד, הפועלת רק לעיבוי הבניין וגידול מספר התושבים על תשתיות קיימות והעירייה. באמצעות תוכנית המתאר, מעודדת תוכניות התחדשות עירונית במקבץ מבנים, שיפנו שטחים לטובת תשתיות ציבוריות ".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות