banner
רוני מזרחי // עזרא לוי
רוני מזרחי // עזרא לוי

ההחלטה הביזארית של פרץ: להשית היטל של 17.25% על מלט מיובא

"הצעתך, עמיר פרץ, לא תביא שום מקום עבודה לעובדים בקונצרן נשר המונופוליסטי, אבל תמנע מרבבות קהל המאמינים שעוד נותרו לך לפליטה, אם בכלל, להגיע לדירה. אז תחשוב היטב אם זה כדאי לך!" // דעה

רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי

מאת: רוני מזרחי

לטעמי, ואתבטא בעדינות  האפשרית, החלטתו של שר הכלכלה עמיר פרץ להשית היטל של 17.25 אחוזים על מלט מיובא, הינה החלטה ביזארית, תמוהה ומשונה, עד כדי הזויה בכל קנה מידה אפשרי, קל וחומר בעידן הנוכחי של שוק דיור במשבר עמוק לאחר עידן הקורונה ועם רמות מחירים מרקיעות שחקים שאינן מאפשרות למאות אלפי ישראלים לממש את חלום הדירה המיוחל. 

עמיר פרץ הצדיק את החלטת ההיטל על המלט המיובא בכך שמטרתו הינה להגן על קונצרן נשר, ותוצרת כחול לבן מקומית, מול יבוא מלט מתחרה מחו"ל, אולם התוצאה תהיה בדיוק הפוכה מבית מדרשו של פרץ – היא תגרום, ובאופן מיידי, לעליות מחירים  ולפגיעה אנושה בשוק הדיור ובמיוחד לאותו קהל עממי של פרולטריון חסר דיור, אותו קהל שפרץ ה"סוציאליסט", וכיו"ר הסתדרות העובדים במשך שנים רבות, מתיימר לכאורה לסייע לו.

יתרה מכך: פרץ לא רק שלא יסייע בהחלטה זו למחוסרי הדיור, שמספרם הולך ועולה מיום ליום בקצב מסחרר, הוא יסייע בדיוק לאותם "קפיטליסטים" שהוא כ"סוציאליסט" בנשמתו אמור להילחם בהם – למולטי מיליונר לן בלווטיניק, הבעלים של קונצרן מחצבות נשר, שבכלל מתגורר בבריטניה והינו בין היתר הבעלים של כלל תעשיות וערוץ 13. בלווטניק הפך את אותו קונצרן, ובאמצעות לובי חזק שלחת כל העת על פוליטיקאים לאשר מונופול אכזרי בשוק הדיור, מונופול שהקשה מאוד על כל הקבלנים, שלא יכלו לייבא מלט מחו"ל ובמיוחד הקשה על צרכני הקצה, הלא הם רוכשי הדירות.

פרץ מנסה להפוך בהחלטתו את ההחלטה המבורכת של שר הכלכלה הקודם אלי כהן, לפתוח את שוק המלט ולאפשר יבוא מתחרה של מלט מארצות שכנות דוגמת יוון, טורקיה וקפריסין. יבוא זה הצליח בשנים האחרונות למתן את עליית מחירי הדיור באופן משמעותי ובמקרים מסוימים אף "חתך" את מחירי הדיור כלפי מטה. כל זאת לא במקרה: מחישוב שערכנו בלשכת הקבלנים, מתברר כי מרכיב המלט במחיר הדירה מגיע לכ-60-100 אלף שקלים בממוצע, כלומר פתיחת השוק ליבוא מתחרה איפשרה והיתה מאפשרת הוזלת דירות ברבבות שקלים.

יותר מכל תמוהה בעיני טענתו של פרץ כי, כביכול, יבוא המלט מחו"ל לא רק שלא הוזיל את הדירות, אלא אף תרם לרווח של הקבלנים שלא גילמו את המלט המוזל במחיר הדירה. זוהי טענה שלא רק שאינה נכונה, ואפילו מרושעת, אלא ממחישה במקרה הטוב את חוסר ההבנה המוחלט של פרץ בשוק הנדל"ן, ובמקרה הגרוע, שאני מנסה בכל כוחי לא לחשוב עליו, גורמת למחשבות כאלה או אחרות, שמא גורמים כאלה או אחרים, בעלי אינטרסים זרים, השפיעו על פרץ לקבל את ההחלטה.

המזל הגדול הינו שבפני פרץ עומד חסם אדיר בדמותו של ישראל כץ ,שר האוצר, שכבר צייץ שהחלטה זו לא תעבור אצלו בשום פנים ואופן. העובדה שכץ בחר לבצע את הציוץ באופן מיידי, מעידה לטעמי על הבנה עמוקה של כץ איזו טעות ביצע פרץ ומה יהיו השלכותיה, חלילה וחס, על רמות המחירים בשוק הדיור שגם כך אינן ברות השגה עבור חלק נכבד מהרוכשים הפוטנציאלים.

לפרוטוקול: הצעתך, עמיר פרץ, לא תביא שום מקום עבודה לעובדים בקונצרן נשר המונופוליסטי, אבל תמנע מרבבות קהל המאמינים שעוד נותרו לך לפליטה, אם בכלל, להגיע לדירה. אז תחשוב היטב אם זה כדאי לך! אני קורא לך עמיר פרץ, להודות בטעות ולמשוך בחזרה את הצעתך השגויה כל כך אל תוך דפי ההיסטוריה המאובקים. 

*כותב המאמר, רוני מזרחי, הינו נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו" 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות