banner
עו"ד צבי שוב // צילום: כפיר סיוון
עו"ד צבי שוב // צילום: כפיר סיוון

האם אתם בין בעלי הקרקע שעלולים להפגע מתכניות המטרו?

בעלי נכסים רבים עשויים למצוא עצמם נפגעים, אם על ידי הפקעת הקרקע/תת הקרקע שבבעלותם, או אם למשל שפארק ירוק הגובל בביתם יהפוך לתחנת מטרו ענקית/דיפו-מעין מוסך תפעולי ועוד. נראה כי התכנית עתידה להפקיע ו"לעלות" על בניינים בתוך העיר – מה על בעלי הנכסים לעשות?

עו"ד צבי שוב // צילום: כפיר סיוון

מאת: עו"ד צבי שוב, ועו"ד ספיר זילבר

תכניות המטרו, תכניות למערכת הסעת ההמונים הגדולה ביותר המתוכננת בישראל, יצטרפו בקרוב לתכניות הרכבת הקלה, ויחד ייצרו מארג של תשתיות תחבורה ציבורית נגישה. המטרו עתידה לחלוש על 23 ערים, ולהשתרע על 145 ק"מ במרכז הארץ, כשמטרתה בין היתר לקצר משמעותית את זמני הנסיעה למרכזי התעסוקה בת"א. מערכת זו תמוקם ברובה בתת הקרקע, כשהיא כוללת הוראות למגרשים תלת ממדיים, שיאפשרו לתחום את ייעוד הקרקע וההפקעה למפלס תת הקרקע, עם זאת עדיין יש נכסים בהם מוקמו תחנות, תשתיות ועוד, שם תהא השפעה גם על השטח של הקרקע העילית. 

ברור שמדובר בבשורה מבורכת, אך בעלי נכסים רבים עשויים למצוא עצמם נפגעים, אם על ידי הפקעת הקרקע/תת הקרקע שבבעלותם, או אם למשל שפארק ירוק הגובל בביתם יהפוך לתחנת מטרו ענקית/דיפו-מעין מוסך תפעולי ועוד. בבדיקה שמשרדנו ביצע נראה כי התכנית עתידה להפקיע ו"לעלות" על בניינים בתוך העיר.

לאחרונה, חלק מתכניות אלו פורסמו להשגות הציבור. לפי החוק, כל מעוניין בקרקע הרואה עצמו נפגע,  רשאי להגיש השגה, לרוב בתוך 60 ימים מיום פרסום ההודעה. ברור שישנה חשיבות רבה להגשת התנגדות לתכניות כבר בשלב זה, שעדיין ניתן לשנות את "רוע הגזרה". 

לאחר אישור התכניות, בעלי הקרקעות הנפגעים, שבתחום התכנית או גובלים בה, יוכלו להגיש תביעת פיצויים, בגין אישור התכנית הפוגעת, לדוגמה בשל שינוי ייעוד הקרקע/תת הקרקע/קרקע גובלת לייעוד הציבורי לשמו מוקמת מערכת המטרו או פגיעה אחרת בגין התכנית. 

נציין, כי הליכי הפקעה נחלקים ככלל לשני שלבים. בשלב הראשון, מתאשרת תכנית המשנה את ייעוד המקרקעין, בגינה בעל הקרקע הנפגע זכאי להגיש תביעת פיצויים, זאת בתוך 3 שנים ממועד אישור התכנית. בשלב השני, מבוצעת ההפקעה כשלעיתים חולף פרק זמן ניכר בין אישור התכנית לביצוע ההפקעה. המועד להתיישנות תביעת הפקעה הוא 7 שנים ממועד תפיסת החזקה.

עו"ד ספיר זילבר // צילום: כפיר סיוון
עו"ד ספיר זילבר // צילום: כפיר סיוון

ואולם, בעוד שבשלב ביצוע ההפקעה, קיימת בחוק חובה לתת הודעה אישית לבעל הקרקע הנפקע, חובה כזו למרבה התדהמה אינה קיימת כאמור במועד הפקדתה/אישורה של התכנית הפוגעת, על אף שלעיתים היא הגורמת לחלק נכבד מהפגיעה בערך הקרקע. 

יודגש, כי בחירת המנגנון והגשת התביעה הנכונה במועדים הקצובים, הינה חיונית כתנאי לקבלת פיצוי. איחור או בחירת מסלול שגוי, עלול לגרום לנפקע לאבד את עיקר נכסיו, ולכן קיימת חשיבות גדולה לייעוץ וליווי ההליכים יחד עם עו"ד ושמאי מקרקעין.

לסיכום, המלצתנו היא לא לקבל את הליך הפגיעה/ההפקעה כגזירה משמיים. יש לעקוב דחוף אם יש כוונה לפגוע בזכויותיכם, לברר את שיעור הפגיעה ולשקול התנגדות ומיד עם הפגיעה/ההפקעה לבדוק מה ניתן לעשות ולא לאחר מועדים. 

גם בסוגיית הפיצויים, יש לבחון האם כדאי לערער על קביעת הרשות. הרשויות לעיתים מתחמקות ממתן פיצויים ראויים או מציעות פיצוי שאינו משקף את הפיצוי הריאלי המגיע לנפקע. אולם, הרשויות כיום מציעות הטבות למי שמשתף פעולה כתמריצים, ולכן ההצעה צריכה להיבחן היטב לפני נקיטת כל צעד. 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות