banner
אסטרטג הנדל"ן עמית דובקין // צילום: מיכל מסינג
אסטרטג הנדל"ן עמית דובקין // צילום: מיכל מסינג

לונדון לא מחכה: תכנית ענק המשלבת פארק לאומי עם מגורים

בימים אלו מקודמת בלונדון תכנית ענק בשם London national park city, שמטרתה להפוך את המטרופולין המונה כ-11 מיליון תושבים, לשילוב יוצא דופן של אורבאניות צפופה עם פארק ירוק. ומה עם ישראל?

תמונה: עמית דובקין // צילום: מיכל מסינג

מאת: אסטרטג הנדל"ן עמית דובקין

בעצם ימים אלו מקודמת בלונדון, ברית בריטניה, תכנית ענק בשם London national park city, שמטרתה להפוך את המטרופולין הענק ששטחו כ-1500 קמ"ר ומספר תושביו כ-11 מיליון, לשילוב יוצא דופן של אורבאניות צפופה עם פארק ירוק, כולל טיפוח גינות ציבוריות, "אצבעות ירוקות", צירי הליכה בחיק הטבע, גם בין שכונות ותיקות וממשק של דקות הליכה מעטות, כמעט מכל מקום בעיר הענקית אל ריאות ירוקות של עצים רחבי צמרת, פרחים בשלל צבעים וציפורים מצייצות.

הדוגמא של לונדון, עיר בעלת היסטוריה של מאות רבות של שנים, יכולה להיות מיושמת גם במטרופולין הישראלי, הלא הוא "מדינת תל אביב" המורחבת, מאור עקיבא-נתניה-חדרה בצפון לרחובות-אשדוד-אשקלון בדרום, ששטחה מקביל פחות או יותר לזה של לונדון רבתי, ועוברת כיום  שינויים מפליגים ביותר, הן בשל מחיר למשתכן והסכמי הגג, והן בשל התחדשות עירונית גדלה והולכת, עובדה המחייבת לא רק פתרונות תחבורתיים ותשתיתיים, אלא גם הקפדת יתר על שמירת איכות החיים ובתוך זה, כמובן, הרצון שגם הדור הבא של ילדי ישראל, יכיר ויגדל בחיק הטבע.

הלו, מישהו במנהל התכנון חושב קדימה?
ברם אולם, הפיכת מטרופולין גדול זה, שכבר היום מתגוררים בו כ-4.5  מיליון תושבים (כמחצית מתושבי מדינת ישראל), ועתיד להכפיל את עצמו לכ-9 מיליון עד שנת 2050, ל"מטרופולין ירוק", תלוי בראש וראשונה בהחלטות שאותן יקבלו במהלך השנים הקרובות מקבלי ההחלטות, הן בדרג הממשלתי והן עשרות הערים והרשויות המקומיות, והאם "יסתפקו" באכלוס מאות אלפי יחידות הדיור שייבנו ובניית מוסדות ציבור וסלילת כבישים, או שבדומה לעמיתיהם מלונדון, יקדמו אף הם תכנית שתשלב את הבנייה המאסיבית ב"מטרופולין ירוק" שכלול בתוכו שטחים גדולים ללא מכוניות, להולכי רגל ורוכבי אופניים, משולבים בטבע שמסביב.

ההשלכות הנדל"ניות, הכלכליות והחברתיות של התכנית
למטרופולין ירוק זה תהיה משמעות לא רק אורבנית, כלכלית ונדל"נית, אלא גם חברתית. דוגמא מצויינת לכך מהווה כבר היום פארק הירקון, המשולב בטיילת ארוכה למלוא אורכו ומשני צידיו, המאפשרת לדיירי השכונות הסמוכות, בערים תל אביב ורמת גן, גישה מיידית לטבע. ערים נוספות שהתקנאו בתל אביב ורמת גן, והקימו בשנים האחרונות פארק טבעי, כולל אגם, מסלולי הליכה ואופניים, ושטחי פנאי נרחבים, הינן רעננה, הוד השרון, ראשון לציון וערים נוספות. אולם דוגמאות אלה מהוות רק "סיפתח" קטן לפוטנציאל העתידי האפשרי.

אביא להלן שתי דוגמאות:

תכנית "פארק נתיבי איילון" – תכנית ענק בהשקעה של מיליארדים, שמטרתה לקרות את כל הקטע המרכזי של "נתיבי איילון", ולהקים עליו פארק ירוק שיחבר את צפון-מערב תל אביב עם השכונות הדרום-מזרחיות, ישפר מאוד את הממשק האורבאני, הכלכלי והחברתי, ויהפוך את העיר העברית הראשונה, רמת גן וגבעתיים, כמו גם הצפון הישן עם שכונת התקווה, שפירא ויד אליהו, לרצף אורבאני אחד, ללא צורך במעבר בכלי רכב או חציית גשרים. תכנית זו עודנה נמצאת בחיתוליה, אולם משמעותה האורבאנית, ובמיוחד בעידן כזה של התפתחות מואצת, משמעותית ביותר.

הפיכת צירי הרכבת הקלה – בין אם מדובר בקו האדום ההולך ונבנה ובהמשך גם הקווים הירוק והסגול, ל"אצבעות ירוקות", כלומר להפוך את אותם צירי תנועה עשנים וסואנים לא רק לאמצעי למעבר הרכבת הקלה, שכבודה במקומה מונח, אלא גם יצירת שדרות נאות וגינות ציבוריות משיקות עם פינות נוי, שלאורכם יוכלו ליהנות גם הולכי רגל, משפחות, צועדים, רוכבי אופניים וכו'. ברור כי משימה זו איננה קלה כלל ועיקר, לאור העובדה שמדובר היום בצירים סואנים, דוגמת בלפור בבת ים,  בגין בתל אביב, ז'בוטינסקי ברמת גן, בני ברק ופתח תקווה ועוד, אולם דווקא הדוגמא של שדרות ירושלים ביפו, בה תעבור הרכבת הקלה גם כן, ומהווה כבר היום שדרה ירוקה ונאה, המזכירה במשהו את הראמבלאס בברצלונה, עשויה להוות מודל ראוי גם לצירים הנוספים.

הגבולות שבין עשרות הערים יטשטשו
אלה, כמובן, רק שתי דוגמאות. צריך גם לקחת בחשבון את העובדה שככל שהשנים ינקפו והבנייה המאסיבית תמשך, כך גם יטשטשו הגבולות שבין עשרות הערים והרשויות הכלולות בתוך המטרופולין הענקי הזה, עובדה שתחייב לא רק שמירה קפדנית על שטחים פתוחים ושמורות טבע, אלא גם לדאוג לכך שמיליוני התושבים ייהנו מסביבה טבעית, הכוללת בתוכה שפע עצים, פרחים, ציפורים מצייצות, אלמנטים של מים וכו', גם בממשק הקרוב במרחק הליכה לביתם, בדיוק כפי שכיום הולכת ונשלמת תכנית המטרופולין  הלאומי הירוק של לונדון. חומר למחשבה למקבלי ההחלטות.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות