banner
עו"ד שמואל שוב שותף שוב ושות // סטודיו תומס
עו"ד שמואל שוב שותף שוב ושות // סטודיו תומס

בעלי חלקה בתב"ע שאושרה לפינוי בינוי עתרו לבית המשפט בטענה לשיקולים זרים

בעלי קרקע בתב"ע לפינוי בינוי עתרו נגד הוועדה המקומית נתניה והוועדה המחוזית, בטענה לאישור התוכנית משיקולים זרים.  בעיריית נתניה אומרים כי התוכנית אושרה בוועדה המחוזית משיקולים מקצועיים. מהוועדה המחוזית לא נמסרה תגובה

עוד שמואל שוב שותף שוב ושות // סטודיו תומס

בעתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד בגין תכנית בנין עיר לפינוי בינוי בשכונת הרומנים בנתניה, נטען כי התוכנית אושרה משיקולים זרים. העתירה הוגשה נגד הוועדה המחוזית מחוז מרכז, הועדה המקומית נתניה ואחרים על ידי בעלי חלקה, שחלק מחלקתם  הוצאה מחוץ לשטח לתוכנית "ברגע האחרון לפני החלטה ליתן תוקף לתכנית", כך לטענת העותרים. 

שכונת הרומנים בנתניה, הידועה גם בשם שכונת בן ציון, הוקמה בשנות ה-50 של המאה הקודמת על שטח של 8.3 דונם. השכונה כוללת  בניינים נמוכי קומה בתכנית . התכנית כוללת מתחמים לא צמודים, כאשר במתחם הראשון יוקמו כ-330 דירות חדשות במגדלי מגורים של כ-15 קומות ובמתחם השני, צפויות להיבנות עוד 551 דירות חדשות. 300 מהן מיועדות לבעלי קרקע חקלאית המשתרעת על פני 36 דונם, שהקצו כמחצית משטחם לטובת הפרויקט. 

לטענת העותרים: "כשהתכנית רק החלה לרקום עור וגידים המליצה הוועדה המקומית לכלול את החלקה של העותרים בתחום התכנית וייעדה אותה לשטחי מסחר ותעסוקה. אלא שבחלוף השנים ומשיקולים זרים, הופקדה התכנית בשנת 2018 להתנגדויות במתכונת שונה לחלוטין מהמתכונת המקורית". על פי טענת העותרים התכנית הופקדה כשהיא מחולקת לשני מתחמים- מתחם צפוני ומתחם דרומי, כשלטענתם "אין ביניהם כל רצף תכנוני וכשהיא כוללת שטח קטן מחלקת העותרים, על מנת לאפשר דרך גישה לפרויקט. המתחם הדרומי, אשר הנו שטח חקלאי הוכלל בשטח התכנית לכאורה  על מנת לאפשר ביצוע תכנית פינוי בינוי במתחם הצפוני של התכנית, יחד עם זאת קבעו שטח ללא נימוק תכנוני. וכן בניגוד להחלטות קודמות שתנאי לבניה קידום הפינוי בינוי בתכנית זו שחררו 300 יח"ד לבניה מיידית ללא קשר לפינוי בינוי". 

עוה"ד שמואל שוב ואורית חזקיהו ממשרד שוב ושות' שמייצגים את העותרים, טוענים עוד כי: "ההחלטה להחריג את השטח נובעת מהחלטות מוטעות, חלקן בעקבות טענות למערכת הסכמים כלכליים נסתרת בין היזם לחלק מבעלי הקרקע". מתוך העתירה: "באופן אבסורדי, כל אותם שיקולים "כלכליים" אינם נסמכים חלילה על בדיקות המצב העובדתי וההסכמי  של שמאים מטעם הוועדות המקומיות והמחוזיות אלא על סמך הצהרות יזמים בעלי אינטרס בעניין רווחיות הפרויקט, מבלי שנערך סקר פרטני למתחם על ידי שמאי הועדה המקומית או על ידי שמאי הועדה המחוזית ומבלי שהוצגו ההסכמים וכן המצב העובדתי בפועל דהיינו של הבנוי והמאוכלס". 

עוד נטען בעתירה כי בהחלטה ראשונה, אנשי המקצוע וביניהם יועמ"ש הוועדה המחוזית ושמאי הוועדה המחוזית, תמכו בהישארות חלק מחלקת העותרים בתכנית והתריעו כי התכנון החלופי לקוי מיסודו: "התכנון החלופי מקטין את שטחי הבנייה למגורים, מגדיל את הצפיפות, מקטין את שטחי השטחים הציבוריים והפתוחים ומהווה בעיה תחבורתית של ממש" אולם אז לטענת העותרים הם שינו את עמדתם ללא הסבר. 

בעתירה הביעו העותרים את הסתייגותם מההתחדשות העירונית: "רשויות התכנון אינן יכולות להסתמך ולהיבנות על סוגיות כלכליות של פרויקט, אך ורק על סמך הצהרות יזמים אשר להם שיקולים ומניעים שונים לחלוטין", כאשר לטענתם "הכל במטרה ליתן תוקף לתכנית מהר ככל שניתן ותוך פגיעה באחרים". 

בסיכום העתירה נטען כי: "החלטת הועדה המחוזית נעדרת את ההנמקה הראויה כמתבקש מרשות מנהלית והיעדר מידע מספק תוך הסתרה מכוונת של נתונים חשובים ביותר לרבות הסכמים וכיו"ב שמהווים הנימוק לתכנית – כל אלו מצביעים על כך כי בהחלטת המשיבות נפל פגם המצדיק התערבותו של בית המשפט.

מכאן פניית העותרים לבית המשפט בבקשה  להורות על ביטול ההחלטות של ועדות התכנון וועדת הערר ולהורות על הכנסת חלקת העותרים לתכנית כפי שהומלץ מלכתחילה ע"י הועדה המקומית או לפחות בחלקה כפי שהוחלט בתחילה ע"י הועדה המחוזית ללא השינוי התמוה".

מעיריית נתניה נמסר: "מדובר בעתירה שעניינה סוגיות קנייניות וכלכליות. תכנית שכונת הרומנים אושרה בוועדה המחוזית בתמיכת הוועדה המקומית והשיקולים לאישורה היו מקצועיים בהתבסס על תחשיב כלכלי של שמאי מטעם הוועדה המחוזית. המתחם הדרומי המצוין הינו מגרש השלמה לתכנית שבמהותה הינה תכנית לפינוי בינוי".

מהוועדה המחוזית לא נמסרה תגובה. 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות