banner
רוני מזרחי // עזרא לוי
רוני מזרחי // עזרא לוי

10 עצות לשר הבינוי והשיכון הנכנס, יעקב ליצמן

אל תשכח שאתה שר של כלל הציבור ולא של הציבור החרדי, תוציא את העוקץ מרמ"י, שתף קבלנים ויזמים במכרזים, בטל את מחיר למשתכן ותניע את השוק מחדש – 10 עצות לשר הנכנס // דעה

רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי

מאת: רוני מזרחי

כבוד שר הבינוי והשיכון, הרב יעקב ליצמן. 

ראשית, ברכות מקרב הלב על הכנסך לתפקיד הכה חשוב לא רק לפתרון בעיית הדיור, אלא לכלכלת מדינת ישראל בכלל. תרשה לי, בצנעה, להשיא לך 10 עצות מועילות שיסיעו לך להצליח בתפקיד הרם.

עצה ראשונה: עם הכנסך לתפקיד, אמרת שתעניק עדיפות לפתרון בעיות הדיור לציבור החרדי. אכן ציבור זה כבודו במקומו מונח וזקוק לפתרונות דיור דחופים, אולם אתה אמור להיות שר הבינוי והשיכון של כלל אזרחי ישראל. אל תשכח זאת. 

עצה שנייה: ואם בציבור החרדי עסקינן, ציינת שתשים דגש על שיווק דירות יד שנייה מוזלות לציבור זה, כולל בפריפריה. לדעתי זהו מקח טעות וזה בדיוק מה שיהפוך את אותם מקומות לאיי מצוקה לעולמי עד.

עצה שלישית: רשות מקרקעי ישראל(רמ"י), היתה מאז ומתמיד המוקש הגדול של כל שרי השיכון בבואם לקדם מכרזים ולשמור על רמות מחירים סבירות. אם אתה תהיה זה שתצליח להוציא את העוקץ מרמ"י, תקנה את עולמך.

עצה רביעית: שתף כמה שיותר קבלנים ויזמים במכרזים. זה יסייע למזער סכנת פשיטות רגל של חברות בנייה רבות, יספק הרבה יותר תעסוקה למאות אלפי המועסקים בענף, במישרין ובעקיפין ויגדיל את מלאי הדירות בשוק וגם ישמור על רמות המחירים.

עצה חמישית: תכנית מחיר למשתכן נכשלה, אבל אל תבטל אותה ללא תחליף. תוכל, לדוגמא, ליצור מודל שלפיו קבלנים יקבלו תוספת 30 אחוזי בנייה לכל פרויקט ובתמורה ישווקו 30 אחוזים מהדירות במחירים מוזלים לזכאים. כך ייווצר מצב שלwin win  גם לקבלנים, גם לרוכשי הדירות וגם למדינה שתהנה מכמות גדולה יותר של התחלות בנייה ושל דירות בשוק בכלל.

עצה שישית: חשוב במיוחד לייצר מודל שיאפשר הרבה פחות תלות בכוח עבודה חיצוני בענף הבנייה. לשם כך, לדוגמא, אנחנו בלשכת הקבלנים מכירים כבר היום כוח אדם ישראלי מקצועי, חלקו אקדמאים, זאת על מנת גם לייצר יותר מקומות עבודה לישראלים בענף הבנייה, גם להשביח אותו מקצועית וטכנולוגית וגם להפחית את התלות בכוח עבודה זר. 

עצה שביעית: דאג בשנה הקרובה, ובכלל, על מאות אלפי רוכשי דירות שנכנסו למצוקה כלכלית וספק רב אם יוכלו לעמוד בהתחייבות המימון שנטלו על עצמם. הקלה יכולה לבוא לידי ביטוי בדחיית תשלום המשכנתא, ללא קנס או ריבית, לחלופין פיזור נוח יותר של תשלום המשכנתא ופתרונות יצירתיים נוספים. בסופו של יום המדינה אל תרוויח מאום וגם הבנקים לא ירוויחו, אם רבבות דירות יעוקלו מידי חייבים.

עצה שמינית: נסה להתניע כמה שיותר מהר את שוק הדיור הקפוא, בין אם על ידי ביטול בהוראת שעה של מס הרכישה לכלל הדירות, עממיות כיוקרתיות, היטלים ומיסים שונים על היזמים והקבלנים, קיצור פרוצדורות וביורוקרטיה וכו'. כך תוכל לחסוך לרוכש רבבות עד מאות אלפי שקלים, אבל המדינה בסופו של דבר תרוויח בגדול מהתנעת השוק עם הרבה עסקות.

עצה תשיעית: תעניק עדיפות ברורה להתחדשות עירונית, זאת משום שללא ההתחדשות עירונית, לא תוכל לעולם לספק את צרכי השוק הגדל והולך. אל תבטל את התמ"א 38, כי היא כיום המכשיר היחידי שמסוגל לקדם רבבות דירות נוספות לשוק הדיור מידי שנה וגם למגן במידת האפשר יותר בניינים כנגד רעידות אדמה, ובמקביל תיצור "מסלול ירוק" מקוצר לפינוי בינוי, שיקל גם על היזמים וגם על רוכשי הדירות.

עצה עשירית: אנא, כבוד הרב ליצמן, אל תראה את תפקידך כ"עוד מיניסטריון". ראה ביראת קודש את העובדה שקיבלת על עצמך בימים טרופים אלה, של אחרי משבר הקורונה, את המפתחות להפוך את חיי כלל בית ישראל לטובים הרבה יותר.

אנא, פתח את הדלת לכולנו עם המפתחות הללו!

*כותב המאמר, רוני מזרחי, הינו נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות