banner
יהודה כתב // צילום: מיכל מסינג
יהודה כתב // צילום: מיכל מסינג

"שוק הדיור זקוק למהלכים דרמטיים על מנת להגיע למצב יציב ומאוזן"

יו"ר אירגון הקבלנים ת"א והמרכז, בעקבות העלייה בהתחלות הבנייה: "ייעול וקיצור הליכי רישוי יוביל להאצה של התחדשות עירונית המהווה פתרון אמיתי ואפשרי להוספת אלפי יחידות דיור בעיקר במרכזי ערים" // דעה

תמונה: יהודה כתב // צילום: מיכל מסינג

מאת: יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ

נתוני הלמ"ס המתפרסמים היום המעידים על עליה של 8.1% בהתחלות הבניה בחודשים אוקטובר 2018-ספטמבר 2019 ביחס לתקופה זו שנה קודם (אוקטובר 2017-ספטמבר 2018) הנתון מתבסס על רבעון אחד בלבד- הרבעון האחרון, בו היתה עליה ביחס לשאר השנה ולכן זה עדיין לא הזמן לשמוח. 

יש לזכור ששוק הדיור סובל ממחסור חמור בקרקעות לבניה בשוק החופשי שנוצר בין היתר בעקבות תוכנית מחיר למשתכן אשר הביאה את השוק למצבו הקשה ורגולציה מכבידה: לא יוצאים לפועל פרויקטים חדשים ומחירי הדיור לא יציבים ונמצאים במגמת עליה. מדובר בהתערבות ממשלתית בשוק הדירות, שאולי באה להועיל אבל בפועל כשהמדינה משווקת את הקרקעות שבבעלותה רובה רק לטובת מחיר למשתכן, היא מייצרת עיוות בשוק, מביאה לעליית מחירי הקרקעות המיועדות לדיור בישראל ולעליית מחירי דירות שאינן במסגרת התוכנית. זהו לא פחות מקפוח של מי שאינם זכאים. שוק הדיור זקוק למספר מהלכים דרמטיים על מנת להגיע למצב יציב ומאוזן. קודם כל, שיווק קרקעות לבנייה בשוק החופשי באזורי ביקוש ובכמויות גדולות . 

רק כך  נראה עליה בהתחלות בניה. דבר נוסף שיאושש את השוק ויביא ליותר התחלות בניה הוא קיצור משמעותי של הליכי הבירוקרטיה והסרבול בוועדות התכנון והבניה ברשויות המקומיות- יש להגדיל את כוח האדם שאמון על מתן אישורים והיתרים, לקצר הליכים סטטוטוריים ולתת לקבלנים להתחיל לבנות. 

ייעול וקיצור הליכי רישוי יוביל להאצה של התחדשות עירונית המהווה פתרון אמיתי ואפשרי להוספת אלפי יחידות דיור בעיקר במרכזי ערים. כדי להביא ליציבות וגם להפחתה אמתית במחירי הדיור, המדינה צריכה בנוסף לדאוג להורדת המיסוי. לפחות 50% ממחיר דירה בישראל, מורכב ממיסוי, וזה עוד לפני חישוב של רכיב הקרקע- מס שבח, מס רכישה, מע"מ, היטלי פיתוח, אגרות, מיסי קניה, מס מעסיקים לאפשר להביא לארץ עוד כ-6,000 עובדים זרים מקצועיים באופן מידי ועוד. 

הממשלה הקודמת קבעה כי בשנת 2040 יהיה צורך בכ 2.5 מיליון דירות חדשות. לכן, בעשור הקרוב על כל הגורמים בתחום להתחיל לעבוד במרץ על מנת להעלות את כמות התחלות הבניה ולייצר כמה שיותר יחידות דיור על מנת לספק צורך בסיסי זה לאזרחים. אני מקווה שבקרוב תקום ממשלה חדשה אשר תתחיל לטפל ברצינות ובאחריות בנושא זה.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות