banner
בית המשפט הכיל את הוראות תמ"א 38 על הרחבת מבנה // depositphotos
בית המשפט הכיל את הוראות תמ"א 38 על הרחבת מבנה // depositphotos

דו"ח המבקר: הקטסטרופה שבדרך והכישלון של תמ"א 38

למעלה מעשור לתמ"א 38 : אושר חיזוקם של 2780 מבנים בלבד והוזנחה הפריפריה. דו"ח מבקר המדינה, שבחן את הערכות המדינה לרעידות אדמה, מציב תמונת מצב עגומה ומטיח ביקורת קשה במשרד השיכון, אשר הסיט את תקציבי חיזוק מבנים לפרויקטים אחרים

"גורמים מקצועים סבורים כי רעידת אדמה חזקה בישראל היא ודאית. לא נותר אלא להערך לה", כך נכתב בדו"ח מבקר המדינה, שבחן את ההערכות הגופים והרשויות במדינת ישראל לתרחיש של רעידת אדמה.

גודל הקטסטרופה
מאומדן הנזקים הלאומי שנקבע במסגרת להערכות לרעידת אדמה עולה כי הצפי הוא ל-7000 חללים, 8,600 פצועים, 170 אלף חסרי קורת גג, 9500 לכודים מתחת להריסות, 37,000 פצועים קל ו-28,000 בניינים עם הרס כבד. עוד עולה כי 7 גשרים מתוך 362 שנכללו בסקר, מצויים ברמת הפגיעות הסיסמית הגבוהה ביותר ו-65 גשרי מצויים ברמת סיכון שניה- ובסך הכל כ- 20 אחוז מהגשרים בארץ. באשר למבני ציבור עולה כי בישראל קיימים כ- 3800 מבנים ציבוריים שנבנו לפני 1980 ולמרות התקציבים שהוקצו וההחלטות שהתקבלו, נכון לחודש מאי 2017 טרם חוזקו כ-99 אחוז מהמבנים, בתוכם בתי ספר, בתי חולים, תחנות משטרה וכיבוי אש ועוד. כך למשל, מתוך כ-2400 מבני חינוך לבתי הספר, חוזקו רק 50 ואילו בבתי החולים המצב עגום עוד יותר, כאשר בוצע חיזוק חלקי בלבד בבית חולים אחד בלבד. כשזה מגיע לבתי המלון, המצב חמור לא פחות אם לא יותר, כאשר על פי הדו"ח, על אף שהתקבלה החלטת ממשלה כבר בשנת 2010- לא ביצע משרד התיירות את המיפוי הנדרש של בתי מלון הדורשים חיזוק ולא היה בידיו להגיש לביקורת מידע מקיף על בתי המלון בארץ ועמידותם.

אומדן הנזקים הלאומי שנקבע במסגרת להיערכות לרעידת אדמה המקור: "מסגרת להיערכות לרעידת אדמה הרסנית בישראל", ועדת ההיגוי הבין משרדית להיערכות . לרעידת אדמה, רח"ל, נובמבר 2016
מתוך דו"ח מבקר המדינה אומדן הנזקים הלאומי שנקבע במסגרת להיערכות לרעידת אדמה המקור: "מסגרת להיערכות לרעידת אדמה הרסנית בישראל", ועדת ההיגוי הבין משרדית להיערכות . לרעידת אדמה, רח"ל, נובמבר 2016

על הממשלה לפעול ללא דיחוי לעודד חיזוק מבנים באזורי סיכון
באשר לתמ"א 38 עולה מהדו"ח כי בשנת 2010 אמדו משרד השיכון ומינהל התכנון כי ברחבי הארץ ישנן כ-810 אלף דירות טעונות חיזוק אולם מבדיקת הביקורת נקבע כי מספר התוכניות שאושרו קטן מאוד יחסית למספר הדירות הזקוקות לחיזוק וכי רוב התוכניות שאושרו הנן במחוז תל אביב (כ-50 אחוז מהתוכניות המאושרות), המרכז (20 אחוז) וחיפה (19 אחוז). על פי מחקר שבחן את תמונת המצב ברחבי העולם, אליו מתייחס דו"ח המבקר עולה כי: "התערבות ממשלתית חיונית להמרצת החיזוק במגזר הפרטי. עורכי המחקר סבורים כ מכלל 810 אלף הדירות הזקוקות לחיזוק, כ- 70 אלף מצויות באזורי סיכון ועלות חיזוקן תהיה כ-3 מיליארד שקל".

הדו"ח מסכם וקובע: "לאחר יותר מעשור מאז אושרה תמ"א 38, היא לא השיגה את מטרתה העיקרית- לקדם משמעותית את חיזוקם של מבני מגורים מפני רעידות אדמה. עד סוף שנת 2015 אושר חיזוקם של 2780 מבני מגורים בלבד רובם באזורי הביקוש ואילו באזורי הפריפריה, הקרובים לקווי השבר ועל כן מועדים לרעידות אדמה ולנזקים כבדין בעטיין, תמ"א 38 אינה כדאית כלכלית ולכן כמעט ואינה מיושמת. נוכח זאת על הממשלה לפעול ללא דיחוי למיפוי מלא של אזורים אלו ולבחון שיטות לעידוד חיזוקם של מבני מגורים… כגון, סבסוד צולב בין פרויקטים במרכז לפרויקטים בפריפריה". עוד מתח המבקר ביקורת על מאגר הנתונים שבידי משרד השיכון באשר לתוכנית התחדשות עירונית, וקבע כי הוא מסתמך על נתונים שנאספו בשנת 2011 . משרד המבקר אף העיר לאגף התקציבים באשר לאי הקמתה של קרן הלוואות למימון פרויקטים של תמ"א 38, שנועדה לצמצם את הסיכון של הבנקים במתן הלוואות לפרויקטים של תמ"א 38 : "כל עוד לא שונתה החלטת הממשלה, האגף איננו יכול להחליט על דעת עצמו על העדר נחיצות הקרן", נכתב בדו"ח.

עוד בין המלצות הדוח: "על משרד האוצר ומשרד השיכון לבחון כלים למימון פרויקטים של חיזוק מבנים לפי תמ"א 38, במיוחד בפרויקטים באזורי הפריפריה הקרובים לקווי השבר ובהם אין כוחות השוק מאפשרי חיזוק, משום שאינו רווחי ליזמים".  

עוד על פי הדו"ח: "ניסיון העבר במדינות אחרות מלמד כי להערכות מקדימה לרעידות אדמה יש השפעה מכרעת על הפחתת הנזקים הנגרמים לתשתיות, למבנים ולרכוש ועל שמירת חיי אדם. ככל שהמבנים והתשתיות עמידים יותר ברעידות אדמה, כן יקטן היקף הנזק שייגרם להם, ויפחתו המשאבים שיידרשו להצלת חיי אדם ולטיפול בתשתיות שנפגעו".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות