banner
יהודה הרציג // יחצ
יהודה הרציג // יחצ

הארכת "מחיר למשתכן": "לשפשף את העיניים בתדהמה"

שבוע לאחר שמנהל התכנון אישר את הפסקתה הסופית של תכנית תמ"א 38 עד 2022, קיבלה מועצת רמ"י החלטה הפוכה – להמשיך, עוד שנה לפחות את תכנית מחיר למשתכן. האמת? לא יכולתי שלא לשפשף את עיניי בתדהמה // דעה

יהודה הרציג // יחצ

מאת: יהודה הרציג

חת אש הטילים ומשק המטוסים של הסבב האחרון מול הג'יהאד האסלאמי בעזה, בחרה מועצת רשות מקרקעי ישראל(רמ"י) לקבל "מתחת לרדאר" החלטה הממחישה אל נכון את סולם העדיפויות ההזוי של כל מקבלי ההחלטות לגבי עתיד שוק הדיור. ובכן, שבוע אחד בלבד לאחר שמנהל התכנון אישר את הפסקתה הסופית של תכנית תמ"א 38 עד 2022, קיבלה לעומתה מועצת רמ"י החלטה הפוכה כן להמשיך, עוד שנה לפחות את תכנית מחיר למשתכן.

האמת? לא יכולתי שלא לשפשף את עיניי בתדהמה. מי שבודק את הנתונים של תכנית הזויה זו, הגורמת זו השנה החמישית ברציפות, לקיפאון כמעט מוחלט בשוק הדיור, מגלה מייד את גודל השבר. מתוך כל המספרים המרשימים שפורסמו במהלך אותן שנים, רק כ-8000 דירות(כן ,כן, שמונת אלפים) יתאכלסו עד סוף שנה זו ועד סוף 2020, במקרה הטוב, יתאכלסו כ-12 אלף דירות, כלומר, אם נחלק מספר זה לחמש שנים, אזי מדובר בלא יותר מכ-2,500 דירות שנה.

המחיר הכלכלי הקשה מנשוא של חזון העוועים הזה הינו לפי הערכה שמרנית כ-8 מיליארד שקלים, ש אומרים אף יותר. וזהו רק הנזק הכלכלי הישיר על סבסוד הקרקע, תשתיות וכו'. אולם אם נוסיף לכך את כל הנזק העקיף שמסביב, ובמיוחד ההשלכות החמורות על שוק הדיור כולו, אזי הנזק הינו גדול פי כמה וכמה. לפרוטוקול, במהלך 5 שנות מחיר למשתכן לא גדלו התחלות הבנייה במדינת ישראל במאום. אדרבה. אם לפי 5 שנים היתה, למרות עליות המחירים, תחושה של שוק דיור חי, נושם ותוסס, עם כ-30 אחוזים משקיעים, הן מישראל והן מחו"ל, ועם עליה ברורה בהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית ובמיוחד בתמ"א 38, הרי שכיום השוק הינו "ברווזון מכוער צולע" המקרטע איכשהו, מחפש כיוון, אבל אינו מצליח להגיע אל  שוקת המים המובטחת.

וכאמור, האבסורד הגדול הינו בכך ששבוע בדיוק לפי ההחלטה להמשיך את מחיר למשתכן, נסתם הגולל על תמ"א 38, אותה תכנית שדווקא היא היתה הפתרון האולטימטיבי להגדלת התחלות הבנייה, הן במרכז הארץ והן בפריפריה. אדרבה: התקפת הטילים המאסיבית שהיתה על ישראל בכלל ויישובי הדרום בפרט, במהלך הימים האחרונים, המחישה אל נכון עד כמה העורף הינו שברירי ופגיע, עד כמה אלפים רבים של מבנים אינם ממוגנים כלל  ורק נס גרם לכך שלא היו נפגעים בנפש.

על כן, ובמקום להמשיך ללא תוחלת את מחיר למשתכן, המהווה לכל הדעות כישלון צורב, היה על המדינה כן להחליט על המשך תמ"א 38, כן להחליט על הגדלת הזכויות ליזמים, ובמיוחד בתמ"א 38/2, כן לקדם חיבור מגרשים שיהפוך אותה ל"מיני פינוי בינוי" וכן לממן לעיריות ולרשויות המקומיות פיתוח תשתיות משלימות ומוסדות ציבור נדרשים.

ואפרופו פריפריה, צחוק הגודל הינו בכך שדווקא אותה פריפריה שהינה כה פגיעה הן להתקפות טילים והן לאפשרות, חלילה, של רעידת אמד החזקה, מוגנת הרבה פחות מכל איזור אחר, זאת בשל הבעיה הידועה של ערכי קרקע נמוכים עד אפסיים. התרעתי על כך רבות והצעתי אינספור פתרונות דוגמת קרקע משלימה ליזמים, קומבינציה שלפיה היזמים יקבלו זכויות של 10 דירות חדשות על כל דירה שתיהרס ועוד כהנה וכהנה אפשרויות. דבר אחד בטוח: גם אם המדינה תסבסד את העלויות, עדיין הן לא תדענה לאותן עלויות עתק של תכנית מחיר למשתכן שכבר הצליחה ליצור "חור" ענק בתקציב המדינה ולהוביל את שוק הדיור מ"כלום לכלום".

אנא, מקבלי ההחלטות: במקום ליפול מהסולם, תרדו ממנו לדרך חדשה שתשיב את שוק הדיור אל הפסים. ציבור של מיליוני ישראלים מסתכל עליכם בקוצר רוח דווקא בימים אלה של "בשש אחרי המלחמה" ולפני הימים הקודרים שחלילה יבואו.

*כותב המאמר הינו היזם יהודה הרציג, בעלי קבוצת "הרציג נדל"ן", המומחה להתחדשות עירונית והבונה ברחבי גוש דן ובפריפריה.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות