banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

מחיר למשתכן: הביקוש לדירות המוזלות עולה או יורד ?

הביקוש הגובר ל"מחיר למשתכן" מדבר מהשטח, זאת למרות דעיכתה המסתמנת והביקורת הקשה שספגה. יחד עם זאת, מספר משקי הבית שהנפיקו תעודות זכאות בחודשים האחרונים – נמצא בירידה. שלוש נקודות על מחיר למשתכן והאם בכל זאת היא כאן בשביל להישאר ?

 

לאחרונה פורסם כי הגרלות ההמשך של משרד הבינוי והשיכון בתוכנית מחיר למשתכן גררו ביקוש שיא מצד זכאי התוכנית הממשלתית. לא מעט גורמים בענף הנדל"ן הרימו גבה בנוגע לביקוש, במיוחד לאור ההתבטאויות האחרונות של שר השיכון, יעקב ליצמן ומנכ"ל משרדו, יאיר פינס. 

כזכור, עם כניסתם לתפקיד התייחסו בכירי משרד הבינוי והשיכון לתוכנית מחיר למשתכן והצהירו כי היקפה צפוי לקטון משמעותית, וכי בכוונתם לשים סוף להנחות המפליגות שסיפקה התוכנית במרכז הארץ – במקרים מסוימים הנחה של למעלה מחצי מיליון שקל ואף יותר.  

אז מכרזי מחיר למשתכן במרכז ככל הנראה עומדים להיעלם מהנוף, או לכל הפחות להיות נדירים יותר ויותר, ובכל זאת, הגרלות ההמשך שיצאו לדרך הובילו למעלה מ-17 אלף משקי בית להירשם. מה ההסבר? כמו כל הדברים הטובים, ההסבר מתחלק לשלושה חלקים. 

1. 'אני כבר רשום מה אכפת לי לנסות'

זכאי מחיר למשתכן הוציאו תעודות זכאות בהיקפים לא מבוטלים מאז הושקה התוכנית, אולם בשורה התחתונה, רבים טרם קיבלו את המענה שציפו לו – זכייה בזכות לרכוש דירה מוזלת. על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון, עד כה הונפקו קצת יותר מ-131 אלף תעודות זכאות וסביב 78 אלף זכאים זכו בהגרלות. 

מכאן, שנכון להיום, ישנם עשרות אלפי משקי בית שמחזיקים בתעודות זכאות תקפות שאין להם שום מניעה להירשם להגרלות כדי להמשיך ולנסות לזכות בזכות לדירה. ככל שבענף מתחילים לדבר על ביקוש הולך וגובר ויש מי שכבר צופה עליית מחיר, זכאי מחיר למשתכן ימשיכו לנסות את מזלם, כי בכל מקרה תמיד יוכלו לוותר על הזכייה מאוחר יותר. 

זה גם המקום להזכיר שגם אם מחיר למשתכן עומדת לדעוך, יש עדיין היקף לא מבוטל של דירות שעתידות להיבנות במסגרת התוכנית ממכרזי קרקע שכבר נסגרו בשנים האחרונות. אז התוכנית עדיין כאן, והזכאים שטרם זכו ימשיכו לנסות כי –'אני כבר רשום מה אכפת לי לנסות. מקסימום אבטל'. 

2. היקף תעודות הזכאות החדשות בירידה

אז מי שכבר הוציא תעודות זכאות ימשיך לנסות כי כאמור, אין לו מה להפסיד. אבל כמה זכאים ממשיכים להוציא תעודות זכאות גם היום? בכל הקשור לנתון הזה, שעשוי להעיד על הביקוש שעוד עומד בפתח לתוכנית הממשלתית – הנתונים מעידים דווקא על ירידה. 

בחודשים האחרונים נראה שמספר משקי הבית שהוציאו תעודות זכאים פוחת דרמטית, מרמה של כ-3,500 משקי בית ביוני האחרון לרמה של 2,661 בחודש יולי, ו-1,538 עד כה בחודש אוגוסט. לא מדובר במספרים אפסיים אבל במגמת ירידה כן. אז פחות זכאים מוציאים תעודות זכאות, אבל עדיין יש מי שמאמין בתוכנית וממשיך להנפיק תעודות חדשות. גם כאן אגב צריך לסמן כוכבית, כי אם עד היום הוצאת תעודות זכאות הייתה רלוונטית למחיר למשתכן בלבד, בכירי משרד השיכון אמרו בחודשים האחרונים כי ככל הנראה גם תוכניות אחרות שעומדות על הפרק, כמו מענקים למשל, ככל הנראה לא ידרשו מהזכאים דבר נוסף מעבר לאותה תעודת זכאות. 

כך, לא מן הנמנע שמי שממשיך להוציא תעודות זכאות גם היום, חושב פחות על מחיר למשתכן ויותר על תוכנית מענקים עלומה שטרם קיבלה פירוט או תאריך. אז ביקוש גדול להגרלות מצד זכאים קיימים יש, כמה זכאים חדשים עוד יהיו בהמשך? לא ברור. בכל מקרה, גם לעשרות אלפי הזכאים הקיימים המדינה צריכה לדאוג. 

3. המבחן יהיה בהגרלות הבאות

אז הזכאים הקיימים נרשמים כדי לנסות את מזלם, ובמקביל, פחות משקי בית מוציאים תעודות זכאות. מתי נדע האם הביקוש לדירות המוזלות באמת עולה או יורד? רק בהגרלות הבאות. הגרלות ההמשך עוד נשענות על מכרזים מהדור הישן. ברגע שמכרזי מחיר למשתכן יפורסמו במתכנות חדשה, שעוד לא ברור לגמרי מה היא תהיה, נוכל לראות באמת מה דין הביקוש. הדבר תלוי במיקום הגיאוגרפי של המכרזים החדשים שיתפרסמו, וגם בהיקף ההנחות.

מהלך נוסף שיכול להגדיל אולי את הביקוש לדירות המוזלות הוא מעבר מהגרלות קבוצתיות של מספר פרויקטים להגרלות נקודתיות עם לוח זמנים קצר לקידום הפרויקט, כמו שהיה בשנתה הראשונה של התוכנית הממשלתית. 

אחת מנקודות התורפה של מחיר למשתכן היא ההמתנה הארוכה לבניית הפרויקט, ויש מספר לא מבוטל של זכאים שזכו בדירה כבר מזמן אבל טרם בחרו אחת או חתמו על חוזה בגלל עיכובים שונים של הפרויקט. אם זכאי התוכנית ידעו שהדירה המוזלת תיבנה בטווח זמן סביר – סביר שהביקוש מצד הזכאים יעלה בהמשך.

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות