banner
ישראל אברמוב // יח"צ
ישראל אברמוב // יח"צ

האם פינוי בינוי נוה שרת יקלוט אוכלוסיות "חזקות" או "חלשות"?

בשונה מדרום תל אביב, תוכנית פינוי בינוי בשכונת נוה שרת צריכה לאפשר את כניסתן של אוכלוסיות "חלשות" ולא לאפשר רק ל"חזקים" להצטרף  לשכונה// דעה

מאת: ישראל אברמוב

מהרבה בחינות מהווה שכונת נוה שרת הממוקמת בצפון-מזרח תל אביב, ומוקפת בשכונות יוקרה מובהקות דוגמת צהלה, רמת החייל, שיכון דן ונאות אפקה, תמונת מראה הפוכה לשכונות קשות היום של דרום תל אביב ויפו.

מדובר ב"אי בודד" של שיכוני עולים שהוקם בשנות ה-60 של המאה שעברה בלב ליבו של אחד האזורים היותר מבוקשים של צפון תל אביב, ומטבע הדברים ערכי הקרקע הגבוהים דחפו בשכונה זו במהלך השנים האחרונות תכניות של התחדשות עירונית.

במהלך הימים האחרונים אושרה תכנית ענק נוספת, לפיה יוקמו במסגרת פינוי בינוי 1,160 דירות חדשות ב-7 מגדלים ועד 6 בניינים מרקמיים נמוכים, זאת במקום 22 בנייני שיכון ישנים עם 451 דירות שייהרסו. מדובר ללא ספק בשכונה יוקרתית חדשה, עם תכנון מוקפד של צירי הולכי רגל ואופניים, מתחם מסחרי נאה וסמיכות מירבית לקו הרכבת הקלה.

אישית אני מאוד בעד תכנית זו, בדיוק כפי שאני בעד התחדשות עירונית בשכונות דרום תל אביב ויפו. אולם, וזה אולם גדול, קיים הבדל אחד גדול בין ,הזירה הדרומית לבין הזירה הצפונית. בשונה מדרום תל אביב, שם היעד הינו לחזק את השכונות הוותיקות ולשלב את האוכלוסייה הוותיקה באוכלוסייה חדשה חזקה, כאן היעד יהיה, לטעמי, לאפשר לא רק ל"חזקים" להגיע לשכונה, אלא גם ל"חלשים".

כשאני אומר "חלשים", כוונתי בראש וראשונה כמובן לתושבים הוותיקים של נוה שרת, שבילו בשיכוני העולים המתפוררים את מיטב שנותיהם, וכעת זוהי בהחלט הזדמנות פז עבורם להשתדרג ולהתגורר במגדלי הפאר החדישים שיוקמו בשכונתם. אולם, וזה אולם גדול, זוהי גם הזדמנות להעניק אפשרות לאוכלוסיות נוספות, דוגמת זוגות צעירים עם תקצי ב מוגבל יחסית, את ההזדמנות הנאותה לבנות את חייהם במתחם החדש של הצפון.

אני מודע היטב לכך שבשעתו הייתה ביקורת רבה על כך שבמסגרת תכנית מחיר למשתכן איפשרו לזוגות זכאים הנחות מפליגות ביותר בשכונות יוקרה דוגמת גליל ים בהרצליה או בעיר מודיעין. אולם במקרה של נוה שרת אינו זהה כלל ועיקר, מהטעם הפשוט שמדובר כאן לא בשכונה חדישה בתכלית, דוגמת גליל ים, אלא בהתחדשות עירונית ולדידי התחדשות עירונית איננה רק המרכיב הפיזי של בניית מגדלי יוקרה במקום שיכונים מתפוררים, אלא גם ובעיקר, בניית עתיד חדש גם לאותם אלה שלא זכו לאמא ואבא עשירים.

לכן המקרה של נוה שרת מהווה לדידי דוגמא קלאסית של מבחן מוסרי למקבלי ההחלטות, האם היו רוצים להותיר את "הזירה הצפונית" בבחינת "לעשירים בלבד", או שמא לראות במקרה זה אבן בוחן חיובית לאפשרות הריאלית לשלב אוכלוסיות הטרוגניות יותר, ובמיוחד אוכלוסייה צעירה. זהו, לטעמי, ה"אני מאמין" של התחדשות עירונית ולטובת החברה הישראלית כולה!

*הכותב ישראל אברמוב הוא מנכ"ל קבוצת פרקש יזמות ונדל"ן, המתמחה בהתחדשות עירונית

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות