banner
אלכס קושניר // צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
אלכס קושניר // צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ליברמן לא הצליח להעביר את ההכנות לחוק העלאת מס רכישה

השרים שקד ואלקין נעו באי נוחות בכיסא אולם שר האוצר, אביגדור ליברמן היה נחוש. לאחר שהצהיר כי בכוונתו להעביר כבר השבוע את ההכנות להצעת החוק להעלאת מס הרכישה ל-8% – הוא נחל כישלון ולא הצליח להביא לאישור הכנתו לקריאה שניה ושלישית. הדיון נדחה

 

ועדת הכספים, בראשות ח"כ אלכס קושניר, פתחה היום בהכנת החוק להעלאת מס הרכישה לקריאה שנייה ושלישית, זאת לאחר שבועיים סוערים, שבמהלכם הכריזו שרי הממשלה על תוכניות הדיור, שלא חידשה דבר למעט הכוונה לעלות את מס הרכישה מ- 5% ל-8%. בין היתר, הצהיר שר האוצר , אביגדור ליברמן, כי הצעת החוק תאושר כבר השבוע ואכן היא הוגשה להכנה לקריאה שניה ושלישית אולם המהלך כשל והדיון כאמור נדחה.

על פי הצעת החוק, יוחזר מס הרכישה לגובה שבו היה נהוג בתקופת שר האוצר משה כחלון, החלטה שגרמה לשרים להזיע לא מעט או לכל הפחות לנוע באי נוחות בכיסא. כזכור, הנוסח הרשמי מציע כי: "במכירת זכות במקרקעין שהיא דירת מגורים, לגבי מי שזו אינה דירת המגורים היחידה שלו, יחול מס רכישה בשיעור של 8% על חלק השווי שעד  5,843,565 שקלים חדשים, ומס רכישה בשיעור של 10% על חלק השווי העולה על סכום זה".

אולם כאמור גם שרת הפנים איילת שקד וגם שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, סייגו את החלטתם. כך אמר השבוע אלקין כי ההחלטה התקבלה לאחר ש"הכלכלנים שכנעו אותנו" . השרה איילת שקד התייחסה להעלאת מס הרכישה למשקיעים בשבוע שעבר,  ואמרה כי היא מעדיפה להפחית מיסים ולא להגדיל אותם, ולפעול בעיקר בצד של היצע ולא הביקוש אבל לטענתה, היא "הניחה לחילוקי הדעות".

בפתח הדיון שהתקיים היום, אמר סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, צחי דוד כי: "מפברואר 21 שוק הנדל"ן חובה עליית מחירים גבוהה מהשנים האחרונות. העדכון האחרון של המס מביא אותנו ל-9.9 אחוז עליית מחירים, זה קצב שלא היינו בו כבר מספר שנים, דומה לתחילת משבר הדיור בתחילת העשור הקודם".  דוד הציג עלייה חדה בלקיחת משכנתאות בחודשים האחרונים, שהגיעה לקרוב ל-12 מיליארד ₪ סכום משכנתאות חדשות בחודש אוגוסט, מה שמצביע על עלייה חדשה בביקוש לדירות, שמביא לדבריו לצד היצע נמוך לעליית מחירים: "צריך לצד הגדלת ההיצע לאפשר לשוק הגנה מזרם השקעות שהשוק לא יודע להתמודד איתם, אלא בעליית מחיר". דוד הציג כי שיעור המשקיעים בשוק הנדל"ן מושפע מגובה מס הרכישה, וטען כי הפחתת מס הרכישה הביא לגידול ברכישות המשקיעים, ודוחקת את הזוגות הצעירים.

האופוזיציה: להגדיל את הסכום המאפשר לרוכשי דירה ראשונה פטור ממס רכישה

מנגד, הצביעו חברי כנסת מהאופוזיציה על כך שנתוני האוצר מראים כי מלאי הדירות של משקיעים נותרת ללא שינוי משמעותי גם לאחר הורדת מס הרכישה, וכי השינויים הינם ברמת מאות דירות ולא מעבר לכך. עוד קראו חברי הכנסת להגדיל את הסכום המאפשר לרוכשי דירה ראשונה פטור ממס רכישה, ב-10 אחוזים נוספים, כנגד העלאת המס לרוכשים ומול התייקרות שוק הדיור.

בתגובה לדברים, טען דוד כי העלאת המס לא צפויה להגדיל את הכנסות המדינה: "היינו כמעט 5 שנים בתקופה של 8 אחוז, וירדנו לפני שנה ל-5 אחוז, אנחנו חוזרים למה שהיה, ואנחנו יודעים שהירידה בהיקף רכישה של המשקיעים, לעומת עלייה ברכישה של הזוגות הצעירים, לא מביאה לגביית יתר של מס".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, אמר כי: "אני מציע להסתכל על הכלי ככלי משלים לכל הפעולות שהממשלה עושה בתחום הזה, שאתה מסתכלים על הנתונים אתה רואה שגם לכלי הזה יכולה להיות השפעה, ואנחנו צריכים לעשות זאת מהר ככל הניתן, כי לזמן הזה יש השפעה על השוק".

נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, התייחס לדחיית הדיון, ואמר כי: "העלאת מס על רוכשי דירה שניה לא תביא להורדת מחירי דירות ולא תשחרר כמות גדולה של דירות לשוק. נתונים של משרד האוצר עצמו, מצביעים על כך שההשקעה בדירות מאוזנת – משקיעים רוכשים בקצב דומה לזה בו הם מוכרים אותן לאורך השנים ולכן אינם מתחרים בזוגות צעירים. בשוק דירות עם מחסור כל כך גדול, ממש לא בטוח שהעלאת המס תרחיק ממנו משקיעים. הממשלה חייבת להגן על אלה שתוספת מס כזו תפגע בהם: פנסיונרים שהדירות הן השלמת ההכנסה עבורם ושוכרי דירות שדמי השכירות שלהם יעלו מאוד. על הכנסת להוביל שינוי בהצעת החוק ולהחריג ממנו את רוכשי הדירות להשכרה ארוכת טווח במסגרת חוק עידוד השקעות הון שיגדילו בשנים הבאות מאוד את היצע הדירות להשכרה ויגרמו לירידת דמי השכירות. הכנסת צריכה גם לקבוע שעליית המס תחול מדירה שלישית בלבד, כדי לאפשר למי שחסכו שקל לשקל לקראת הפנסיה לייצר לעצמם עוד הכנסה. אם באוצר אכן סבורים שיש כעת לטפל במצב חריג של ריבוי משקיעים, עליו להפוך את עליית המס להוראת שעה, לתקופה מוגבלת ולא כפי שעשה כשדרש שעליית המס תהיה קבועה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות