banner
שר השיכון // איתמר סיידא
שר השיכון // איתמר סיידא

אלקין: "הכלכלנים שכנעו אותנו להחזיר את המס לרמה של תקופת כחלון"

"סיכמנו שתהיה העלאה דיפרנציאלית של מס הרכישה, ולבסוף הכלכלנים שכנעו אותנו אחרת, והחזרנו את המס לרמה של תקופת כחלון", אמר זאב אלקין, שר הבינוי והשיכון בכנס השמאים הארצי, והזהיר את היזמים: "יהיו קנסות, ואולי ביטולי עסקה – לא כדאי להם לדגור על קרקעות"

"העלאת מס הרכישה לא תעבור בקריאה ושלישית השבוע, אני מקווה שהיא תעבור בשבוע הבא", כך אמר שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, בכנס של לשכת שמאי המקרקעין. לדברי אלקין, "גל רכישות הדירות מצד המשקיעים התגבר מאז שהתקשורת יצאה בכותרות שמס הרכישה יעלה. מהרגע שמס הרכישה ירד ראינו עלייה דרמטית של עסקאות המשקיעים והיה צריך לעצור זאת, היה לנו ברור שצריך לצנן את השוק הזה. סיכמתי עם שר האוצר ושרת הפנים שתהיה העלאה דיפרנציאלית של מס הרכישה, ולבסוף הכלכלנים שכנעו אותנו אחרת והחזרנו את המס לרמה של תקופת כחלון".

עוד הוסיף אלקין, כי "העלאת המס מכוונת לרוכשי דירה שנייה ומעלה ולא לאספני דירות הרוכשים 10 דירות, הפלח שקונה 10 דירות ומעלה הוא קטן ממילא ולא משפיע על השוק. אם רוצים להשפיע על השוק ברור שהרף הנכון הוא רוכשי דירה שנייה והעלאת המס אצלם תשפיע על השוק באופן משמעותי".

אלקין המשיך והשווה את מהלכיו לשר האוצר לשעבר, משה כחלון, ואמר כי: "בשקט בשקט השנה נעבור את רף 85 אלף השיווקים של יחידות דיור, שיתורגמו לחוברות מכרז ולעסקאות בפועל, אף אחד לא חלם על המספר הזה, רק לסבר את האוזן, השיא של תקופת משה כחלון היה 70 אלף שיווקים".

אלקין התייחס שוב למדיניות טרום כהונתו גם באשר למחירים העולים של הקרקעות במכרזים האחרונים של המדינה, ואמר כי "מחירי הקרקעות של היום מגיבים למציאות של השיווקים של לפני שנה ושנתיים, התגובה לא מיידית. אי אפשר לייצר דירות יש מאין". באשר למדיניות הממשלה הנוכחית, הוא אמר: "אנחנו מצליחים להגיע בעזרת שיתוף פעולה בין המשרדים להישגים כמו של כחלון. אף אחד לא מצליח להכניס טריז אחד קטן ביני לבין ליברמן ושקד, אנחנו מתואמים עד הפרטים הכי קטנים ולכן מגיעים להישגים".

"המדינה מוותרת על 12-20 מיליארד שקל בשנים הקרובות"

לגבי תוכנית מחיר מטרה, אלקין אמר כי: "מי שיכול להרשות לעצמו לקנות דירה בצפון ת"א יסתדר גם בלי ההנחה שלנו של 300 אלף על מחיר הדירה, בשונה ממחיר למשתכן, מחיר מטרה לא צמודה למדד תשומות הבנייה אלא למדד הרגיל וזה שינוי משמעותי, זה ויתור משמעותי על הכנסות על הקרקעות. המדינה מוותרת על 12-20 מיליארד שקל בשנים הקרובות ממחירי הקרקע. האוצר ויתר כאן על המון הכנסות לטובת הזוגות הצעירים".

ליזמים: "יהיו קנסות, ואולי ביטולי עסקה, לא כדאי להם לדגור על קרקעות"

אלקין התייחס לעליית מחירים עתידית, ואמר כי: "אני לא יודע אם תהיה ירידת מחירים או לא, אבל ההצעות בחלק מהמכרזים האחרונים לא לוקחות בחשבון את השינויים בשוק אלא רק את התחזית לעלייה חדה במחירים ואני לא בטוח שזה יצדיק עצמו כלכלית. מי שמוכן לשלם מחירים אסטרונומיים על הקרקע מייצר עליית מחירים עתידית, ומצד שני לוקח על עצמו סיכונים, כי אם בסוף תהיה כאן היצע גדול של דירות שאנחנו מנסים לייצר וגם צעדים רגולטוריים – קבלן כזה יכול להיתקע כי הציע מחיר לא סביר ולא ריאלי".

אלקין הזהיר עוד את היזמים: "אנחנו מפקידים ונקפיד בהמשך על עמידה של יזמים בלוחות הזמנים. יהיו קנסות, ואולי ביטולי עסקה, אני אומר זאת בצורה ברורה – לא כדאי להם לדגור על קרקעות. בכל הקשור לקרקעות פרטיות החלטנו רק על תמריצים חיוביים כי אנחנו חושבים שזו הדרך הנכונה".

לגבי השומות של המדינה במכרזי הקרקעות, הוא אמר כי: "אם נלך לפי רמ"י שמתכללת עליית מחירים עתידית, השומות יכולות לעלות אף יותר וזה לא המהלך הנכון".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות