banner

תכלס – איך תצליחו להרים פרויקט התחדשות עירונית?

כל המונחים והתהליכים של ההתחדשות העירונית נראים לכם מורכבים? אתם לא לבד. סיירת שטח "מגדילים" פגשה את יהודה הרציג, בעלים ומנכ"ל הרציג נדלן, המובילה עשרות פרויקטים להתחדשות עירונית – ואתם מקבלים תשובות קצרות ומעשיות להנעת הפרויקט שלכם

 

תמ"א 38, פינוי בינוי, נציגות דיירים, מכרז יזמים, תמורות – המון המון מונחים יש בעולם ההתחדשות העירונית וכמעט באותו אופן גם חסמים שעלולים לעכב פרויקטים ואף למנוע מהם לצאת לדרך. אז איך גורמים לזה לקרות? יצאנו לפגוש ולקבל תשובות מיהודה הרציג, בעלים ומנכ"ל הרציג נדלן, המובילה עשרות פרויקטים להתחדשות עירונית.

יהודה, איך בכלל יוצאים לדרך, מאיפה מתחילים?

"גיבוש, גיבוש וגיבוש, דיירים צריכים להתאגד ולהראות נכונות. יזם רציני רוצה לראות שיש נציגות. לאחר מכן עורכים אספה, בוחרים נציגות דיירים רשמית ונותנים לה להניע את המהלך, הם לא בוחרים עבור הדיירים ולא את היזם, אלא יש להם את הכלים לבחור עורך דין ויזם ומכאן לצאת לדרך".

איך גורמים לפרויקט להתממש מבלי להיכשל, האם ניתן לצפות את הכשלים?

"יזם טוב ומנוסה, בדגש על ניסיון של אותו סדר גודל של פרויקט, ששולט גם בסוג הפרויקט וגם באותה עיר, ידע לתכנן את המהלכים מראש ולהגיד באיזה מסלול ודרישות אפשר להצליח".

ממה צריך להיזהר עוד בשלב החתימה על ההסכם?

"לא לחתום על מסמך של עמוד-שניים, שכל אחד יכול לקחת ולרשום הערת הזהרה על בעלי הדירות, שאי אפשר לצאת ממנה. חשוב לבחור עורך דין טוב שיידע להכווין את הדיירים לחתום על מסמכים מתאימים, שבהם רשום מה קורה כשיצאנו לדרך וגם מה קורה אם משהו בדרך לא עבד ולא הצלחנו להגיע ליעד. כלומר, איך מתחילים ובמידת הצורך גם איך מסיימים את ההתקשרות".

מה עדיף, פינוי בינוי או תמ"א 38?

"שאלת השאלות. צריך להתאים את המסלול למציאות, כאשר מתחם פינוי בינוי עדיף כי תכנון מתחמי נותן מענה לתשתיות, מבני ציבור ולכל מה שתושבים צריכים ברמה השכונתית. מצד שני, לא תמיד זה אפשרי וצריך לפתור נקודתית. לדעתי תמ"א 38/1 במסלול חיזוק הוא פסול,  כי בתוכנית הריסה ובנייה מחדש, כגון תמ"א 38/2 רואים את כל התמונה והשכונה, מבלי להעמיס יח"ד בלי מענה לכל השירות – לכן גם פינוי בינוי הוא המסלול המועדף".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות