banner
יהודה הרציג // יחצ
יהודה הרציג // יחצ

לו הייתי זבוב על הקיר בלשכת כחלון

לו הייתי זבוב על הקיר בלשכת שר האוצר ושר על לנושא הדיור, משה כחלון, הייתי רוצה לשמוע מה, למשל, יגידו לו יועציו, אם בכלל // דעה

תמונה: יהודה הרציג // יחצ

מאת: יהודה הרציג

לו הייתי זבוב על הקיר בלשכת שר האוצר ושר על לנושא הדיור, משה כחלון. מה, למשל, יגידו לו יועציו, אם בכלל, על הנתונים המביכים האחרונים שפורסמו השבוע אודות הרבעון השלישי של מכירות  10 חברות הבנייה הציבוריות הגדולות? האם תהיה התייחסות כלשהי מצידם לעובדה שבמשך 3שנים ברציפות המכירות נוסקות ונוסקות כלפי מטה, ובשיעור מצטבר של קרוב ל-50 אחוזים?

הניחוש שלי, כ"בעל זבוב". לא, הם לא יגידו לו דבר. אדרבה, יאמרו לו, עלה והצלח כי אתה ממשיך במשימת העל שלך שהיא, איך לא, לעצור את עליית מחירי הדיור המסחררת שאפיינה את העשור הקודם ולהרגיע את שוק הדיור. וגם אם איזשהו יועץ תימהוני יעיז מהצד להעיר שיש כאן, לכאורה, סכנה ליציבות הענף, שהרי מדובר ב-10 החברות המובילות והחזקות, שאף הן מקרטעות, מיד, מן הסתם, ירגיעו אותו בביטול.

אה, לו הייתי זבוב על הקיר בלשכת שר האוצר ושר העל לנושא הדיור משה כחלון. מה, למשל, יגידו לו יועציו, אם בכלל, על הנתונים שלפיהם מלאי הדירות שבבעלות משקיעים הולך ויורד, ושמספרם הכולל של המשקיעים נסק מכ-35 אחוזים בקירוב ב-2015, ראשית כהונת כחלון, לכ-13 אחוזים בלבד כיום, כלומר כשליש בלבד? ושמגמה זו רק מחריפה והולכת מיום ליום, ושיותר ויותר משקיעים, כולל רוב רובם של המשקיעים הישראלים, מעדיפים במובהק לשים את כספם מעבר לים?

הנחוש שלי, כ"בעל זבוב". לא, הם לא יגידו לו שום דבר. אדרבה, יאמרו לו כל אותם מלאי חנופה, עלה והצלח כי אתה ממשיך במשימת העל שלך שהיא להבריח מהשוק, כמה שיותר, את אותם קפיטליסטים וספקולנטים שאכלו כל חלקה טובה מהשוק, שסרסרו וספסרו על חשבון הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור, שגרמו במו ידיהם לנסיקת מחירי הדיור כלפי מעלה באופן מלאכותי. אדרבה, שישבו בצד כל העשירים הללו ויניחו לעם ישראל האמיתי להגיע סוף ,סוף לדירה משלו. והכל, כמובן, בזכותך, שר האוצר ושר העל לנושא הדיור.

אה, לו הייתי זבוב על הקיר בלשכת שר האוצר ושר העל לנושא הדיור משה כחלון. מה, למשל, יגידו לו יועציו על העובדה שהמוני זוגות צעירים כלל אינם מצליחים להגיע לדירה משלהם בתכנית מחיר למשתכן, שאינם זוכים בהגרלה, שאין להם זמן בכלל להמיתן בתור שנים ארוכות, שהפרויקט עדיין לא התחיל את דרכו וסופו מי יישורנו, ושרוב הרוכשים, ברוב המקומות, אינם זוגות צעירים כלל ועיקר, אלא דווקא משקיעים שקצפו על המציאה?

ומה הם יגידו לו על כך שתכנית זו, בעצם, תוקעת את גלגלי כל ליבת שוק הדיור, גורמת לרבבות רבות של משפרי דיור לשבת על הגדר, מייצרת כאוס ודכדוך לא רק אצל רבבות קבלנים, יזמים וכל אנשי תעשיית הבנייה, אלא גם בציבור הישראלי כולו, ועם חשש הולך וגובר שהכלכלה הישראלית עומדת, שלא לצורך, על סף מיתון?

הנחוש שלי, כ"בעל זבוב". לא, הם לא יגידו לו שום דבר. אדרבה, יאמרו לו, עלה והצלח והמשך בתכנית הדגל הגאונית שלך, שלראשונה ב-70 שנות ההיסטוריה של מדינת ישראל, משחררת לשוק רבבות דירות מוזלות. אז הקבלנים והיזמים מקטרים? שיקטרו! אז משצחי הגרעינים מייללים בפגישות ערבי שישי? שייללו! העיקר, אדוני שר האוצר ושר העל לנושא הדיור, שהצלחת להכניס לתודעה הלאומית את העובדה שיש כאן סדר חדש וסדר צריך להיות, גם אם יש לכך מחיר. ומחיר כבד מאוד.

שהרי, אדוני השר, מחיר כבד ואף נורא היה לכל המהפכות הגדולות בהיסטוריה. אבל המחיר הנורא והאיום הזה תמיד היה תמיד שווה את תחושת ההצלחה, גם אם היא דמיונית לחלוטין. הלא כן?

חומר למחשבה.

*כותב המאמר הינו היזם יהודה הרציג, בעלי הרציג נדל"ן ומומחה להתחדשות עירונית.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות