banner
מתחם אנסקי חניית הבניין \\ ועד הדיירים
מתחם אנסקי חניית הבניין \ ועד הדיירים

זועקים לעזרה: שכונה שלמה בפינוי בינוי נמצאת בסכנה ואיש לא מוצא פתרון

15 שנה מקדמים דיירי מתחם אנסקי בפתח תקוה תוכנית ענק להתחדשות השכונה שכבר אושרה בותמ"ל, אולם אף אחד מהגופים המעורבים בפרשה לא מצליח לתת פתרון להתנגשות תכנונית עם מנחת המסוקים הסמוך. בינתיים הוצאו צווים לארבעה בניינים מסוכנים ודיירים פונו. נציגת הדיירים: "כמה אפשר להתחנן, איך ייתכן כזו אטימות?"

 

חייהם של אלפי תושבי מתחם פינוי בינוי אנסקי בפתח תקוה, שאושר לקידום במסלול מהיר כבר לפני כשנתיים וחצי נמצאים בסכנה ממשית. לאחרונה הוצא צו פינוי לאחד המבנים, לאחר שהוכרז כמבנה מסוכן ונמסרו צווים לשלושה בניינים נוספים. אז מה תוקע את אחד מהפרויקטים הגדולים במדינה? 

משרד הבריאות ומשרד הבטיחון לא מאשרים את הבינוי לגובה שנדרש להקמת הפרויקט, זאת בשל סמיכותו למנחת המסוקים של בית החולים רבין – בלינסון בעיר ואילו גופי התכנון לא העמידו עד כה פתרון ישים אחר. בותמ"ל מציעים לקדם קרקע משלימה לפרויקט אולם כידוע, קרקע כזו לא יצאה לפועל עד היום, ולאחרונה אף הוכרז על פיילוט חדש לפתרון סוגיית הקרקע המשלימה – אלא שמתחם אנסקי נשאר גם מחוץ לפיילוט ונכון להיום לא נראה שהוא יצא לפועל בשנים הקרובות. בינתיים, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה הודיעה כי היא מגבילה את הוצאת היתרי הבנייה לתמ"א 38 במתחם לפי סעיפים 77-78, כך שגם חיזוק בניינים בודדים הוא לא אפשרות עבור בעלי הדירות. 

לאה גרינפלד, בעלת דירה בפרויקט ונציגה בוועד הדיירים למעלה מ-15 שנה, מבקשת לזעוק את מצוקת האזרחים, בתקווה שאולי הפעם מישהו ישמע אותם: "אני עוסקת בקידום המתחם עם היו"ר, דוד חג'ג', למעלה מ-15 שנה. היום מצב הדירות כבר רעוע ביותר, העמודים רקובים לגמרי, בתוך הבתים הקירות מתקלפים, עבשים ממים ורטיבות, אנשים חולים במחלות ריאה, ישנם סדקים לאורך ולרוחב בין הקירות. מדובר באנשים מסכנים, מוחלשים, שאין להם כבר את הכוח להקים את עצמם ומחכים שמישהו יעזור להם". 

עמודי הבניין \\ ועד דיירי הבניין
עמודי הבניין \\ ועד דיירי הבניין

מה אומרים לכם נציגי הרשויות השונות, למה הפרויקט תקוע מבחינתם?

"יש לנו יזם, נציגות, אנחנו מוכנים עם הכל וגם הותמ"ל עשה סיור כאן, הבין את הצורך החשוב והדחוף לחדש את השכונה, הוכרזנו כמתחם מועדף וכלום לא זז. הבעיה היא מתחם המסוקים, אז פנינו למשרד הבריאות ומשרד הביטחון וביקשנו להזיז את המנחת לכיוון בית ספר לאחיות, הם יכולים למצוא את הפתרונות אבל לא יכול להיות שהם גם יהיו הבעיה וגם לא ייתנו פתרון. מבחינת התוכנית הכל גמור וסגור בכל הוועדות העירונית והארציות, ופעם אחר פעם המשרדים מסרבים לפתרונות, ותוקעים אותנו. החברה היזמית שלנו, תדהר, שינתה את התוכניות, הנמיכה את הגובה של הבניינים, הבאנו מומחי תעופה, כל מה שביקשו מאיתנו, ניסינו לתת פתרונות שלנו אבל הם מתבצרים בעמדתם אז מה הפתרון שהבתים יקרסו על ראש של האנשים? אלו שני משרדים שנלחמים כל יום להציל חיי אדם, זה האבסורד הגדול ביותר. אני מבינה את הצורך במנחת, יש מנחת על המיון החדש אבל בואו תמצאו פתרון, במקום להגיד 'לא יכולים, לא רוצים, שלום ולהתראות לכם'. כל החיים זה יהיה ככה עד שלא יקרה אסון? איך ייתכן דבר כזה? זה עניין של הצלת חיים". 

איזה מסר אתם רוצים להעביר למקבלי ההחלטות?

"אנחנו גאים במרכז רבין (בלינסון לשעבר), זו גאווה לעיר, אני ילידת העיר, העיר חשובה לי, אני מתנדבת ופעילה בעיר אבל מישהו צריך לעזור לאוכלוסייה הזאת, בואו תראו את הבניינים נופלים, רחוב אנסקי 11 כבר קיבל צו פינוי כמבנה מסוכן ועושים לו עבודות חיזוק ועוד 3 בניינים קיבלו צווים בפועל. אנחנו רוצים להציל את האוכלוסייה, למה מחכים? אנשים ברחו מהבתים עם גרביים ותחתונים, ואז מה, אותם כוחות הביטחון והבריאות ירוצו עם אמבולנס להציל אותם מתחת להריסות? כמה אפשר להתחנן, אם אתם הבעיה אז אתם הפתרון, איך ייתכן כזו אטימות?". 

"יש כאן בסוף דיירים בשבי"

תוכנית אנסקי, בביצוע חברת היזמות "תדהר", היתה מבין הראשונות שקידמה המינהלת להתחדשות עירונית "כרמים" לאישור הותמ"ל, והיא כוללת על פי התכנון הריסת 256 יח"ד קיימות ב-12 מבנים ישנים והקמת 970 יח"ד במבני מגורים, המשלבים בין בניה מרקמית של כ-10 קומות לבין בניה גבוהה, הכוללת מבנים בני כ-30 קומות. אלא שהכרזת קבינט הדיור על אנסקי כמתחם מאושר למסלול המהיר של הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) ניתנה כבר בחודש במאי 2019 ומאז התוכנית תקועה. 

"מדובר במתחם של קרוב לאלף דירות בבניינים מסוכנים שתקועים בגלל מנחת בלינסון, כאשר קונוס הנחיתה של המסוקים עובר על מתחם אנסקי ואי אפשר לבצע בנייה לגובה, כך לטענת משרד הבריאות ומשרד הביטחון, שמצידו לא היה מוכן להתפשר, למרות שהוצגו חוות דעת של יועצי תעופה", אומר גורם הבקיא ומעורב בקידום הפרויקט, "יש כאן בסוף דיירים בשבי של משרד הביטחון והבריאות, שתוקעים אלף יח"ד בבניינים מסוכנים, כשיש חוות דעת שכן אפשר לנחות שם.

מחזיקים בשבי שטח ברמת שכונה בשל אירועי קיצון שיצריך פינוי פצועים במסוקים, כאשר יש מנגד 256 משפחות שנמצאות בסכנה ממשית בכל יום שעובר. כאשר השיקול של חיים מול חיים נמצא על המאזנים אז הצורך של איכות חיים ומגדלים ובנייה חדשה הוא לא פחות אם לא יותר חשוב מהצלת חיים בזמן אירועי קיצון, ואנחנו סבורים שיש פתרונות לנחיתה, זה לא המנחת היחידי של מדינת ישראל, יש פתרון של נחיתה על הגג שהם לא רוצים לבחון. הם לא זזים ממקום הנוחות שלהם בשביל לאפשר לפרויקט לקרות וזה חבל.  "ראש העיר התחייב לתושבים ומקדם את התוכנית בכל הכוח אבל הוא נתקל בחומה בצורה. הוא פנה לשר הבריאות בזמנו, עלה לישיבה בותמ"ל ומשרד הבריאות טוען שהוא לא יכול להתנגד לעמדת משרד הביטחון". 

תקרת החנייה של הבניין \\ ועד דיירי הבניין
תקרת החנייה של הבניין \\ ועד דיירי הבניין

ממשרד הביטחון נמסר כי: "לאחר בדיקה, הנושא אינו מוכר לנו". 

ממשרד הבריאות נמסר: "מנחת בילינסון הינו אחד מהמנחתים העיקריים המשמשים את מערכת הבריאות, מד"א וצה"ל כיעד פינוי אווירי. חשיבות המנחת  למערכת הביטחון ולמשרד הבריאות הינה בסדר עדיפות עליון להצלת חיים עקב כלל יכולותיו של בית החולים כבית חולים קולט טראומה בעדיפות גבוהה. יעידו על כך מספר הפינויים הגבוה שקיבל בית החולים בכלל האירועים הן בשגרה והן בחירום ולכך אין כל תחליף. הן חיל האויר והן משרד הבריאות נפגשו עם העירייה ולא מנעו את התוכנית אלא את גובה הבנייה המיועד כך שיתקיים איזון בין צרכי המערכת ובין צרכי העיר. 

מתכנני הבינוי על אף שידעו כי מן הנמנע לתכנן רבי קומות באזור משיק למנחת מתעקשים על גובה בנייה שיצר משמעותית את אפשרויות הגישה למנחת ובעת הנחתת מסוק כבד  כגון יסעור אף עלולים לסכן הן את המסוק והן את בטיחות האנשים באזור הגישה הסופי למנחת. משרד הבריאות מוכן לשבת בכל רגע נתון עם הגורמים על מנת למצוא פתרון שייצר איזון ויענה על צרכי מערכת הבריאות מחד ועיריית פתח תקווה מאידך".

מהותמ"ל נמסר כי: "לאחר דיונים ממושכים מול משרד הבריאות ומשרד הביטחון, ומנהל התכנון המקדם את תמ״א 49 למוסדות הבריאות, הובהר כי מנחת בית החולים מהווה תשתית חירום לאומית, ומשום כך לא ניתן לבטל או לצמצם את מגבלות הגובה החלות על המתחם. לאור זאת הוחלט לקדם את התכנית במתווה של קרקע משלימה, הנושא נמצא בתיאום מתקדם מול רמ"י, הרשות להתחדשות עירונית ועיריית פ"ת".

מעיריית פתח תקוה נמסר כי: "במסגרת מדניות הרשות בשנים האחרונות לקידום פרוייקטים של התחדשות בשכונות הוותיקות, עיריית פ"ת פעלה כדי לקדם את מתחם אנסקי מול הוועדות השונות ובשנה וחצי האחרונות מול הותמ"ל. המתחם כולל מבנים ישנים במצב רעוע והעירייה תומכת ודוחפת את הפרוייקט על מנת לאפשר את ההתחדשות של השכונה. יודגש כי בשל עמדת משרד הביטחון והבריאות בקשר למנחת המסוקים, לא היה ניתן לממש את הפרוייקט ולבנות לגובה. אל מול עמדה זו, ראש העיר רמי גרינברג וצוות העירייה פעלו מול כלל הגורמים הרלוונטיים על מנת לאפשר חלופה למנחת המסוקים ואף הציגו חוות דעת תעופתית שתאפשר נחיתה בשעת חירום במנחת על אף הבנייה לגובה. כמו כן, מתוך שאיפה אמיתית לקדם את הפרוייקט ולמצוא פיתרון, עיריית פ"ת פועלת גם לייצר קרקע משלימה ומקדמת במקביל גם חלופות אחרות. כמו כן, ראש העיר ערך עם שרת הפנים פגישה מקצועית בנושאי תכנון שונים אשר במסגרתה העלה את ביטול מינחת המסוקים בבילינסון – מה שיאפשר להעמיק את ההתחדשות בכל האזור". 

בחברת תדהר סרבו להגיב.   

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות