banner
ברוידא ובמברגר // צילום רז רוגובסקי
ברוידא ובמברגר // צילום רז רוגובסקי

מעקב: אושרה להפקדה התוכנית החלופית לתמ"א 38 ברעננה

התוכנית מציעה התחדשות בניינית לכ-400 מבנים בעיר ובנייה של כ-13,000 דירות חדשות, ומגדירה את אחוזי הבנייה ונפח הבינוי

תוכנית ההתחדשות הבניינית בעיר רעננה, שנחשפה לאחרונה ב"מגדילים", אושרה להפקדה בוועדה מחוזית מרכז. בניגוד לתמ"א 38, זכויות הבנייה על פי התוכנית העירונית לא נקבעות על בסיס מכפיל ושיעורי צפיפות, אלא היא מגדירה אחוזי בנייה ונפח בינוי המושבים על בסיס הבינוי הקיים, שטח המגרש ומקדמים קבועים.

התוכנית חלה על כלל המבנים בעיר שנבנו עד שנת 1992 ואשר אינם כלולים בטבעת הראשונה של ציר המטרו, ומאפשרת התחדשות של כ-400 בניינים, הכוללים כ-4,000 יחידות דיור, אשר לא ניתן לחדש כחלק ממתחם פינוי בינוי רחב, ובסך הכל בנייה של כ-13,000 יחידות דיור חדשות בעיר.

זכויות הבנייה על פי התוכנית לא נקבעות, כאמור, על בסיס מכפיל ונפח צפיפות, אלה נקבעות על בסיס מכפלה של שיעור משטח המגרש במקדם הקומות. שיעור שטח המגרש, על פי התוכנית, מחושב על בסיס גודלו המקורי של המגרש: במגרשים שגודלם עד 2 דונמים כולל, המכפלה היא ב-55 אחוזים משטח המגרש, ובמגרשים שגודל מעל 2 דונמים, המכפלה היא ב-50 אחוזים משטח המגרש.

"התוכנית הינה תכנית מרחיבה ביחס לתמ"א 38 הארצית, בכך שהיא מאפשרת בתנאים מסוימים גם חידוש בניינים שנבנו לאחר שנת 1980", מציינים ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית שקידמה את התוכנית יחד עם עיריית רעננה, "התוכנית שהוגשה אפשרה הריסה ובניה מחדש של כל המבנים שנבנו מ 1984 עד 1992 אולם הועדה המחוזית החליטה כי מבנים אלו יוכלו להתחדש רק ביחד עם מבנים סמוכים שנבנו קודם לכן ואינם מחוזקים לרעידות אדמה".  עוד כוללת התוכנית התייחסות לציר המטרו, שהתוואי המתוכנן שלו עובר במרכז העיר, ויוצרת מענה משלים להתחדשות המתחמית (במתכנות של מתחמי פינוי בינוי רחבים) המתוכננת סביב תוואי זה. 

"בשונה מתמ"א 38, התוכנית בחנה את מאפיינה הייחודיים של העיר ומציעה כלים להתמודדות עם סוגיות עירוניות רחבות בתחומה כגון הרחבת דרכים ותוספת מעברים ציבוריים במיקומים אסטרטגיים שיאפשרו בעתיד שיפור של הקישוריות העירונית. בנוסף, כחלק ממסמכי התכנית, נערך גם נספח קיבולות המאפשר היערכות עירונית לנושאי תשתיות ומענה לצורכי ציבור בד בבד עם התחדשות מבני המגורים", אומרים עוד ברשות הממשלתית.  

אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "התוכנית שאושרה להפקדה היום מייצרת חזון התחדשות כולל לעיר רעננה, כאשר צמיחת האוכלוסייה, טיפול בתשתיות והתחדשות באופנים שונים משוקללים במסגרתה. התכנית תאפשר את המשך התחדשות הבניינים בעיר גם ביום שאחרי פקיעת תמ"א 38 כתכנית ארצית, על בסיס תוכנית עירונית שתואמת את מאפייני המקום. מהלך דומה מקודם בימים אלה על ידינו ברשויות מקומיות רבות, והוא יאפשר את חידושם של עשרות אלפי יחידות דיור בשנים הקרובות. אנו נערכים לעידן שבו כל מבנה ישן הינו פוטנציאל לחידוש, ומייצרים את הפלטפורמה המתאימה בכל עיר, על מנת לאפשר תהליכים אלה."

חיים ברוידא, ראש העיר רעננה: "אני מודה על שיתוף הפעולה הפורה בין עיריית רעננה לרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, בקידום התוכנית החשובה להתחדשות העירונית למבני מגורים. כעיר ותיקה שחגגה 100 שנים להיווסדה, התחדשות עירונית ברעננה היא בגדר הכרח, וההעדפה הברורה שלנו בעיר היא לבנייה במתכונת הריסה ובנייה מחדש. מתכונת זו מבטיחה תשתיות איתנות ובטיחות מיטבית לתושבי העיר, לצד פתרונות חניה, תכנון מושכל מותאם סביבתית ותכתיב עירוני לבניית דירות שלושה חדרים בהתאמה לזוגות צעירים. בנוסף, התחדשות עירונית תסייע בבניית מאות דירות חדשות ברחבי העיר, שיהוו מענה לביקוש הגדול לדירות."

התכנית קודמה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ובמימונה, בשיתוף עיריית רעננה, ונערכה על ידי משרד דרמן ורבקל אדריכלות. 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות