banner
אילוסטרציה // מגדילים
אילוסטרציה ת"א // מגדילים

הסוף לתמ"א 38: גם מינהל התכנון עוצר את קידום השינויים לתמ"א

ההחלטה לעצור את שינוי 4 לתמ"א 38 התקבלה במינהל התכנון כבר לפני כחודשיים אולם נשמרה "בדלתיים סגורות". כעת, לאחר שנחשף הדיון וכן, הנתונים הנמוכים ביותר של פרויקטיי תמ"א 38 בפריפריה, מצדיק יו"ר הרשות להתחדשות עירונית, חיים אביטן את ההחלטה, ואומר כי תמ"א 38 בפריפריה מתייתרת: "בתפיסה שלי פינוי בינוי הוא הפתרון שצריך להוביל את מדיניות התכנון והבנייה בישראל"

בינואר 2019 הוצגה למועצה הארצית לתכנון ובנייה החלטת מינהלת התכנון להפסיק את קידום שינוי 4 לתמ"א 38 אולם הדבר נשאר ב"דלתיים סגורות". כזכור, ההחלטה לשינוי 4 לתמ"א 38 התקבלה ב 3.2.15, במטרה לחזק, למגן ולחדש את מרכזי הערים ובפרט בערים הוותיקות בפרט.

הנתונים קבעו: תמ"א 38 נכשלה במהותה
כיום מתברר כי באותה ישיבה נסרקו עיקריי השינויים החקיקתיים שעברה תמ"א 38 מאז 2005 ועד 2016 וכן נתוני הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אשר היוו את הבסיס להחלטה להפסיק לקדם את תמ"א 38. על פי הנתונים של הרשות להתחדשות עירונית לשנים 2005-2017, לפיהם הונפקו במסגרת תמ"א 38 2,237 היתרים וחוזקו ונוספו 43,654 יח"ד, מתוכם 20,874 בתוספת בנייה. עוד על פי הנתונים שהוצגו באותה ישיבה למועצה עלה כי 22,743 יח"ד, כמחצית מכלל יחידות הדיור, היו במחוז תל אביב וכ-10,341 במחוז מרכז. במחוזות הפריפריאליים לעומת זאת מדובר על מספרים נמוכים בהרבה, כך למשל, במחוז חיפה חוזקו ונוספו 4,980 יח"ד בלבד, במחוז דרום 3,929 יח"ד בלבד, המחוז צפון 772 יח"ד בלבד ובמחוז ירושלים 1,526 יח"ד בלבד.

בעקבות הנתונים נמסר למועצה כי עמדת מינהל התכנון הינה: "שלעת הזאת, אין מקום להמשך לקדם את שינוי 4 לתמ"א 38". ברקע להחלטה הוסבר במועצה כי: "במהלך השנים 2015-2016 התקיימו ישיבות רבות של ועדת העורכים, במסגרתן נבחנו הנושאים שהמועצה הארצית הורתה לבדוק. לאורך כל הישיבות הציגו נציגי הרשויות המקומיות וכן, נציגים ממשרדי ממשלה שונים את הקשיים העולים ביישום התמ"א בכללותה וכן את הקשיים בקידום חלק מהנושאים שביקשה המועצה לבחון, וזאת בשל המורכבות הרבה מבחינה אורבנית, משפטית, קיינינית וכלכלית".  עוד נאמר למועצה כי עמדת מינהל התכנון הנה שיש לתת עדיפות לחידוש של אזורים עירוניים ותיקים באמצעות התחדשות עירונית, תוך התייחסות לכלל צרכי הציבור וכי חלק מהנושאים שעלו כבר טופלו במסגרות אחרות, כגון חיזוק מבנים בפריפריה במסגרת שיקום שכונות, עידוד בנייה ירוקה ועוד ובנוסף, חלקם נמצאים בדיונים במסגרות שונות. בהתאם לכך, המליץ מינהל התכנון כאמור להפסיק ולקדם את שינוי 4 לתמ"א 38.

חיים אביטן, יו"ר הרשות להתחדשות עירונית, תומך בהחלטה ומסביר כי העתיד נמצא בפינוי בינוי: "אני באופן אישי רואה את ההתחדשות העירונית פינוי בינוי הריסה ובנייה מחדש כדבר הטוב ביותר לעתיד הבנייה. בתמ"א 38 מחזקים ובונים על הישן. בתפיסה שלי פינוי בינוי הוא הפתרון שצריך להוביל את מדיניות התכנון והבנייה בישראל".

חיים אביטן // יחצ
חיים אביטן // יחצ

אז זהו סופה של תמ"א 38?
"ככל שהפינוי בינוי יתפתח למרחבים עצומים, יתחילו להרוס ולבנות שכונות חדשות ולא בניינים ספורים. אנחנו מקדמים היום מימון תכנון לשכונות שלמות ולכן הנושא של תמ"א 38 מתייתר. יכול להיות שלא יהיה צורך בתמ"א 38 אם נכלול שכונות שלמות אבל כן צריך להשאיר את תמ"א 38 לאותם בניינים בודדים, כאשר הזרקור הוא לפינוי בינוי שגם גם ייתן מענה ופתרון למבנים ברעידות אדמה ומיגון בפני טילים. יש לנו ממ"ד ובנייה מודרנית חזקה ועמידה".

והיכן כן ניתן יהיה ליישם תמ"א 38?
"יש בניינים שמתאימים לתמ"א 38 אבל הם במרכז הארץ ולא בפריפריה. הכוונה היא לאותם בניינים שבנויים כמו שצריך ולאזורי ביקוש ששם תמ"א 38 מתאימה גם כלכלית וגם למטרת חיזוק, בנייה מודרנית – המקרים כאלו כולם יוצאים נשכרים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות