banner
גיל גורן // עמרי לוי
גיל גורן // עמרי לוי

כיצד מסייע "חוק אתר" להגנה על מבנים הסמוכים לאתרי בנייה?

עד כמה מותר לקבלן המבצע עבודות בינוי ותשתית להתקרב למבנים והאם קיימת מגבלה על עוצמת הפעילות? כל המידע על כללי העבודה הנדרשים

גיל גורן 13.07.2021

"חוק האתר" הינו ניסוח של כללי העבודה באתר בניה סמוך למבנים, או במילים פשוטות: עד כמה מותר לקבלן להתקרב באמצעות הכלים שהוא מתכוון להפעיל באתר מסוים למבנה ובאיזו עוצמה הוא יכול לעבוד בקרבת המבנה? בדיקת ניטור מקצועית תבטיח עמידה בתנאי חוק האתר.

לעיתים קרובות מבצעים עבודות הנדסה בקרבת מבנים. לעיתים בלב אזורים רוויים בבנייה ישנה או חדשה, לעיתים גם באזורים בין עירוניים אשר קיימים בהם מבני דרך שונים: גשרים, מעבירי מים, וכדומה. עבודות הנדסה מבוצעות באמצעות כלי הנדסה, חלקם כבדים, וברור כי הקרבה של פעילות באמצעות כלים כבדים אלו למבנים עלולה להיות מסוכנת למבנה. פעמים רבות קיימות מערכות רגישות שונות בתוך המבנים, מערכות שהקבלן אינו תמיד מודע להן ונזק רב עלול להיגרם עקב חוסר מודעות וחוסר ידיעה. 

כל אחד מאתנו חווה את הרגשת הרטט שנוצרת מעמידה ולו במרחק ממכבש העובד בשטח, או מפטיש חציבה בפעולה. רטט זה מורגש היטב גם למרחוק, וברור שמבנים לא תמיד מתוכננים לעמידה ברעידות אלו. גובר החשש כשמדובר בבניינים ישנים, אשר נבנו על פי תקנים ישנים. ברור שאף אחד אינו מעוניין להשאיר חתימתו בסביבה שבה הוא עובד, בדמות סדק ארוך לאורך בניין מגורים ישן.
"חוק האתר" הינו ניסוח של כללי העבודה בסמוך למבנה. או במילים פשוטות: עד כמה מותר לקבלן להתקרב באמצעות הכלים שהוא מתכוון להפעיל באתר מסוים למבנה ובאיזו עוצמה הוא יכול לעבוד בקרבת המבנה.

כיצד ועל פי מה מנסחים את הכללים האלו?
בדרך כלל יועצי הקרקע והקונסטרוקטורים המלווים את הפרויקט קובעים את הסף המותר על פי נתוני המבנים הסמוכים לאתר העבודה, תוך שהם מסתמכים על התקן הגרמני DIN 4150-3 וכן על ההערכה המקצועית שלהם לגבי השפעת ביצוע העבודה על המבנים. עם זאת, לעיתים קרובות קשה לנסח מראש את הכללים והקבלן מתבקש לפנות למעבדה לצורכי מדידת התנודות הנגרמות כתוצאה מקירוב כלי ההנדסה שהוא מתכוון לעבוד באמצעותם – או במילים אחרות: מדידת "חוק האתר".

כיצד מודדים את תנודות הקרקע?
מתקינים במבנה הנמצא בקרבת האתר מכשירי ניטור מתוחכמים, המסוגלים לנטר רעידות ותאוצות בעוצמות שונות ובמרחקים שונים. כמובן שבמהלך ביצוע המדידה הטכנאים והמהנדסים מטעם המעבדה, המלווים את פעילות הניטור, מונעים חריגה העשויה להתקיים תוך כדי הניסוי עצמו. בתום יום הניסוי מועברות תוצאות הניטור למתכננים ועל סמך התוצאות והגרפים, מנוסח "חוק האתר".

באיזו תדירות יש לבצע את הניטור באתרי הבניה?
במקרים רבים נדרש ניטור תזוזות הקרקע לאורך תקופת הביצוע או לפחות בחודשיים הראשונים של השימוש בכלים הכבדים. במקרים אלו ישנן מערכות ניטור מתקדמות, המסוגלות לשדר ו/או להתריע באמצעות מסרון 24/7 על כל חריגה המתקיימת בסף הרעידות שנקבע מראש, ובכך לסייע לשמור על הסביבה ועל הכללים. 

  • הכותב גיל גורן, הינו מנהל היחידה לטכנולוגיות ניטור ובטיחות במעבדות איזוטסט החדשה בע"מ

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות