banner
אילוסטרציה // מגדילים
אילוסטרציה // מגדילים

בעלי דירה בתמ"א 38 יפוצו ב- 170,000 שקל בגין גודל החנייה

כמה שווה חניה צמודה בגבעתיים? מסתבר שלא מעט: בני זוג שרכשו דירה בפרויקט תמ"א 38 בגבעתיים יקבלו פיצוי של כ-170,000 שקל לאחר שהחניה התגלתה כקטנה מדי

רונן דמארי 14.06.2021

מדובר בבניין בן 6 דירות ו-6 מקומות חניה אשר במסגרת פרויקט תמ"א 38 נוספו לו 3 דירות ו-5 מקומות חניה, לרבות זו שנועדה לתובעים והוצמדה לדירתם. בתביעה שהגישו לבית משפט השלום בתל אביב, טענו בני הזוג כי לקראת מסירת הדירה התברר להם כי החנייה שהוצמדה לדירתם אינה תקנית וכי רק בקושי רב ובלתי סביר ניתן להחנות בחניה רכב קטן. הם הוסיפו כי במידה וירצו להחנות רכב מנהלים, ג'יפ או טנדר לא יוכלו לעשות זאת.

לטענתם, ככל שירצו למכור את דירתם, היא תימכר כדירה חסרת מקום חניה או לפחות כבעלת חנייה מוגבלת ביותר בעיר בה קיימת מצוקת חניה קשה ולפיכך, הדירה תימכר במחיר נמוך משמעותית ממחיר השוק. בתביעה הם ציינו כי אי הצמדה של חניה העומדת בהוראות כל דין ותקן מהווה הפרה יסודית של הסכם המכר ודרשו לקבל פיצוי משמעותי.

כעולה מפסד הדין, בני הזוג אף הגישו את התביעה גם נגד אדריכל הפרויקט, הקבלן המבצע ומחזיק רוב המניות של החברה. סכום התביעה הכולל עמד על סך של 555,265 ₪. לחלופין, ביקשו התובעים להורות לנתבעים לתקן את החנייה ולפצותם בגין הנזק שכבר נגרם.

מנגד, החברה היזמית סי.פי.אס.אל 38 השקעות בע"מ, טענה כי החנייה נבנתה כדין על פי היתר הבנייה המקורי ועל פי הוראות הדין – התובעים, אשר היו מיוצגים במשא ומתן ובהסכם המכר, ידעו את מיקום החנייה טרם חתימתו, היו צריכים לבדוק את החנייה וכך עשו. עוד הוסיפה החברה כי התובעים אף ביקשו להחליף את החנייה טרם חתימת ההסכם ואף שבקשתם לא נענתה, חתמו על הסכם המכר. עוד ציינה החברה כי הבניין כולו קיבל טופס 4, החנייה אושרה על ידי עיריית גבעתיים וכל הפרויקט לרבות החניות קיבל אישור של יועץ תנועה.

בעלי התפקידים שנתבעו באופן אישי ביקשו לדחות את התביעה נגדם על הסף בטענה כי לא ערבו להסכם המכר עליו מבוססת התביעה וכי הם נהנים מעיקרון האישיות המשפטית הנפרדת מהנתבעת עמה נחתם ההסכם. 

סגן הנשיא השופט אילן דפדי החליט לאחרונה לקבל את התביעה בחלקה כשהוא מנמק בפסק הדין: "לא ניתן לצפות מהתובעים כי יגלו כי קיים פגם כאמור בעזרת תשריט החניה שצורף בנספח להסכם המכר. עין בלתי מקצועית אינה יכולה לשים לב לבעיה כלשהי. 

"מומחה בית המשפט הסביר היטב את הדברים: 'אם הקונים היו קונים דירה מוכנה והיו רואים את החניה כמו שהיא בזמן הקניה, אתה צודק. אבל קונה סביר שלא מהנדס בניין ולא כל כך מבין בזה והוא קונה בשלושה מיליון ₪ דירה וכשהוא בא להיכנס לחניה, רואה שהוא לא יכול להיכנס לחניה שלו עם האוטו שלו ואם יש לו ג'יפ הוא לא יכול להיכנס איתו אלא עם מכונית קטנה יחסית, הוא לא יכול לראות את זה על סמך תוכנית כי אנשים לא מבינים על סמך תוכנית שיש בעיה כי רק כאשר הוא מנסה להחנות הוא רואה שיש בעיה'. 

"המומחה הסביר כי הפגם בחניה הינו בעיקר היכולת להיכנס לתוך החניה ופחות במידות החנייה עצמן מדובר בפגם הדורש מומחיות לצורך גילויו. מכאן שלמעשה מדובר בפגם נסתר שהתובעים לא יכלו לגלותו".

בהמשך קבע בית המשפט מהו סכום ירידת הערך של הדירה לאור העובדה שהוצמדה אליה חניה פגומה והסתמך בהערכתו של המומחה שאמד את שוויה של דירה עם חניה צמודה באזור הפרויקט בסך של 3,625,000 ₪. המומחה קבע כי ירידת הערך של דירה ללא חניה הוא 7.5 אחוזים (270,000 ₪) ובמקרה של הצמדת חניה פגומה מחצית ההפחתה בסך של 135,000 ₪. כמו כן תשלם החברה לבני הזוג פיצוי בסך 20,000 ₪ בגין עוגמת נפש, הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 25,000 ₪ וסכום נוסף של 5,265 ₪ עבור שכר טרחת המומחים מטעמם. 

עם זאת, בית המשפט דחה את התביעה האישית נגד בעלי התפקידים הבכירים בחברה ואחרים ובני הזוג יפצו כל אחד מהם בסך של 6,000 ₪ (18,000 ₪ בסך הכל).

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות