banner
יח"צ
יח"צ

מחקר בריטי: מעבר לאזורי מסחר חדשים מביא לגידול של 11%-14% במכירות

מחקר חדש של משרד התעשייה הבריטי מלמד כי בשנה הראשונה למעבר עסקים למתחמים מסחר חדשים, חל גידול של 11%-14% במכירות והעסקת עובדים. בישראל השכילו בשנים האחרונות להבין ולהכיר במגמה העולמית של פיתוח מואץ של איזורי התעשייה והמסחר // פרשנות

תמונה: אלחנן ליזרוביץ // יח"צ

מאת: אלחנן ליזרוביץ, מנכ"ל קבוצת ELG 

עסקים שעברו למתחמי עסקים ומסחר חדשים הגדילו בשנה הראשונה את מחזור המכירות והעסקת העובדים ב- 14%-11%. כך לפי מחקר חדש שערך משרד התעשייה והאנרגיה הבריטי (The Department for Business, Energy and Industrial Strategy). 

לפי המחקר, לאחר 4 שנים, הגידול עמד על 18%-15%, כאשר ההשפעה החיובית הגדולה ביותר נמצאה בפארקי הייטק. 

המחקר כלל 721 איזורי פיתוח מסחרי (CPD – commercial property development), באנגליה וכן במדינות סמוכות: WALES וצפון אירלנד, והוא נועד לבחון כיצד השפיע המעבר של חברות לאזור פיתוח מסחרי חדש, מבחינת גידול במחזור המכירות, העסקת עובדים ופריון.

המחקר אף בדק את השפעת הפיתוח האזורי של מתחמי העסקים החדשים על מחזור המכירות, העסקת עובדים ופריון של העסקים המקומיים שנמצאים מחוץ ומסביב לאיזור. הבחינה נעשתה ב- 2 מעגלים: ברדיוס של 0-1 ק"מ וברדיוס של  1-2 ק"מ. ההשפעה החיובית הגדולה ביותר נמצאה מסביב לפארקים של מדע ומחקר (הייטק). נבדקה השפעה ברדיוס של 1 ק"מ בשתי נקודות זמן: שנה לפני פתיחת איזור התעשייה וזמן קצר לאחר פתיחתו. בשנה שלפני הפתיחה, נמצאה השפעה שלילית על גידול במחזורי המכירות והעסקת עובדים ואילו לאחר הפתיחה – נמצא גידול חיובי בפריון העבודה.

לנתונים הסטטיסטים הכמותיים הוסיפו החוקרים 8 מקרי בוחן ( (CASE STUDIESאשר הובילו למסקנות הבאות:

  • אזורים חדשים, בעיקר אלו הקרובים לרכבת ותחבורה ציבורית, משכו חברות חדשות וקיימות לאזור.
  • באזורים בהם היה מגוון גדול של עסקים אשר נותנים תמיכה לעסקים (B2B), מספר חברות ההזנק (START UP) היה גבוה יותר.
  • שיעורי תפוסה גבוהים יותר באיזורים שממוקדים בסקטור ענפי מסוים (כגון פארק הייטק). 
  • תוך 5 שנים מיום איוש המקום במתחם החדש, נצפה גידול במחזורי המכירות של כלל החברות.

בישראל השכילו בשנים האחרונות להבין ולהכיר במגמה העולמית של פיתוח מואץ של איזורי התעשייה והמסחר ואנו עדים להתקדמות עצומה, בעיקר בתחום ההייטק, המהווה מנוע צמיחה משמעותי בשוק הישראלי בכל האספקטים הקיימים. דוגמא מצויינת לכך הוא פארק ההייטק רחב הידיים המוקם בימים אלה בעיר אשדוד, מהווה מרכז תעשיות עתירות ידע והינו פרויקט הדגל של העיר אשדוד. בהתאם למסקנות המחקר שהוצג, הפארק ממוקם בצמידות לתחנת הרכבת "עד הלום" בין בית החולים "אסותא" ומתחם הביג פאשן. מטרתו העיקרית היא למשוך לעיר חברות ממגוון תחומים, בדגש על תחום ההיי-טק. 

מחקרים נוספים שנערכו בעולם מאששים את המסקנות וניכר כי השפעתם של אזורים חדשים שמוקמים לטובת מחקר, מדע והייטק, גדולה יותר מהשפעתם של אזורים חדשים דומים בעלי אופי שונה, כגון, מסחר, לוגיסטיקה וכיו"ב".

*הכותב, אלחנן ליזרוביץ, הוא מנכ"ל קבוצת ELG המתמחה בהשקעות בנדל"ן בישראל

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות